2024-08-01, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XFelleX
Anställd skadats med frätande vätska i ansiktet, per Aftonbladet.

Dem behöver få dit ett gång amerikanska konsulter som ser över säkerheten genast.

Amerikaner är duktiga på hängslen och livrem.
Citera
2024-08-01, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare
Dem behöver få dit ett gång amerikanska konsulter som ser över säkerheten genast.

Amerikaner är duktiga på hängslen och livrem.
Snåla fanskapen har inte råd.
Citera
2024-08-01, 21:15
Medlem
En ny olycka. Detta är inte försvarbart. Sverige har inte längre sin egen trygga industri. Vem fan har hittat på att grönt är skönt?
Citera
2024-08-01, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
En ny olycka. Detta är inte försvarbart. Sverige har inte längre sin egen trygga industri. Vem fan har hittat på att grönt är skönt?
.

Personen hade skyddskläder.... Men en glipa i pannan. Inte Northvolts fel att man inte tar på sig skyddskläder rätt!!!
Citera
2024-08-01, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinterbadare
.

Personen hade skyddskläder.... Men en glipa i pannan. Inte Northvolts fel att man inte tar på sig skyddskläder rätt!!!

Är inte arbetarna tillräckligt utbildade för att använda skyddskläderna rätt? Det måste vara arbetsgivarens ansvar.

När blir nästa olycka?
Citera
2024-08-01, 22:45
Medlem
zeke5s avatar
Citat:
.

Det är arbetsgivarens ansvar att medarbetare följer uppsatta säkerhetsregler
Givetvis även enskilda medarbetaren också
Problemet i Sverige är det finns regler men ingen konsekvens om man inte följer dem
Citera
2024-08-02, 00:19
Medlem
Citat:
.

Skyddsutrustning är alltid den sista barriären i arbetsmiljöarbetet. Det är ett problem att anställa överhuvudtaget taget får frätande kemikalier på sig.
Citera
2024-08-02, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Skyddsutrustning är alltid den sista barriären i arbetsmiljöarbetet. Det är ett problem att anställa överhuvudtaget taget får frätande kemikalier på sig.

Jag vet inte vad lönen är för det där jobbet, men finns det risk för hälsan och livet så borde det finnas ett enormt stort riskpålägg i lönen. Finns det?
Citera
2024-08-02, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag vet inte vad lönen är för det där jobbet, men finns det risk för hälsan och livet så borde det finnas ett enormt stort riskpålägg i lönen. Finns det?
Risktilläggen är enligt min erfarenhet ganska ovanliga och mer förbehållet blåljusyrken. Det är också svårt att motivera här när arbetsledning står i massmedia och säger att arbetsplatsen är trygg och säker, även om verkligheten är något annat.
Citera
2024-08-03, 05:41
Medlem
Tjackmosters avatar
Jag undrar lite vad som fick dessa människor att flytta upp till jävla Skellefteå från första början (i den mån de inte redan bodde där då). Var det desperation efter ett jobb eller att man lurades av allt snacket om guld och gröna skogar? Är det ukrainare och dylikt pack som jobbar där? Kan någon ge en ungefärlig bild av vad för sorts folk som jobbar på Northvolt och varför de tolererar den här arbetsmiljön, dessutom i en del av av landet med så många nackdelar förknippade med att bo där?

Och som någon skrev i den andra tråden:
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Man börjar undra vad huvudskyddsombudet på Northvolt sysslar med?
Varför stänger inte facket ner verksamheten omedelbart? Finns det något slags tyst överenskommelse mellan LO, näringslivet och regeringen att arbetsmiljölagen inte ska tas på så stort allvar i "banbrytande grön industri"?
Citera
2024-08-03, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Jag undrar lite vad som fick dessa människor att flytta upp till jävla Skellefteå från första början (i den mån de inte redan bodde där då). Var det desperation efter ett jobb eller att man lurades av allt snacket om guld och gröna skogar? Är det ukrainare och dylikt pack som jobbar där? Kan någon ge en ungefärlig bild av vad för sorts folk som jobbar på Northvolt och varför de tolererar den här arbetsmiljön, dessutom i en del av av landet med så många nackdelar förknippade med att bo där?
Det är folk från hela världen, några exempel:
Sydkorea, Finland, Polen, Lettland, Kina, Indien, Malaysia, Ungern, Tyskland och en massa andra länder.

Många av utlänningarna som flyttar hit flyttar pga socialförsäkringar och skola. Jag har flera kineser på mitt jobb, många av dem flyttade till Sverige för att deras barn inte skall behöva gå i kinesisk skola (en del skaffade barn i Sverige, en del hade med sig små barn hit). Jag vet även indier och koreaner som resonerat på samma sätt.
Citera
2024-08-03, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det är folk från hela världen, några exempel:
Sydkorea, Finland, Polen, Lettland, Kina, Indien, Malaysia, Ungern, Tyskland och en massa andra länder.

Många av utlänningarna som flyttar hit flyttar pga socialförsäkringar och skola. Jag har flera kineser på mitt jobb, många av dem flyttade till Sverige för att deras barn inte skall behöva gå i kinesisk skola (en del skaffade barn i Sverige, en del hade med sig små barn hit). Jag vet även indier och koreaner som resonerat på samma sätt.

Ok och sedan uppstår arbetsmiljöproblem relaterade till språk- och kulturskillnader. DET hade man ju aldrig kunnat förutspå...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in