Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-15, 16:58
Medlem
PappaFarfars avatar
Jag vet inte om detta passar just i detta forum men jag tänker att det kanske gör det.
Jag åkte igår en bergochdalbana på Gröna Lund som går i ca 90 km/h och åkte in i vad jag tror var en geting. Den stack mig på nyckelbenet. Jag hade ingen typ av insekt på mig innan åkturen så jag funderar på hur det kunde ske. Vi var hyfsat högt upp i luften när jag kände sticket och det såg ut som ett typiskt getingstick. Hur är det möjligt? Hur högt brukar getingar eller liknande insekter flyga? Och vad är egentligen oddsen att jag blir stucken när jag åker en bergochdalbana?
Citera
2024-07-15, 17:37
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappaFarfar
Jag vet inte om detta passar just i detta forum men jag tänker att det kanske gör det.
Jag åkte igår en bergochdalbana på Gröna Lund som går i ca 90 km/h och åkte in i vad jag tror var en geting. Den stack mig på nyckelbenet. Jag hade ingen typ av insekt på mig innan åkturen så jag funderar på hur det kunde ske. Vi var hyfsat högt upp i luften när jag kände sticket och det såg ut som ett typiskt getingstick. Hur är det möjligt? Hur högt brukar getingar eller liknande insekter flyga? Och vad är egentligen oddsen att jag blir stucken när jag åker en bergochdalbana?
Det du eventuellt råkat ut för här är ingen omöjlighet. Några tiotals meter upp är ingen höjd att tala om för en geting. De där bergochdalbanorna går ju inte så fort hela tiden och de stannar ju nästan emellanåt. Den kan mycket väl landat på dig ett litet tag innan du blev stucken. Oddsen är väl givetvis inte stora men det är inte omöjligt.
Citera
2024-07-15, 18:38
Medlem
Trakessons avatar
Det är nog troligare att du krockade med getingen i hög fart och att hen då stack dig. Jag vet folk som råkat ut för det både på moped och i högre hastigheter på MC, än att den landat på dig för att sticka. Getingar behöver inte landa för att sticka. Det gör de blixtsnabbt i farten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in