Citat:
Ursprungligen postat av
Ski-entusiasten
I min idrettslige entusiasme med mitt forslag om et svensk/norsk OS i nord med bl.a alpint i Tromsø, hockey i Stockholm, og andre grener på naturskjønne omgivninger i Sverige der i mellom, glemte jeg helt av at det tross alt er en risk for at resultatet kunne bli at sverigebilden kunne blitt så smadret at det ikke var mulig å gjenopprette. På en av mine seneste Värmlands-utflukter, var jo en av snakkisene på campingplassen at Arvika nå, etter en mer enn 50-årig tradisjon om å sende sine konfirmanter på utflukt til Stockholm, ikke våget det lenger, vurdert på en riskvurdering.
Tenkte ikke så mye på det da, men når det ble en festdag mange steder i Sverige, med bilkortesjer, jubel og fyrverkeri, etter Hamas sine aktiviterer, fikk jeg litt flash-back til Arvika-konfirmantenes beslutning.
Så uansett hvilke årsaker som IOC la til grunn for at det ikke ble Sverige denne gangen, tror jeg at det er best at det ble som det ble. Ikke for at det ikke kunne ha gått bra, men for at om det hadde gått dårlig, så ville det blitt ytterst vanskelig for Sverige å gi noe bra bilde av seg selv igjen for lang tid framover
Norge har förutsättningar och ekonomi för ett OS, det naturliga vore ju att de tar det igen. Istället för att dela på något sätt, och speciellt inte lägga det norrut. Sverige kommer så klart alltid fortsätta vara intresserade, alla dessa organisationer är perfekta platser för avdankade politruker att sitta och mjölka pengar