Citat:
Jodå, jag har kört en del Mercedes, vet inte om det är de bästa modellerna, men det är en CLA Shooting Brake (senaste modellen) och en A-class 250e, också senaste modellen och visst är de sköna att köra, inget snack, men inte helt perfekta enligt mig. A-classen tycker jag känns för direktstyrd, nästan lite vinglig och inte så tyst. CLA:an är lite tystare, men pga lågprofildäck jobbig på lite sämre vägar, men det går ju att ändra på, frågan är om det passar bilen... Jag har också en hel del synpunkter på förarmilljön och runtomsikten, men det kanske är en annan sak.Sådana tester är inte alltid helt lätta att tyda. Man behöver veta vilket typ av fel som avses. Köper jag en billig bil så kommer jag att ha större acceptans för "brister". Desto dyrare bil ju mer petig blir jag.
Köper jag en Mersa så kommer jag inte att acceptera att det viner från en ruta i 107 km/h eller att det knorrar från instrumentpanelen när jag svänger upp på garageuppfarten. Köper jag en Kia så knorrar det lite överallt varpå man får acceptera det på ett annat sätt. Samma typ av fel kan alltså bli en pinne i statistiken på en Mersa eller Audi men kanske inte på en Kia.
Med det sagt så vet jag inte hur denna lista är uppbyggd. Men jag vet i alla fall hur jag tänker och jag tror inte att jag är ensam om det.
Köper jag en Mersa så kommer jag inte att acceptera att det viner från en ruta i 107 km/h eller att det knorrar från instrumentpanelen när jag svänger upp på garageuppfarten. Köper jag en Kia så knorrar det lite överallt varpå man får acceptera det på ett annat sätt. Samma typ av fel kan alltså bli en pinne i statistiken på en Mersa eller Audi men kanske inte på en Kia.
Med det sagt så vet jag inte hur denna lista är uppbyggd. Men jag vet i alla fall hur jag tänker och jag tror inte att jag är ensam om det.
Sen är ju den stora frågan hur hållbara de är på sikt och vad de kostar att laga när de väl går sönder. Det är väl mest sådana saker som "kvalitetsmätningar" mäter?