Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2023-08-06, 12:47
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LexCom
Sådana tester är inte alltid helt lätta att tyda. Man behöver veta vilket typ av fel som avses. Köper jag en billig bil så kommer jag att ha större acceptans för "brister". Desto dyrare bil ju mer petig blir jag.

Köper jag en Mersa så kommer jag inte att acceptera att det viner från en ruta i 107 km/h eller att det knorrar från instrumentpanelen när jag svänger upp på garageuppfarten. Köper jag en Kia så knorrar det lite överallt varpå man får acceptera det på ett annat sätt. Samma typ av fel kan alltså bli en pinne i statistiken på en Mersa eller Audi men kanske inte på en Kia.

Med det sagt så vet jag inte hur denna lista är uppbyggd. Men jag vet i alla fall hur jag tänker och jag tror inte att jag är ensam om det.
Jodå, jag har kört en del Mercedes, vet inte om det är de bästa modellerna, men det är en CLA Shooting Brake (senaste modellen) och en A-class 250e, också senaste modellen och visst är de sköna att köra, inget snack, men inte helt perfekta enligt mig. A-classen tycker jag känns för direktstyrd, nästan lite vinglig och inte så tyst. CLA:an är lite tystare, men pga lågprofildäck jobbig på lite sämre vägar, men det går ju att ändra på, frågan är om det passar bilen... Jag har också en hel del synpunkter på förarmilljön och runtomsikten, men det kanske är en annan sak.

Sen är ju den stora frågan hur hållbara de är på sikt och vad de kostar att laga när de väl går sönder. Det är väl mest sådana saker som "kvalitetsmätningar" mäter?
Citera
2023-08-06, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Här där vi bor (välbeställt område vid kusten strax utanför storstad, finns inte en villa under 10 mille), så är det väldigt gott om Mercedes. Minst lika vanliga som BMW och Porsche.

Gissar att de i Tensta inte köper nya Mercedes, utan gamla vrak.

Ofta svarta tonade rutor och gärna c klass
Citera
2023-08-06, 16:41
Medlem
sealstrypers avatar
Mercedes var duktiga på att få saker att kännas dyra och välgjorda , inget snack om saken .

Däremot är det årtionden sedan de toppade kvalitetsligan för "vanliga" bilar , numera är det samma slit- och släng som de flesta andra märken vilket syns i bilprovningens / Folksams ranking över problem med bilar .

Känslan i en mercadörr har också ändrats betydligt , dagens bilar liknar mer en Saab än en W123 i "klånkighet" då man stänger dem ( förutom S-klasse antagligen , har ej kollat den )

Var och provade en EQB före midsommar och den gnekade i inredningen vid vägskarvar och dörren sa PLÅNK med lite rassel vid stängning , inte så imponerande direkt .
Citera
2023-08-06, 17:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazetjackisen
Nja, egentligen så är väl alla bilar av bättre kvalitet och märke ganska överprisade idag.

Och om det enda man kommer att nyttja sitt fordon för är att på ett så säkert sätt som möjligt ta sig från A till B så kan man ju köpa vilken bil som helst, men en premiumbil (om vi nu ska komma dem för det) brukar oftast ge en mycket högre komfort, en tystare körning och fler ”high-tech” prylar.

Så det beror ju lite på vad man känner att man vill lägga sina pengar på, vissa väljer det som får jobbet gjort (dvs ta sig från A-B utan att bry sig så mycket om komforten och körkänslan) - Medans andra anser att den ökade komforten och en ”roligare” körning är viktigare än priset.

själv kör jag ganska mycket till och från jobbet ca 5000-8000 mil om året till och från olika arbetspatser,jag prioriterar säkerheten i bilen först,sedan kommer komforten..servicepriserna..och hållbarheten på bilen..resten skiter jag i..sköt om bilen(tvätta ofta)så rostar dom inte ihjäl(förutom gamla mercedes e-klass som rostade ihjäl även om dom förvarades i vacum),ungefär som dagens vw produkter..urrk!!
Citera
2023-08-07, 03:16
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Mercedes var duktiga på att få saker att kännas dyra och välgjorda , inget snack om saken .

Däremot är det årtionden sedan de toppade kvalitetsligan för "vanliga" bilar , numera är det samma slit- och släng som de flesta andra märken vilket syns i bilprovningens / Folksams ranking över problem med bilar .

Känslan i en mercadörr har också ändrats betydligt , dagens bilar liknar mer en Saab än en W123 i "klånkighet" då man stänger dem ( förutom S-klasse antagligen , har ej kollat den )

Var och provade en EQB före midsommar och den gnekade i inredningen vid vägskarvar och dörren sa PLÅNK med lite rassel vid stängning , inte så imponerande direkt .

SAAB har ju aldrig stått sig bra kvalitetsmässigt, om man skall räkna just problemfrihet.

Det sagt så finns det ju fler kvaliteter i en bil än bara problemfrihet. Annars så hade alla kört Toyota, men problemet med de är att de är så plastiga och tråkiga att man tappar all form av livskvalitet och vilja att leva när man kör de.

Sedan gällande vilka bilar som har problem så beror det väldigt mycket på vilka bilmodeller hos Mercedes (precis som hos alla biltillverkare). Tex. så har S-klass rätt många problem rent statistiskt, medans E-klass är en av de mer problemfria bilarna på marknaden (är förståeligt att många Taxi-bolag kör just E-klass till en stor del i sina flottor av taxibilar).
Citera
2023-08-07, 18:36
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
SAAB har ju aldrig stått sig bra kvalitetsmässigt, om man skall räkna just problemfrihet.

Det sagt så finns det ju fler kvaliteter i en bil än bara problemfrihet. Annars så hade alla kört Toyota, men problemet med de är att de är så plastiga och tråkiga att man tappar all form av livskvalitet och vilja att leva när man kör de.
Nu är just problemfrihet en stor del i vad jag kallar för kvalitet .
Skaffar man till exempel en ny Mercedes så förväntar man sig att alla växlar ska fungera på automatlådan även om det regnar ute och man slår på vindrutetorkaren , vilket inte var fallet med en bekants Vitos .
Du får ha hur flådig inredning som helst om bilen växlar ned ett par pinnar varje gång vindrutetorkarmotorn startar .
Bägge de flångnya bilarna firman leasat visade sig ha samma fel , lite snopet för den stackars försäljaren som försökte släta över problemet .
Tydligen var det någon sorts mjukvarubugg som försvann vid uppdatering av styrenheterna .
Citera
2023-08-07, 19:12
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Nu är just problemfrihet en stor del i vad jag kallar för kvalitet .
Skaffar man till exempel en ny Mercedes så förväntar man sig att alla växlar ska fungera på automatlådan även om det regnar ute och man slår på vindrutetorkaren , vilket inte var fallet med en bekants Vitos .

Har bara automatbilar, och aldrig ett enda problem med växellådan varken vår nuvarande BMW 5-serie eller våra 5 tidigare Mercedes E-klass (Vito har jag aldrig ägt).

Tror dock att det är svårt att extrapolera statistik på ett så litet underlag som en enda person (gäller självklart både mig som dig lika mycket).

Har det någon gång varit något strul (hade tex. ett sensorfel på oljetryck på en ny E-klass för 10 år sedan) så är det inga större problem då det ändå går på garantin.

Hellre det än att dagligen våndas i en bil som suger ur en allt som att har att göra med livslust och körglädje som japsare/koreaner gör.
Citera
2024-07-25, 20:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Vill man åka problemfritt med en stjärna på kylaren får man betala för det.Så enkelt är det. Finns andra bilar som man kan åka problemfritt i också men då får man ingen stjärna.

Notera att det inte fungerar om man är snål, lat eller korkad.

Service och bilhygien måste skötas till punkt och pricka och det är dyrare ju mer en bil kostar i inköp.

Jag köpte min första MB 1978, en 220S -58.Jag gav 5000:- för de viket var mycket för en 20år gammal bil då men det var ett särdeles välskött, lågmil/enägar exemplar. 7000mil på mätaren.

Idag, 45 år senare har den gått 22 000mil och är i stortsätt i samma fina skick dock något mer patinerad. Jag har utöver service och hygien endast bytt slidelar.

Jag kör den inte lika mycket längre men 10-15 åkturer varje sommar då jag återvänder till Sverige blir det.

Sedan 1978 har jag alltid haft minst en MB ibland fler, just nu har jag tre. De två andra nyare dieselhybrider.

Är MB överprisade? Nej man får vad man betalar för. Smakar det så kostar det.

En Mercedes-bil som producerades 1958 har lite att göra med dagens Mercedes. Det finns folk i olika u-länder som reparerar Mercedes-bilar och kör en miljon kilometer med dem som taxi med mera det innebär inte att det är möjligt att göra samma sak med de Mercedesbilar som produceras idag.
Citera
2024-07-26, 20:40
Medlem
Jannebigplays avatar
Jag hade en C-klass från 2017 som jag hade till jag tyvärr kraschade med bilen och den blev inlöst. Köpte en nästan ny, fullt utrustad Toyota Corolla. Toyotan är billigare. Billigare försäkring, service och det sägs att de håller längre. Kvalitén inuti är över förväntan. Alcantarasäten, bra stereo, rattvärme. Allt. Mercan saknade en del finesser även om det var självvalt då jag beställde den helt ny från fabrik vilket gjorde att jag valde bort vissa saker (adaptiv farthållare, rattvärme, apple/android carplay). Men om jag nu ska göra en jämförelse så är de största skillnaderna följande. Designen på mercan, både inuti och utanpå var fantastisk enligt mig. Jag kände ALDRIG ett sug att köpa en ny bil när jag åkte i mercan. Älskade den bilen. Det var även en annan körglädje och tyngd i ratten samt att i hastigheter över 100km/h så var den betydligt tystare än toyotan. I stadsskörning är det ingen skillnad. Det enda jag behövde fixa på min mercedes under 7 år var bromsbelägg och ett nytt batteri samt att det inte gick att använda spolarvätskan (tydligen ett vanligt problem). Ett annat vanligt problem som jag också råkade ut för var att fejklädret sprack i förarsätet (också ett vanligt problem) och då väger jag bara 80kg.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in