2024-07-28, 21:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KR12345
Tvärtom fyller det i mindre rondeller en bra och tydlig funktion att blinka vänster för att indikera att man inte (som de flesta) ska åka rakt fram utan in på en mindre väg till vänster som kanske bara max en av tio bilar ska in på. Då får övriga den informationen tidigt istället först när de ser att jag inte vlinkar höger ut i rondellen rakt fram. Att många är efterblivna och inte förstår nyttan är en helt annan fråga.
Så länge det bara finns en typ av rondell rent juridiskt, så gör du fel. Vill de att sån mini med typ en refug i mitten man ska runda, ska kallas cirkulationsplats och har samma skyltning, så är det också samma sätt man ska betrakta dem och köra. "En särskild enkelriktad väg, men alla avfarter åt höger".

Finns inga undantag och regelverket tar ingen hänsyn till storleken på rondellen.

Jag gör som de tycker man ska göra och det som är mest logiskt.
Senast redigerad av qaaq 2024-07-28 kl. 21:54.
Citera
2024-07-28, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Så länge det bara finns en typ av rondell rent juridiskt, så gör du fel. Vill de att sån mini med typ en refug i mitten man ska runda, ska kallas cirkulationsplats och har samma skyltning, så är det också samma sätt man ska betrakta dem och köra. "En särskild enkelriktad väg, men alla avfarter åt höger".

Finns inga undantag och regelverket tar ingen hänsyn till storleken på rondellen.

Det där är ju bara dumheter. Finns endast fördelar med att blinka vänster och det är så körskolorna lär ut. Det tycker jag är bra.
Citera
2024-07-28, 21:57
Avslutad
Citat:
Det där är ju bara dumheter. Finns endast fördelar med att blinka vänster och det är så körskolorna lär ut. Det tycker jag är bra.
Finns stora nackdelar med vänsterblink eftersom en utebliven VB ofta tolkas av Vb:are vid infarten, som att vederbörande ska av, och kör rätt in framför en.

Vänsterblink i onödan är kontraproduktivt och skapar olyckstillfällen
Citera
2024-07-28, 22:00
Avslutad
Nu måste det snart bli ändring! Körkortet måste omprövas vart femte år från 60-årsdagen! Det är absolut ingen mänsklig rättighet att få köra bil, och en förfärande del av de äldre bilförarna är helt enkelt farliga trafikanter på grund av dålig reaktionsförmåga, svag kognitiv förmåga och neurologiska sjukdomar. Denna koll bör göras vart femte år därutöver bör EPA- leksaker förbjudas! Barn ska cykla eller åka buss.
Citera
2024-07-28, 22:01
Medlem
godboys avatar
Något som är jävligt irriterande är när en del råkar missa avfarten på en motorväg och sedan tvärt drar spärrområdet för att ändå köra av. Korrekt är givetvis att köra till nästa avfart och ta ut ny kurs därifrån.

Samma med idioter som hamnar i fel fil inför en korsning och sen mitt i korsningen ändå ska tränga sig in och stoppa upp och riskera olyckor. Har man lagt sig i fel fil och passerat sista filbytesmöjlighet så får man köra dit filen anger och sen ta ut ny kurs.

Sen finns det tusen andra saker som är irriterande också. Vidare tycker jag det mest är tjat i media om hastighet och hur farligt det är att köra för fort, men ett generellt dåligt beteende i trafiken kan vara betydligt värre än en hastigetsöverskridelse.
Citera
2024-07-28, 22:06
Medlem
Citat:
Finns stora nackdelar med vänsterblink eftersom en utebliven VB ofta tolkas av Vb:are vid infarten, som att vederbörande ska av, och kör rätt in framför en.

Vänsterblink i onödan är kontraproduktivt och skapar olyckstillfällen

Knappast, eftersom vänsterblinken lärs ut som valfri att använda. Endast högerblink är obligatorisk. Tänkande människor kommer därmed aldrig dra några slutsatser av utebliven vänsterblink.
Citera
2024-07-29, 05:53
Avslutad
Citat:
Knappast, eftersom vänsterblinken lärs ut som valfri att använda. Endast högerblink är obligatorisk. Tänkande människor kommer därmed aldrig dra några slutsatser av utebliven vänsterblink.
Märks att du saknar erfarenhet och inte kört så länge, eller aldrig kör i tät stadstrafik i Sthlm.

Yrkeschaufförer och hetsiga förare skiter i väjningsplikten hela tiden och drar slutsatsen att oblinkat betyder avfart, troligen för att de själva aldrig blinkar öht
Senast redigerad av qaaq 2024-07-29 kl. 06:04.
Citera
2024-07-29, 06:02
Avslutad
Citat:
Helt oväsentligt vad din körskola sa. Lyssna på Transportstyrelsen och juridiken istället och ffa tänk själv och ifrågasätt och analysera. - vad består en cirkulationsplats av tex? Jo, en eller flera enkelriktade cirkulära filer med avfarter, samtliga åt höger. Eller kan du inte skilja på höger och vänster?

Du kör inte ens vänster runt en rondell, du kör motsols.

Samma körsätt som alltid har rekommenderats av våra myndigheter. "Vänsterblinket" kommer från några dementa klappmongon på körskolor.
Citera
2024-07-29, 07:58
Medlem
Citat:
Helt oväsentligt vad din körskola sa. Lyssna på Transportstyrelsen och juridiken istället och ffa tänk själv och ifrågasätt och analysera. - vad består en cirkulationsplats av tex? Jo, en eller flera enkelriktade cirkulära filer med avfarter, samtliga åt höger. Eller kan du inte skilja på höger och vänster?

Du kör inte ens vänster runt en rondell, du kör motsols.

Samma körsätt som alltid har rekommenderats av våra myndigheter. "Vänsterblinket" kommer från några dementa klappmongon på körskolor.

Det är bara autistiska farbröder med keps som fastnar vid och känner att de måste betona ”fakta” i vad en cirkulationsplats är. Det viktiga är att vara tydlig och konsekvent med sina intentioner i trafiken, därför blinkar jag och många med mig vänster i mindre cirkulationsplatser för att förtydliga var jag ska och undvika olyckor.
Citera
2024-07-29, 08:08
Avslutad
Citat:
Det är bara autistiska farbröder med keps som fastnar vid och känner att de måste betona ”fakta” i vad en cirkulationsplats är. Det viktiga är att vara tydlig och konsekvent med sina intentioner i trafiken, därför blinkar jag och många med mig vänster i mindre cirkulationsplatser för att förtydliga var jag ska och undvika olyckor.
apropå farbröder med keps, så är det nog såna som försöker vara övertydliga, men missar målet pga kass analytisk förmåga och att man håller fast vid sin ståndpunkt trots att korsningen inte längre är en korsning utan en cirkulationsplats.

VB i cirkulationsplats är som att blinka vänster på motorvägen när du ska av till macken som ligger på vänster sida, men avfarten dit är först åt höger. Jag förmodar att du är konsekvent och blinkar vänster där också - "du ska ju dit, alltså blinkar du vänster"
Citera
2024-07-29, 09:19
Medlem
Citat:
apropå farbröder med keps, så är det nog såna som försöker vara övertydliga, men missar målet pga kass analytisk förmåga och att man håller fast vid sin ståndpunkt trots att korsningen inte längre är en korsning utan en cirkulationsplats.

VB i cirkulationsplats är som att blinka vänster på motorvägen när du ska av till macken som ligger på vänster sida, men avfarten dit är först åt höger. Jag förmodar att du är konsekvent och blinkar vänster där också - "du ska ju dit, alltså blinkar du vänster"

Det enda som talar emot vänsterblinkers i cirkulation är att människor är efterblivna och inte förstår dess användning. När jag lyssnar på dig så framgår det tydligt att det kan förekomma. Så jag kanske får omvärdera mitt beteende i trafiken. Men isåfall hjälper inga trafikregler i världen.
Citera
2024-07-29, 11:29
Medlem
Citat:
Tvärtom fyller det i mindre rondeller en bra och tydlig funktion att blinka vänster för att indikera att man inte (som de flesta) ska åka rakt fram utan in på en mindre väg till vänster som kanske bara max en av tio bilar ska in på. Då får övriga den informationen tidigt istället först när de ser att jag inte vlinkar höger ut i rondellen rakt fram. Att många är efterblivna och inte förstår nyttan är en helt annan fråga.
+1 Har man inte observerat värdet av vänsterblink i dessa situationer så har man inte kört mycket bil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in