Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-08-02, 11:17
Medlem
Skoda Superb. Mycket utrymme och rullar lätt
Citera
2024-08-02, 11:34
Medlem
Kan väl pusha för 2 underdogs.
Opel Insigna som redan nämnts. Köpte en till min yngste son som med fru och 2 barn behöver en kombi. Mycket bil och utrustning för pengarna. Många verkstäder som klarar mecka med dem, så inga större konstigheter att få bra service. Kvaliteten och pålitligheten är helt ok. Sköter man bilen, levererar den. Finns med lite olika motorer och växellådor.
En annan underdog, lämplig för klimatet och vägarna i norr, är Subaru Outback. Köpte själv en sådan för ett antal år sedan och den har gått vidare till min äldste son. Fantastisk bil och en som bara går och går och går. Förarmiljön är ... japansk, vilket är det enda som står ut. Jag använde min som jaktbil, dragbil, lastbil och på allehanda äventyr där jag tyckte mina andra bilar var för fina. Subarun levererade alltid och levererar fortfarande, om än under mer mild behandling. Förutom ordinära utgifter för service och slitagedelar, har utgifterna hittills varit 3 glödlampor! Inte dåligt på drygt 13.000 körda mil i vår ägo.
Bägge bilarna köptes begagnade och kostade då runt 150 kSek/styck.
Citera
2024-08-03, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Opel är ovanligt här i Sverige, men i Tyskland är dom överallt. Kan vara också att majoriteten av nya bilar i Sverige är leasade och då är det VW som gäller tex passat . Men min är en diesel 2.0 med 170 hästar, köpte den när den gått 12000 mil då man bytt kamrem och frugan pendlar Mee den till jobbet 60 km om dagen och vi har nu kört med den ner Kroatien Bosnien Italien Slovenien 2 år i rad. Fullastad bil med 3 personer och en hund så drar bilen 0,6 l milen vilket är perfekt . Det enda jag gjort är oljeservice varje år innan resan , ska serva växellådan nästa månad med så är den redo för flera år . Besiktning gått igenom 2 år i rad och även killen som besiktiga den tyckte det var konstigt att inte fler kör dessa. Vi köpte vår för snart 2 år sen och inte haft ett enda problem . Så testa o kör en sån , taxutcden på motorvägen så kommerxdu se vilken skön autobahn glidare detta är 👍

Låter ju bra!! Hur ligger intervallerna på service på låda / kamremsbyte? Hade ju varit bra att få tag i någon som ligger just runt som miltalen så man slipper den utgiften! Sen säger vissa att dom upplevs klumpiga men man måste ju få prova själv. Det ända tråkiga är att just den modellen av bensinare jag kollat på mestadels inte finns i norra delar av Sverige och därav blir svåra att provköra.
Citera
2024-08-03, 17:47
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReodorFelgen
Sen så undrar man ju hur lämpligt det är med diesel då man i huvudsak kör korta sträckor, kanske 1,5 - 2 mil om dagen. Är det dumt med diesel gällande partikelfilter eller är det något som är en avskräckande skröna?
Om man kör ur den då och då, dvs kör 20 min i lite tempo så den blir genomvarm så startar rengöringen av partikelfilter mm och allt löser sig. Bor i 08-området men 20 min körning förekommer förvånansvärt ofta. Men slarva inte, det kan kosta.
Citera
2024-08-03, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReodorFelgen
Låter ju bra!! Hur ligger intervallerna på service på låda / kamremsbyte? Hade ju varit bra att få tag i någon som ligger just runt som miltalen så man slipper den utgiften! Sen säger vissa att dom upplevs klumpiga men man måste ju få prova själv. Det ända tråkiga är att just den modellen av bensinare jag kollat på mestadels inte finns i norra delar av Sverige och därav blir svåra att provköra.

Jag vet inte hur servicen är med bensinare men om jag inte har helt fel så är 12000 mil på kamrem eller 8 år , sen oljebyte varje år osv
Citera
2024-08-04, 16:31
Medlem
IceEyess avatar
Volvo 245.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto