Citat:
Ursprungligen postat av
Bevisatsmartast
Kollade också upp det och det verkar som du har rätt i det.
Jag tyckte faktiskt det först lät som aningen överbetalt men det stämmer säkert.
Så jag kan faktiskt inte förstå hur en SSK kan klaga i Sverige med tanke på den simpla utbildningen på 3 år.
Verkar som lönerna stigit ganska så bra där hemma hos er på bara några år.
Dock borde nog uskorna kunna få upp sin lön lite med tanke på de faktiskt jobbar både mer och hårdare än en SSK.
Ge en SSK lön på 60 000 är faktiskt skamligt för bra. Men då vet vi i alla fall varför vården går på knäna rent ekonomiskt.
Nu äre inte brist på undersköterskor... jag undrar varför? Å hur hårt kan dom egentligen jobba? Å vilket ansvar har dom egentligen? Makes sense? Ringer det någon klocka? Nej såklart... det finns gott om usk och ja visst förtjänar bra usk bra lön, därav skillnaden.
Spontat imponeras jag mest av bra undersköterskor på äldreboenden (kommunen) och avdelningar som stöter på dementa eftersom det är en utmaning. Där har undersköterskor ett tydligare ansvar och arbetsfördelning (kommun)
Men tyvärr många gånger upplever jag att det är för många undersköterskor som kliver ifrån sitt jobb speciellt på sjukhus avdelningar och gömmer sig. I slutändan är man själv som sjuksköterska med en stor roll i ansvaret.. som många flyr när dom kan, å då är man där ensam som ssk.
Men nog om det, har man en bra usk med sig så är allt mycket lättare, kan man säga om allt...
Edit.. den här 3åriga utbildning till syrra är knappast rättvisande - de är att glömma att klassificera sig som färdig syrra efter 3 år.. du kommer känna dig trygg efter kanske 2 år till eller mer. Beroende på. Det är ofantligt mycket som utbildningen inte kan/eller tar upp.. det finns en anledning varför läkare går 13 år i skolan/praktik/tjänstgöring innan färdig. Men som syrra måste du ändå möta mycket i det dom fått teoretiskt och förstå till en viss grad för att göra ditt jobb, för att inte tala om den praktiska erfarenheten som behövs..
Det finns en anledning varför vi har en brist på syrrorna idag.. fundera över den..