Flashback bygger pepparkakshus!
2014-03-01, 20:26
Medlem
Jannebigplays avatar
Hallåj i stugan!

Har bestämt mig för att åka Vasaloppet 2015 men det jag och polarna diskuterar är om man ska välja att köra öppet spår första året och åka "riktiga" vasan 2016. De funderingarna jag har haft är däremot om man inte skulle ta och delta vid något annat lopp tidigare och på detta sätt få en seedning så man slipper slåss bland kärringarna och alla spexåkare i led 10 vid riktiga vasan. Har bland annat haft funderingar på alliansloppet i augusti för rullskidor eller något lopp i Stockholm i Januari.

Nu har jag inte stått på ett par längdskidor sedan man var liten men däremot ska jag åka rullskidor hela våren fram tills snön kommer då jag kommer använda mina nya skidor jag ska köpa.

Vad rekommenderar flashbackpanelen?
Citera
2014-03-01, 20:30
Medlem
Eyoulas avatar
äh vafan träna hårt o kör på riktiga vasan
Citera
2014-03-05, 22:39
Medlem
Har själv åkt ett Vasalopp.
Skulle aldrig drömma om att åka annat än det verkliga loppet..allt annat är bara kringgrejs.
Är du god nog till att seeda upp dig finns en veritabel uppsjö med lopp att göra det på.

Varför vill du seeda upp dig till ditt första vasalopp?
Är inte hela grejen att eftersom det är ditt första vasalopp att starta där du seedar in..längst bak?

Vad jagar du?
En tid att skryta om?

Ingen utanför din absolut närmsta vänkrets kommer bry sig ändå serru.

Gör som mig..starta i led 10.
Till skillnad från mig kommer du att köra förbi en jäkla massa folk.
Fattar du hur det känns att köra förbi en jäkla massa folk mellan Oxberg och Hökberg?

Jag fattar det tyvärr inte,men kan tänka mig känslan.

Sedan till nästa år är du ännu bättre tränad med ännu mer motivation och startar från ett mycket bättre startled,helt vunnet på egna meriter i loppet som gällde för ett år sedan.

Gör du det rätt så kommer Vasaloppet bli ett gift för dig..och ge dig ett bättre mål att träna emot,,säsong efter säsong.

Kan bara bli så om du gör det rätt dock.Så som det är menat,så som det skall vara.

Startled 10 och kö en timme första gången.Tänk att du kan säga been there done that om tio år när du står i treans led.

Kör hårt.Framgång skall INTE komma lätt,den smakar så mycket bättre om den inte gör det.
Senast redigerad av Lookalike 2014-03-05 kl. 22:45.
Citera
2014-03-07, 13:06
Medlem
Sägs väl att seedningslopp i Dalarna generellt är snällare än utanför, dvs. lättare att få bra position/led.
Citera
2014-03-16, 11:24
Medlem
gulaLejonets avatar
Fick Janne en plats i Vasaloppet innan det tog slut?
Citera
2014-03-21, 16:00
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulaLejonet
Fick Janne en plats i Vasaloppet innan det tog slut?

Det fick han inte tyvärr. Anmälde mig till öppet spår då jag ska åka med några kompisar istället Ska försöka på en tid under 6h! Högt mål men jag pluggar så jag kan träna mycket på mina rullskidor. Hade premiär på dem idag.
Citera
2024-07-11, 19:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Det fick han inte tyvärr. Anmälde mig till öppet spår då jag ska åka med några kompisar istället Ska försöka på en tid under 6h! Högt mål men jag pluggar så jag kan träna mycket på mina rullskidor. Hade premiär på dem idag.
Hoppas det är OK om jag lånar tråden för att ställa en fråga. Som verksam i Stockholm med tillgång till boende i Sälen - hur bör man planera sin resa för att hinna i tid till starten? Färden ska ske med bil. Jag har tänkt efter och kommit fram till att det just nu känns självklart att man måste starta kring lunchtid på fredagen innan loppet. Det blir en hotellvistelse någonstans halvägs, riktigt var har jag inte bestämt ännu. Vad tycks om denna plan, synpunkter?
Citera
2024-07-12, 16:43
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Hoppas det är OK om jag lånar tråden för att ställa en fråga. Som verksam i Stockholm med tillgång till boende i Sälen - hur bör man planera sin resa för att hinna i tid till starten? Färden ska ske med bil. Jag har tänkt efter och kommit fram till att det just nu känns självklart att man måste starta kring lunchtid på fredagen innan loppet. Det blir en hotellvistelse någonstans halvägs, riktigt var har jag inte bestämt ännu. Vad tycks om denna plan, synpunkter?

Om du har tillgång till boende i Sälen så är det ju bara att åka dit dagen innan. Åk tidigt på morgonen till Mora (tar runt 4 timmar) hämta ut din nummerlapp och åk sedan till Sälen. Det jobbiga blir väl att åka tillbaka till Sälen efter loppet men har du en chaufför så är det lugnt.
Citera
2024-07-13, 03:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Om du har tillgång till boende i Sälen så är det ju bara att åka dit dagen innan. Åk tidigt på morgonen till Mora (tar runt 4 timmar) hämta ut din nummerlapp och åk sedan till Sälen. Det jobbiga blir väl att åka tillbaka till Sälen efter loppet men har du en chaufför så är det lugnt.
Precis, jag hade tänkt att jag skulle anlända till Sälen under lördagen dagen innan loppet. Ska jag sedan åka skidor eller bil till Mora för att hämta nummerlappen? 4 timmar är en tid för eliten. Sedan tillbaka till Sälen och delta i starten? Jag har visserligen chaufför men hade tänkt ge honom ledigt från fredag eftermiddag. Det jag är mest intresserad av är själva resan från Stockholm till Sälen med mellanliggande övernattning.
Citera
2024-07-13, 12:55
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Precis, jag hade tänkt att jag skulle anlända till Sälen under lördagen dagen innan loppet. Ska jag sedan åka skidor eller bil till Mora för att hämta nummerlappen? 4 timmar är en tid för eliten. Sedan tillbaka till Sälen och delta i starten? Jag har visserligen chaufför men hade tänkt ge honom ledigt från fredag eftermiddag. Det jag är mest intresserad av är själva resan från Stockholm till Sälen med mellanliggande övernattning.

Du missförstår. Du åker från Stockholm till Mora på lördag morgon vilket tar ungefär 4 timmar. Där hämtar du din nummerlapp, du kan lämna in dina skidor på för vallning, ta en lunch, gå omkring i mässan, shoppa lite och sen på eftermiddagen så åker du till Sälen där du har ditt boende. På söndagen så åker du vasaloppet och väl i Mora så väntar din chaufför på dig så att han kan skjutsa dig tillbaka till Sälen. Ni åker sedan hem på måndag morgon. Alternativet är att chauffören har med allting i bilen och att ni åker direkt från Mora hem till Stockholm. Det är däremot riktigt skönt att kunna ta några öl efter loppet, köpa god mat, ta en lång dusch och sedan lägga sig tidigt.
Citera
2024-07-21, 20:32
Medlem
ekerilars avatar
Citat:

Jag rekommenderar starkt att åka med vasaloppsbussarna istället. Otroligt smidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in