Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-05, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Rubbet måste bytas ut.

Jag tycker också vi bör tillsätta en expertgrupp vars arbete är att förutse vad som kan tänkas vara stötande i framtiden också och ta höjd för det, arbeta förebyggande mot rasism och diskriminering.
Dags att döpa om den kära blånegersippan till blåsippa!
Citera
2024-08-05, 17:33
Medlem
Storstark68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Rubbet måste bytas ut.

Jag tycker också vi bör tillsätta en expertgrupp vars arbete är att förutse vad som kan tänkas vara stötande i framtiden också och ta höjd för det, arbeta förebyggande mot rasism och diskriminering.

Vem ska leda den expertgruppen? Muslimska brödraskapet och Hamas stödtrupper?
Citera
2024-08-05, 17:37
Avslutat konto
Hur ska det gå med svartroten? Indiankrasse? Lapskojs, mARABouchoklad? För att inte tala om rom????
Citera
2024-08-05, 17:44
Medlem
DaddyCool64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storstark68
Vad tycker ni, ska vitlöken, fikusen, vitsippan & övriga växter ändra namn? Kan vi ha Gulsippa, Svartsoppa, Brunkräm mm? Ja det finns en hel bok med ord att klaga på när man är vänstervriden.

Forskare har enats om att byta namn på fler än 200 växtarter. Anledningen är att de tidigare namnen anses olämpliga eller i vissa fall rasistiska.

https://sverigesradio.se/artikel/200...pmaniwzaek-erg

Ja den för tankarna till "white-power" så det måste givetvis ändras. Helst så ska ordet vit ändras till måsskit, så att det får en negativ klang.
Citera
2024-08-05, 17:45
Medlem
Så länge en växt inte döptes till "Jag hatar asiater" eller där personen som döpte den hade i avsikt att nervärdera. Alltså döper något till typ, "zigenarblad" bara för att växten är ful eller liknande och därmed döptes just för att visa en negativ bild av en viss grupp.

Om det är sådana byten så visst, då förstår jag. Är det dock helt oskyldiga saker (som att nigreo betyder svart på latin) så är detta fånigt.

Inslaget ger endast ett exempel.

Hittade denna också:
https://www.svd.se/a/633b43/rasistiska-vaxtnamn-byts-ut

Även fågelarter kan komma att byta namn men där är anledningen istället att personerna vissa fåglar döpts efter är gamla rasister eller dylikt.

Citat:
Även fågelföreningen American Ornithological Society har uppgett att man ska byta ut stötande namn på cirka 80 fågelarter. Det handlar om fåglar som döpts efter personer med rasistiska och diskriminerande åsikter.
Citera
2024-08-05, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storstark68
Vem ska leda den expertgruppen? Muslimska brödraskapet och Hamas stödtrupper?

De måste såklart vara remissinstans!
Citera
2024-08-05, 18:32
Medlem
Storstark68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Så länge en växt inte döptes till "Jag hatar asiater" eller där personen som döpte den hade i avsikt att nervärdera. Alltså döper något till typ, "zigenarblad" bara för att växten är ful eller liknande och därmed döptes just för att visa en negativ bild av en viss grupp.

Om det är sådana byten så visst, då förstår jag. Är det dock helt oskyldiga saker (som att nigreo betyder svart på latin) så är detta fånigt.

Inslaget ger endast ett exempel.

Hittade denna också:
https://www.svd.se/a/633b43/rasistiska-vaxtnamn-byts-ut

Även fågelarter kan komma att byta namn men där är anledningen istället att personerna vissa fåglar döpts efter är gamla rasister eller dylikt.

Svartvit flugsnappare? Vithövdad havsörn? Gulsparv? Ja fy hvette vilken "rasism" vi är utsatta för i den s.k västerländska kulturgemenskapen.
Senast redigerad av Storstark68 2024-08-05 kl. 18:35.
Citera
2024-08-05, 18:33
Medlem
RebuildSwedens avatar
Nej, blommor är fina så i egenskap av vit man så tar jag det som något fint.
Citera
2024-08-05, 18:38
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Trådar med liknande ämne sammanfogande. Det får fanken räcka med en.

/Mod
Citera
2024-09-29, 08:32
Medlem
[quote=Storstark68|89102604]Vad tycker ni, ska vitlöken, fikusen, vitsippan & övriga växter ändra namn? Kan vi ha Gulsippa, Svartsoppa, Brunkräm mm? Ja det finns en hel bok med ord att klaga på när man är vänstervriden.
/QUOTE]

Med dess nuvarande regering tror jag inte namnförändringen handlar om någon svensk "vänsterblivenhet".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in