Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
I majoriteten av fall så gör soc rätt.
Det beror nog på hur man menar. Det kan bli rätt, precis som alla amatörer kan slå en strike i bowling. Men risken för att det blir fel i hanteringen av barnet när det väl är placerat är stor pga stora kunskapsluckor om barn hos socionomer och fritidspolitikerna som sitter och styr och ställer när barn väl är placerade. Amatörer alltså.
Man skulle kunna jämföra soc med en domstol som tillämpar principen hellre fälla än fria. Det är klart att de kommer att få fast fler brottslingar, men baksidan är att även oskyldiga kommer att åka med. Precis så är det med LVU.
LVU är riktigt farligt ur ett demokratiskt perspektiv på det sätt att i princip omvänd bevisbörda råder. Det är föräldrarna som måste kontrollera att alla anklagelser är sakliga och korrekta och försvara sig emot rappakaljan bäst de kan. Hur ska de ens ha en rimlig chans att lyckas när tiden med advokaten är någon enstaka timme?
Lagen ger stort utrymme till "fria fantasier" och det missbrukas av socialtjänsten. Märk väl att ett LVU kan vara rätt när det först beslutas, men saker och ting kan ha ändrats som gör att LVU inte behövs längre. Ändå vill soc ogärna lämna ifrån sig barnet och kan göra det på icke rättssäkra grunder. Målstolpar flyttas hela tiden vad än föräldrarna gör och till slut blir de så galna att de skriker ut sin frustration på TT. Jag förstår dem och jag förstår att de inte mår bra av hur de hanterats av socialtjänsten. Det blir en ond cirkel av det det där som gör att barnen fastnar i LVU-träsket. I längden är det inte bra för någon.
Citat:
Ursprungligen postat av
vajervevaren
Håll dig till ämnet istället, vilka av dessa fall som diskuteras här (FU & co) anser du inte vara korrekta?
Problemet är att det inte går att hålla sig till ämnet eftersom jag inte har tillgång till allt material. Det finns några domar ute men det räcker inte för att bilda sig en uppfattning om vad som är rätt och fel eftersom socialtjänsten manipulerar sina utredningar.
Jag skulle vilja läsa allt material, annars går det inte att ha någon åsikt om ett enskilt fall.