Citat:
Ursprungligen postat av
RamessesII
Intressanta tolkningar.
Det är ju en märklig scen som utspelas, två flaskor med dödskalle och ett kors kan båda antas symbolisera död. Det ser ju också ut som mannen som får sprutan blir likblek, vilket skulle stämma överens med flaskornas innehåll.
Jag hade inte reflekterat över att det kunde röra sig om soldater, utan jag hade tänkt att de var fångar som var utmärglade. Det är dock oklart vad de bakom han som fått sprutan gör? Knuffar de fram honom till doktorn som att de offrar honom, eller tar de skydd och gömmer sig bakom honom?
Iom årtalet har jag nån tes att det skulle vara något nazistmotiv, för att fångens hårfärg blir ljust likt hyn (om man antar att han hade mörk hår likt de andra från början, och inte bara för att förstärka "likblekheten") men får inte riktigt ihop den scenen heller...
Tog några mer kort där man kan se att det är bra djup på reliefen och att skaparen hette Göran Corlberg, så han måste lagt ner ganska mycket tid på motivet
Vy från sidan
https://imgur.com/a/QFBq5K2
Signatur på baksidan
https://imgur.com/a/ZbbOPHk
Det finns väl inget facit, men jag gissar att de helt enkelt skall vaccineras och är rädda för sprutan, därför knuffar de fram varandra i kön. Här ett utdrag från
ett protokoll i Sveriges riksdag 1939 där talaren förespråkar spädbarnsvaccinering mot smittkoppor eftersom vaccineringen av vuxna värnpliktiga alltför ofta lett till att dessa blivit sängliggande och inte kunnat göra sin plikt fullt ut:
Citat:
Jag kan icke underlåta att i likhet med herr Bergvall beröra resultatet av den undersökning, som gjorts angående sjukligheten på grund av ympning vid armén under åren 1934—1937. Undersökningen har berört icke mindre än 30,000 man per år, och det har därvid konstaterats, att av de värnpliktiga, som hava revaccinerats, icke mer än 3.6 % sjukskrivits under det att av de värnpliktiga, som vaccinerats för första gången, »primovaccinerats», 37 % sjukskrivits. Jag tycker det är så pass påtagliga och belysande siffror, att jag står mycket främmande inför deras ståndpunkt, som vilja genomföra en ordning, vilken medför ett dylikt resultat för de värnpliktiga.
Så jag tolkar det som en skämtbild från soldatlivet; just det där att man under värnplikten behandlas som boskap som kläs av naken eller i illasittande uniform, ställs upp i formering och utsätts för diverse påhitt och förpliktelser från överheten, har ju varit ett ofta återkommande motiv i folklig soldathumor och beväringsvisor. – Och inte bara i Sverige förstås: Jacques Brels satiriska visa
Au suivant! beskriver hur soldaterna tvingas stå i kö till fältbordellen och ropas fram en efter en.