Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-07-15, 23:28
Medlem
Det kan vara en ligustersvärmare. Den har mörkt huvud och bredden mellan vingarna är 10 centimeter, som en liten fågel alltså.

Jag har fått in en sådan en gång men jag chasade ut den genom fönstret med hjälp av en tidning. Den var inte aggressiv men den ville tvunget in i huset. Så jag fick fösa på ganska rejält.

Dödskallesvärmarna är ännu större men dom ger sig inte in i hus såvitt jag förstår.
Citera
2024-07-16, 00:30
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Edit: ^skribenten över kom fram till vad jag skrev under, lustigt.

kan det ha varit något liknande?

https://upload.wikimedia.org/wikiped...NT_femelle.jpg

tur det inte var denna kanske

https://observation.org/media/photo/12138575.jpg

jag har själv slagsmål med stora tjocka nattfjärilar ca en gång om året här hemma.

dom är stora och låter, blir lite oplanerad action och uppståndelse.

det behöver inte ens vara en svärmare i top 10 i storlek heller, utan det finns väldigt många "stora" arter av dessa i sverige.
Senast redigerad av Sn0o0oZ 2024-07-16 kl. 00:34.
Citera
2024-07-16, 06:32
Medlem
Kulturspraches avatar
jag är som dig

misshandlar hellre några insekter låter dom leva vidare
knappt några insekter som vågar komma nära nu
Citera
2024-07-16, 09:42
Medlem
Forevermores avatar
Det är nog ingen svärmare. De har spetsigare vingar. Ev. en poppelsvärmare då. Mer troligt en spinnare. De kan vara ganska biffiga och har mycket hår på kroppen som gör att de ser större ut. Men omöjligt att avgöra utifrån moset.

Nattfjärilar som kommer in i ljusa rum blir helt desorienterade och flyger runt i cirklar. De gör samma sak under starka gatlampor. Har TS ställt sig i fjärilens väg så kan det mycket väl kännas som att den "attackerar" då den återkommer till samma ställe om och om igen.

Eller så var det en vampyrfjäril som var ute efter att bita TS i halsen och suga blod och transformera sig till en riktig vampyr. Vem vet....
Senast redigerad av Forevermore 2024-07-16 kl. 09:50.
Citera
2024-07-16, 12:35
Medlem
genusvaetares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excrement
Jag ska lägga upp bild på fjärilen och motbevisa byfånen som tror att jag är i ett salviarus: imgur kommer alldeles strax. Under fjärilens ansikte på bilden ser man även en slokliknande extremitet vilket är väldigt märkligt.

Vad är en "slokliknande" extremitet? Det är alltså detta med en "slok" jag är nyfiken på. Aldrig hört begreppet.
Citera
2024-07-30, 04:35
Medlem
Pungsvings avatar
Den bär på rabiesviruset och kan inte hjälpa hur den blir arg. Du har fått rabies vilket tar ca 30 dagar för att bryta ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in