Flashback bygger pepparkakshus!
2024-08-05, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Ja det är kanske överdrivet att kalla det för krasch men en kraftig nedg är det ju.
Framfor allt är den snabb.
Citera
2024-08-05, 15:45
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
????

Ofta kraschar i oktober?

2000 var det välj maj.
2008 var det väl september.
2020 var det väl mars-apr.

Mig veterligen i modern tid har det hänt EN gång, 1987.
Oktober 1929 är världens mest berömda krasch.

SP500 kraschade 29 september 2008.

Citat:
Jag var givetvis med och tvärtemot vad du skrev så varade inte kraschen i 12-15 månader. Vet inte varför du uppenbarligen ljuger. Kanske har du någon agenda. Du kan väl förklara!
2008-kraschen varade i 17 månader:
https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_bear_market_of_2007%E2%80%932009

Fokusera på hur du kan lära dig mer i tråden så känns du mindre dum.
Senast redigerad av ManicToo 2024-08-05 kl. 15:52.
Citera
2024-08-05, 15:51
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodo
Guld är ju under 830kr per gram nu
Det är ju negativt med.
Not really. Normalt pris för guld var 80-140:-/g innan guldmarknaden fick spass och råkade ut för en gigantisk inflation.
Citera
2024-08-05, 15:54
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Not really. Normalt pris för guld var 80-140:-/g innan guldmarknaden fick spass och råkade ut för en gigantisk inflation.
Hehe jag köpte guld "Sovereigns" som en investering 1985. Först 2005 fick jag lite utdelning. Stora kända investerare håller aldrig på med guld eller andra metaller. Jag kommer aldrig mer att köpa metaller, aktier är historiskt överlägsna.
Citera
2024-08-05, 15:56
Medlem
Tantradyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
En krasch är en nergång med 30-50% och det var en börskrasch i hela världen år 2008. Den som var med vet att man inte kunde köpa lägenheter i Stockholm en period, alla banker frös sina pengar i någon månad, småföretagare fick ingen mer kredit, hela Island gick nästan i konkurs:
https://en.wikipedia.org/wiki/2008%E2%80%932011_Icelandic_financial_crisis
Som sagt köpte jag Swedbank för 17 kr och den som inte tycker det låter som ett kraschat värde kan räcka upp en hand.

Det gick inte att SÄLJA lägenheter - inga köpare!
Citera
2024-08-05, 15:58
Medlem
gofigurs avatar
Vilka jublar idag?

Greta?
Putin?
Hamas?
Iran?
Trump?
Svenska bolånetorskar?
Senast redigerad av gofigur 2024-08-05 kl. 16:00.
Citera
2024-08-05, 16:00
Du har alltså på någon timme gått från att marknaden kommer att krascha till att du kan överväga att kliva in när det sker en tydlig vändning uppåt. Det var exakt därför jag tidigare sa; "Emotionellt in. Emotionellt ut".

Ser du inte att du intalar dig själv att din plan är att du tänker agera på samma sätt framgent, som du gjorde tidigare idag? Din basis för att kliva in på marknaden får inte vara marknadens momentum. OM din plan är att marknadens momentum dikterar ditt agerande så kommer du ju oundvikligen och ofrånkomligen alltid att hamna i situationer där du upplever den här, faktiskt livshotande situationen. Att förlora pengar väckar samma emotionella hot som att ens liv var i fara.

Om du lyckas lyfta blicken lite så kan du försätta dig själv i en position där du får marginal och inte blir så känslig för marknadens volatilitet.

Tidigare idag skrev jag om 5130 som nivå på ES-terminen. Som du ser så vände det upp exakt vid den nivån och har inte stängt under ens i 5-minutersupplösning. Det här var inte något jag bara hävde ur mig utan 20 år och tusentals timmars studier ligger bakom ett sådant konstaterande.

https://ibb.co/qWGxF9j

Marknaden är inte klar på uppsidan än! Riskaptiten kommer inom någon vecka att vara tillbaka igen, och det kan faktiskt gå betydligt snabbare än så med tanke på att yielden på 10-åringen aktiverat så pass kraftiga säljsignaler så att det blir omöjligt att dra någon annan slutsats än att sentimentet på börsen kommer att gå från panik till riskaptit snabbare än vi kan föreställa oss just nu.

Hoppas att du har vett att kliva ur din negativa exponering

Ps. Nvidia var ner 13 % och har nu återhämtat nästan hela fallet på 30 minuter!!!!!!!! Nu förstår du vad jag menar med förändrad riskaptit snabbare än vi kan föreställa oss.

Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Sådana här tongångar i media får ju småsparare att sälja, med en självklar förhoppning att köpa in sig billigare.
(Även jag förstås, naturligtvis köper jag Bull när jag ser en tydlig vändning uppåt)

https://www.cnbc.com/2024/08/04/stock-market-today-live-updates.html
Senast redigerad av NonCompliance 2024-08-05 kl. 16:16.
Citera
2024-08-05, 16:02
Medlem
Tror det här är långtifrån den värsta smällen.

Lär bli minus siffror allt oftare inom den närmsta tiden tyvärr.
Citera
2024-08-05, 16:03
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Faktiskt intressant att det ofta är måndagar. Kanske de stora jättedrakarna i världen pratar ihop sig och helt plötsligt gör massutförsäljningar av aktier så man lyckas skrämma en stor del av världens aktieägare. Så håller man på tills även de skrämda, domedagsmänniskorna etc börjar trycka på säljknapparna runt om i världen. Därefter, vid lämplig tidpunkt, går de in och handlar till låga nivåer och har gjort sig en bra förtjänst. En slags blankning men en lyckosam sådan.

OBS! Bara en teori.

Klart att det till viss del är så. Berkshire (Buffet) har storsålt BofA och Apple sista tiden.

Sen allt bs för 1-2 veckor om sektorrotation från tech-bolagen till småbolagen. Alltså, Russel 2000 hade väl ökat med 50-100 % om så var fallet. Pengarna har rört sig till räntepapper och annat.
Citera
2024-08-05, 16:06
Medlem
Aftonbladet: BÖRSKRASCH I USA.
Jag går in och tittar index.
Dow Jones: -2.5%

Som en vanlig måndags-nedgång med andra ord?

Älskar att pisspressen försöker känna någon slags makt över börsen. Att de kontrollerar börsen.
Men ju mer de försöker, desto bättre går börsen.
Citera
2024-08-05, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Ja man kan ju undra varför han sålde av 50% bara några dagar innan kraschen. De har bra tajming de där gubbarna på toppen. Det måste jag ge dom!

Nja, han har sålt Apple under våren och för över en månad sedan. Det var däremot inte så många dagar sedan som det blev publikt.
Citera
2024-08-05, 16:08
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagserdigmed
Tänk dig norska statens aktieportfölj. Måste vara rekord rött där i pengar räknat.

Oljefonden ned ca. 500 miljarder NOK seden häromdgen. Men dessa dips är relativt vanliga, har sett större ras. Fonden har vuxit med ett x antal biljoner de senaste åren pga. den dåliga kronans värde och kriget i Ukraina.

https://www.nbim.no/no/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in