Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-24, 21:40
Medlem
farfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag har faktiskt undrat lite över varför måsar hörs så mycket. Kan det ha något att göra med att de flyger högt och långt, samt en del flyger ute till havs?

Det är vad jag gissat mig till iaf.

Anledningen till måsplågan då? Är det för det inte finns lika mycket mat på soptippar längre, mtp återvinning och sånt?

MALMÖ16 juli 2018 13:26
Arg på måsskriken – stampade ihjäl måsungar
Ilskan över måsarnas skrän slog i fredags över för en 79-årig man. Han hann stampa ihjäl två måsungar innan en granne la sig i och larmade polis.
https://www.sydsvenskan.se/2018-07-1...ihjal-masungar
Citera
2018-07-24, 23:06
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Konstigt sammanträffande att måsproblemet inträffat samtidigt som menaproblemet.

Jag har en teori om detta. Folk från MENA har ofta en förkärlek för att skräpa ner överallt. Fiskmåsar gillar att rota i sopor och skräp i jakt på mat.
Citera
2018-07-24, 23:26
Medlem
Ja fyfan, hade en mås som la två ungjävlar på taket till huset nedanför min sovrumsbalkong. Skrik varje jävla morgon dag ut och dag in fram tills dess att det kom ett gäng andra måsar och dödade både ungarna och mamman, nu är här tyst.

Jag var verkligen nära på att skaffa nån form av luftvapen eller förgifta en limpa bröd. Det finns inget mer irriterande än måsskrik kl 4.30 på morgonen.
Citera
2018-07-24, 23:32
Medlem
Studsbolls avatar
Måsar är flygande råttor; de är otroligt aggressiva, fräcka och tjuvaktiga och skriker något överjävligt. Min teori är att de har fågelDAMP nerärvt i sina gener.
Citera
2018-07-25, 01:02
Medlem
Det är deras naturliga beteende.
De har ett starkare ljud än andra arter.
Citera
2018-07-25, 07:35
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Skiter måsar mer än andra fåglar, eller skiter de medvetet på bilar?

Varför skriker de så otroligt mycket? De är aldrig tysta. Jag hör någon skata ibland, någon duva kurra rätt sällan.

Vad fan är måsar för djur egentligen? Det är ok att hata måsar.

Ja det är OK att hata de satans asen. Ja de skiter överallt och skriker hela tiden av ren jävla elakhet. Luftens jävla råttor! Ja värre än råttor för råttor är åtminstone tysta.

Man borde utrota varenda jävla en av dem.

Men det får man inte för då kommer nån pottklippt, blåhårig jävla idiot med nosring och Fjällrävenryggsäck från Miljöförvaltningen och påstår att även måsar har rätt att leva. Fan heller att de har!

Måsar på innergården är som att ha en dement jävla Muezzin sittandes på förnsterbrädet skrikandes 18 timmar om dygnet. Det är fan olidligt. Man blir tokig.

Nej dö ska de, varenda satans jävla en av dem. Vi borde förgifta dem, skjuta dem med gevär, knacka deras äckliga ägg, fånga dem i nät och vrida nackarna av dem, tills det inte finns en enda jävla skrikmås kvar. Och kommer det en kånkenhora och tjafsar ska hon fan ha en smäll rätt på käften!

Fan!

Kuk!
Citera
2018-07-25, 07:44
Medlem
Förut i de goda gamla dagarna så åkte kommunen runt och sköt trutar fiskmåsar och andra skrikande sjöfåglar.

Det var vid Miljöpartiets inträde i svensk politik som man fridlyste skrikande sjöfåglar i stadsmiljö, kommunens jägare försvann och folket har att lyssna på skrik och skrän -

Om sjöfåglarna har en unge som ramlat ner - så blir det en veckas skrikande.

Skriet är avsett att höras över långa avstånd över havet - tex 100 kilometer, det är när en fågel hittar mat som den absolut måste skrika det allt vad den orkar så att flocken kan landa vid burger king.
Citera
2018-07-25, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bacto
Förut i de goda gamla dagarna så åkte kommunen runt och sköt trutar fiskmåsar och andra skrikande sjöfåglar.

Det var vid Miljöpartiets inträde i svensk politik som man fridlyste skrikande sjöfåglar i stadsmiljö, kommunens jägare försvann och folket har att lyssna på skrik och skrän -

Om sjöfåglarna har en unge som ramlat ner - så blir det en veckas skrikande.

Skriet är avsett att höras över långa avstånd över havet - tex 100 kilometer, det är när en fågel hittar mat som den absolut måste skrika det allt vad den orkar så att flocken kan landa vid burger king.

"Hässleholms är en av få kommuner som har försökt skjuta av kajorna. Under 2006 sköts 1 800 kajor, vilket året efter ledde till att man bara hade 500 kajor kvar i staden. Men året därefter hade antalet ökat till 2 000 igen, vilket utredarna bakom rapporten ”Kajor i staden” anser är ett bevis för att avskjutning inte är en långsiktig lösning på kajproblemet. Det framgår dock inte av rapporten om Hässleholm fortsatte med att skjuta av kajor, eller om man helt upphörde med det försöket."

Kommunerna har oftast minst en skyddsjägare som kan anlitas för att, under häckningen, gå in i boet och "picka" äggen så att inga ungar överlever. I USA har de med framgång använt sig av olika typer av skrämmande ljud istället vilket nu testas i Sverige.

Avskjutningen var som störst under 80-talet då vi hade ett stort antal öppna soptippar.
Citera
2018-07-25, 11:20
Medlem
BullensPilsners avatar
Måsar skriker när de hittar mat, bland annat för att andra måsar skall komma. Mindre risk att dö om det är fler som är där.
Citera
2018-07-25, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Eftersom de är vita och trivs helst vid havet och äter de mesta?

tycker fiskmåsar är mer som araber då araber gapar och skriker så jävla mycket för att man tittar lite på dom
Citera
2024-07-13, 15:44
Medlem
Jag tycker att det är irriterande att höra fiskmåsars röster & irriterande att höra när de låter mycket. Jag ogillar mest fiskmåsar i mitt liv & de förstört mitt liv. Min moder gillar inte heller fiskmåsar & jag tycker att fiskmåsar är onormala. Måsfåglar har inte sådana röster som fiskmåsar har & tror att måsfåglar inte låter lika mycket som fiskmåsar. Jag tror att jag gillar måsfåglar men inte fiskmåsar. Jag önskar att måsfåglar kan börja komma till några länder varje år istället för fiskmåsar. Fiskmåsar skriker & låter mer än människor
Citera
2024-07-30, 05:15
Medlem
Actuallysos avatar
De skyddar sina ungar, sen så har dem ett hett temperament. Och är allmänt missnöjda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in