• 1
  • 2
2024-07-24, 00:08
Medlem
Jag undrar när man blir så tråkig att man uppskattar sevärdheter likt gamla slott och liknande. T.ex Solliden, Kalmar slott, slottsruiner, Glimminge hus, gamla stenbitar osv.

Blir ibland medtvingad och fasar över alla som ser ut att tycka det är en trevligt aktivitet. Företrädesvis par i nybliven pensionsålder i husbil, iklädda beige.
Men ibland även yngre.

När och varför är folk så himla tråkiga?
Citera
2024-07-24, 00:15
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.M.S.I.
Jag undrar när man blir så tråkig att man uppskattar sevärdheter likt gamla slott och liknande. T.ex Solliden, Kalmar slott, slottsruiner, Glimminge hus, gamla stenbitar osv.

Blir ibland medtvingad och fasar över alla som ser ut att tycka det är en trevligt aktivitet. Företrädesvis par i nybliven pensionsålder i husbil, iklädda beige.
Men ibland även yngre.

Knasputte!
Ställena du räknar upp är fantastiska.
Glöm inte att gå den guidade turen, då får man så mycket mera.
Citera
2024-07-24, 00:33
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.M.S.I.

Men ibland även yngre.

Att vara nära sin och sitt lands historia eller andras dito behöver inte alls vara tråkigt.

Historiens vingslag, dåtida kultur, konst och hantverk utan laserskärare och 3D-skrivare.

Filosofi, skönhet, krig, list, böjelser och nytta, kärlek, hat, maktspel och livsöden — allt kan rymmas i varje enskilt objekt du ser eller håller i din hand eller står på.

Däremot är det förstås oerhört trist och lätt att vara oförstående om man är helt historielös eller empatilös inför andra människor som levt tidigare.
Citera
2024-07-24, 05:16
Medlem
Pungsvings avatar
Oftast innan lunch. Sedan är det alkohol som gäller.
Citera
2024-07-24, 05:28
Medlem
Eeeemiiiils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Oftast innan lunch. Sedan är det alkohol som gäller.
Ingen morronbärs på semestern då?
Citera
2024-07-24, 05:41
Medlem
Ja varför, hur och när inträffar intresset, och när svalnar det... Vem är på intresserad av smutsiga slott eller gammla ruiner. Världen har förvisso inte så mycket mer att erbjuda än så. När solen skiner så ska vi bada och i övrigt kolla museum eller fjällvandra. Vad ger det...
Man kan vara intresserad av historia men man springer inte i sevärdheter, för vad är det man förväntar sig se eller hitta där. Finns det diamanter vid pyramiderna...
Citera
2024-07-24, 06:01
Medlem
bandspelarens avatar
Alla uppskattar fina omgivningar. Det blir man medveten om senast när man inte ser dem. Det handlar inte om ålder utan om att man ska ha sett lite olika platser. Då börjar man reflektera över olikheterna och inser att gamla fina bevarade byggnader höjer trivseln.
Citera
2024-07-24, 06:15
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Om man som jag är intresserad av och insatt i historia så är det en stor upplevelse att uppleva "de gamla stenhögarna" på riktigt. Man föreställer sig hur det såg ut förr osv och får nya insikter.

Men varför det är populärt bland gemene Radhus-Roffe som inte vet om Gustav Vasa levde på vikingatiden eller bronsåldern förstår jag inte alls. Många historiska/arkeologiska sevärdheter dräller idag av folk. Jobbigt tycker jag som vill se skiten ifred. Radhus-Roffe borde dricka öl istället.
Citera
2024-07-24, 08:06
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Knasputte!
Ställena du räknar upp är fantastiska.
Glöm inte att gå den guidade turen, då får man så mycket mera.

Nja, Schopenhauer fick som barn följa med sina föräldrar på en resa genom halva Europa. På den tiden (runt år 1800) hade de flesta i Europa sällan varit utanför sin hemsocken, om de inte var inkallade som soldater. Trots det var han inte alls imponerad av de gamla minnesmärken han fick se.
Citera
2024-07-24, 09:19
Medlem
Gå ut och jobba med huggen sten eller försök slå flintverktyg som går att arbeta med i några dagar så ska du se att du uppskattar andras arbete lite mer sedan.

Borgar i äldre tid handlade om försvar och överlevnad, men också att visa rikedom och makt.
Motiven bakom att människor gör saker överhuvudtaget, och vilket otroligt arbete som ibland läggs ner på ren dekoration, är en sak som intresserar mig.
Citera
2024-07-24, 09:22
En av de stora anledningarna för mig att resa är ju att se sevärdigheterna. Är ju fascinerande att se historian kulturen och stilen i olika länder. Finns ju massor av spännande att upptäcka. För mig är ju syftet att åka till ett land att lära sig om landet och förstå landet bättre. Äta på vanliga restauranger och sola kan jag lika göra hemma.
Citera
2024-07-24, 12:22
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eeeemiiiil
Ingen morronbärs på semestern då?
MYCKET bra inlägg!

OnT
Smaken är som baken. Finns väl massor med sevärdigheter som en del åker långa omvägar för medan andra är helt ointresserade, även om du så slänger det efter dem. Vi människor skiljer oss åt. När skall Flashback inse detta? All värdens människor är inte en samling homogena varelser!

Det som jag stör mig på är alla de som skall bocka av en lista på saker man skall se. De måste se en viss kyrka, ruin, staty, vattenfall osv, bara för att det nämns i en guide.
Är själv inte sådan. Har aldrig känt någon som är sådan. Men det finns tyvärr massor som saknar egen smak, egna intressen och egna åsikter. Annars hade Absolut Music inte kunnat haft så många prenumeranter som de hade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in