Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-07-29, 12:02
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av their
Jag tycker den blir vidrigare ju mer man kollar på den, 'doktorn' verkar inte intresserad av vad han gör med händerna direkt, han tittar hellre upp på patientens ansikte som verka skrika i plågor.

- Gör det ont nu då, verkar han fråga.

Har 'doktorn' för avsikt att hugga han i hjärtat tycker jag han håller kniven lite för högt, men han kanske bara vill plåga han

Patient två och tre, verkar vara väldigt magra, revbenen syns tydligt.

Unga soldater var väl ofta magra, eller framställdes åtminstone så i förhållande till de välgödda befälen i skämtteckningar, träskulpturer och annan folklig konst. Jfr soldaten i denna skulptur av Döderhultarn, som ju flera gånger snidade mönstringsscener som kan erinra om denna trärelief, där de meniga är en naken/halvklädd hjälplös massa som står uppställda till granskning/behandling av en bister överhet.

Och det fanns nog också ett komiskt element i soldaternas rädsla och läkarens rutinerade likgiltighet; erinrar mig nu en tidig 91:an-serie från 30- eller 40-talet där de meniga är livrädda för att gå till regementets tandläkare som är så hårdhänt och vägrar ge bedövning vid tandutdragning: – Prat! En svensk soldat skall tåla lite smärta, punkt slut! osv.
Senast redigerad av Pojken med guldbyxorna 2024-07-29 kl. 12:19.
Citera
2024-07-29, 14:45
Medlem
RamessesIIs avatar
Intressanta tolkningar.

Det är ju en märklig scen som utspelas, två flaskor med dödskalle och ett kors kan båda antas symbolisera död. Det ser ju också ut som mannen som får sprutan blir likblek, vilket skulle stämma överens med flaskornas innehåll.

Jag hade inte reflekterat över att det kunde röra sig om soldater, utan jag hade tänkt att de var fångar som var utmärglade. Det är dock oklart vad de bakom han som fått sprutan gör? Knuffar de fram honom till doktorn som att de offrar honom, eller tar de skydd och gömmer sig bakom honom?

Iom årtalet har jag nån tes att det skulle vara något nazistmotiv, för att fångens hårfärg blir ljust likt hyn (om man antar att han hade mörk hår likt de andra från början, och inte bara för att förstärka "likblekheten") men får inte riktigt ihop den scenen heller...

Tog några mer kort där man kan se att det är bra djup på reliefen och att skaparen hette Göran Corlberg, så han måste lagt ner ganska mycket tid på motivet

Vy från sidan
https://imgur.com/a/QFBq5K2

Signatur på baksidan
https://imgur.com/a/ZbbOPHk
Citera
2024-07-29, 15:13
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RamessesII
Intressanta tolkningar.

Det är ju en märklig scen som utspelas, två flaskor med dödskalle och ett kors kan båda antas symbolisera död. Det ser ju också ut som mannen som får sprutan blir likblek, vilket skulle stämma överens med flaskornas innehåll.

Jag hade inte reflekterat över att det kunde röra sig om soldater, utan jag hade tänkt att de var fångar som var utmärglade. Det är dock oklart vad de bakom han som fått sprutan gör? Knuffar de fram honom till doktorn som att de offrar honom, eller tar de skydd och gömmer sig bakom honom?

Iom årtalet har jag nån tes att det skulle vara något nazistmotiv, för att fångens hårfärg blir ljust likt hyn (om man antar att han hade mörk hår likt de andra från början, och inte bara för att förstärka "likblekheten") men får inte riktigt ihop den scenen heller...

Tog några mer kort där man kan se att det är bra djup på reliefen och att skaparen hette Göran Corlberg, så han måste lagt ner ganska mycket tid på motivet

Vy från sidan

Signatur på baksidan

Det finns väl inget facit, men jag gissar att de helt enkelt skall vaccineras och är rädda för sprutan, därför knuffar de fram varandra i kön. Här ett utdrag från ett protokoll i Sveriges riksdag 1939 där talaren förespråkar spädbarnsvaccinering mot smittkoppor eftersom vaccineringen av vuxna värnpliktiga alltför ofta lett till att dessa blivit sängliggande och inte kunnat göra sin plikt fullt ut:

Citat:
Jag kan icke underlåta att i likhet med herr Bergvall beröra resultatet av den undersökning, som gjorts angående sjukligheten på grund av ympning vid armén under åren 1934—1937. Undersökningen har berört icke mindre än 30,000 man per år, och det har därvid konstaterats, att av de värnpliktiga, som hava revaccinerats, icke mer än 3.6 % sjukskrivits under det att av de värnpliktiga, som vaccinerats för första gången, »primovaccinerats», 37 % sjukskrivits. Jag tycker det är så pass påtagliga och belysande siffror, att jag står mycket främmande inför deras ståndpunkt, som vilja genomföra en ordning, vilken medför ett dylikt resultat för de värnpliktiga.

Så jag tolkar det som en skämtbild från soldatlivet; just det där att man under värnplikten behandlas som boskap som kläs av naken eller i illasittande uniform, ställs upp i formering och utsätts för diverse påhitt och förpliktelser från överheten, har ju varit ett ofta återkommande motiv i folklig soldathumor och beväringsvisor. – Och inte bara i Sverige förstås: Jacques Brels satiriska visa Au suivant! beskriver hur soldaterna tvingas stå i kö till fältbordellen och ropas fram en efter en.
Citera
2024-07-29, 15:37
Det är Mengele som tranplanterat ett vitt huvud på en negerkropp, oheligt experiment.
Citera
2024-07-29, 18:13
Citat:
Ursprungligen postat av RamessesII
Intressanta tolkningar.

Vy från sidan

Signatur på baksidan
Den är gjord samma år som Orwells 1984 skrevs, dvs -48 (även om boken inte kom ut förrän året efter).
Det var dystopiska tider, vilket reliefen avbildar. Något slags experiment eller illavarslande pågår. Kanske är det horn som växer på läkarens huvud?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in