2024-07-29, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wadensjo
Kan man få ut denna fup från tingsrätten eller är den helt under sekretess
Det går att få ut den. Det verkar som Skoglund vill få med sin ”kusin” och Mats i fallet. Det ser väldigt mörkt ut.
Senast redigerad av Silverryggenn 2024-07-29 kl. 19:09.
Citera
2024-07-29, 19:14
Medlem
Tortellis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverryggenn
Det går att få ut den. Det verkar som Skoglund vill få med sin ”kusin” och Mats i fallet. Det ser väldigt mörkt ut.
Det skulle vara chockerande om en rutinerad polis som Mats L skulle ha gjort en sådan här miss. Jag hoppas att det kommer att gå bra med domslut i Tingsrätten. Bra för Mats L.
Citera
2024-07-29, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tortelli
Det skulle vara chockerande om en rutinerad polis som Mats L skulle ha gjort en sådan här miss. Jag hoppas att det kommer att gå bra med domslut i Tingsrätten. Bra för Mats L.

Någon som vet vad han sagt som försvar?
Citera
2024-07-29, 22:33
Medlem
Tortellis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CancelColture
Någon som vet vad han sagt som försvar?
Inte en aning. Men jag läste en intervju med honom innan åtalet och då gav han enkel förklaring, så jag tror att det här är en höna av en fjäder. Hoppas att det rinner ut i sanden med allt. Heja Mats och kollega.
Citera
2024-07-30, 20:49
Medlem
Citat:
Inte en aning. Men jag läste en intervju med honom innan åtalet och då gav han enkel förklaring, så jag tror att det här är en höna av en fjäder. Hoppas att det rinner ut i sanden med allt. Heja Mats och kollega.

Vad var hans enkla förklaring?
Citera
2024-07-31, 22:55
Medlem
Yinool0401s avatar
Citat:

Snälla rara-lilla, en åklagare väcker inte åtal om denne inte är 95% säker på att vinna målet.

En åklagare förlorar ytterst ytterst sällan då det är tjänstefel i princip att väcka åtal om du inte kan ringa in brottet. Sluta svamla.

Han är en skojarpolis som åkt fast med handen 🤚 i syltburken.
Citera
2024-07-31, 23:01
Medlem
Tortellis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Snälla rara-lilla, en åklagare väcker inte åtal om denne inte är 95% säker på att vinna målet.

En åklagare förlorar ytterst ytterst sällan då det är tjänstefel i princip att väcka åtal om du inte kan ringa in brottet. Sluta svamla.

Mats L skojar polis. Jag garanterar en friande dom i Hovrätten. Jag garanterar. Eventuellt fälld i Tingsrätten om Åklagare i Tingsrätten vill fortsätta hela Tingsrätten. Det kommer att komma fram förklaringar i Tingsrätten. Så wink wink
Citera
2024-07-31, 23:06
Medlem
Citat:

Men vad exakt är det han åkt fast med låter som han skyddat en informatör från västerort då han jobbar i dessa områden och med 5 olika gäng enligt hans egen bok och förklaring? gängen är DP , Shottas , Husby hyenor , hsl, lejonen . så spänn fast er om ni får tag i fuppen om de inte är sekretess så kommer det vara någon i dessa ligor. Glöm inte att alla var vänner förut av dessa gäng och idag är flera av de allierade vilket informatörandet säkert gynnar för sin allians .
Citera
2024-08-01, 00:03
Medlem
Yinool0401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlsonFemFyr
Men vad exakt är det han åkt fast med låter som han skyddat en informatör från västerort då han jobbar i dessa områden och med 5 olika gäng enligt hans egen bok och förklaring? gängen är DP , Shottas , Husby hyenor , hsl, lejonen . så spänn fast er om ni får tag i fuppen om de inte är sekretess så kommer det vara någon i dessa ligor. Glöm inte att alla var vänner förut av dessa gäng och idag är flera av de allierade vilket informatörandet säkert gynnar för sin allians .

Står ju 147 kilo Cannabis...
Citera
2024-08-01, 09:14
Medlem
Citat:
Står ju 147 kilo Cannabis...

Så han har skyddat en informatör och är det sekretess belagt? om inte vem var det?
Citera
2024-08-03, 08:26
Medlem
Citat:
Av åtalet framgår att polismannen chattat med en 28-årig man, som åtalats för att ha köpt in 150 kilo hasch. De chattade på den krypterade appen Signal, och 28-åringen har berättat hur haschet skulle fördelas och skickas vidare. Polismannen rapporterade inte in den informationen till polisens interna system och därför kunde inte en förundersökning inledas, inga bevis och beslag säkras.

En av polisens skottsäkra västar hittades dessutom hos 28-åringen, som uppgav att den hade han fått av polismannen, enligt uppgifter i Dagens Nyheter.

https://www.nyhetsbyranjarva.se/poli...vt-tjanstefel/

Artikeln i DN.

Citat:
Misstankarna mot polismannen och hans kollega hänger samman med ett annat fall – som ingår i samma åtal – där en 28-årig man och en 28-årig kvinna är åtalade för grovt narkotikabrott.
Misstanken om narkotikabrotten uppdagades efter att polis stoppade kvinnan i en fordonskontroll och hittade knappt 15 kilo hasch i hennes bil. Beslaget ledde sedan vidare till den 28-årige mannen, som hon har en relation med. Han åtalas för att ha köpt in 150 kilo hasch som han sedan förpackat och transporterat vidare.

Till sammanhanget hör att 28-åringen är släkt med den civilanställde poliskollegan.

Både polismannen och hans kollega förnekar brott. I ett telefonsamtal med en överordnad, som också avlyssnats, resonerar polismannen kring vilka regler som gäller för informationshämtning från källor och huruvida det kan vara orsaken till att en utredning mot honom inletts.

ML tycker inte att han har begått ett brott enligt DN. Vem är 28-åringen ML skyddar och hur vanligt är det att polisen använder Signal appen?

Läser nu att det hade hänt i Sala. Någons stash som blivit avslöjad?

https://www.dn.se/sverige/profilerad...vt-tjanstefel/
Senast redigerad av TopDogg08 2024-08-03 kl. 08:45.
Citera
2024-08-03, 13:12
Medlem
Tortellis avatar
Ryktet i den lilla orten Sala säger att en man 50+ i Sala, egentligen var den riktiga mottagaren av dessa 146kg cannabis, men att han anade oråd och lät denna 28åring ta emot lastbilsdäcket istället. I vilket fall som helst så finns 28åringens namn att hämta i Västmanlands tingsrätt. Jag antar att han riskerar ett låångt fängelsestraff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in