Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-13, 09:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Finns ingen dedikerad avdelning för detta, så får väl lägga mina funderingar här tänker jag.

Borde det egentligen inte finnas en tråd om hur man bäst går tillväga för att sälja bilar så man får så lite problem som möjligt?

Var annonserar man? Hur agera vid prutförsök på mail och telefon? Provkörningar? Köpare som kommer i grupp och ev agerar hotfullt?
Betalningar. Pengar på konto innan ägarbyte m.m. banköverföringar, swish, kontanter?
Ägarbyte via app, eller telefon. Leg kontroll.
Finns många minor för den oinsatte.

Hur skulle ni göra om ni vill sälja en bil vars värde är 20-50 tkr? Här är ju inte så aktuellt att lämna till handlare, eftersom de helst inte vill hantera det. Deras provision tar ju så att säga hela värdet.
Annons på blocket, facebook? Ska tel.nr uppges? Förr kunde man ju köra kontantkort men är svårare nu.
Citera
2024-07-13, 14:30
Medlem
Dyschlexie.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Finns ingen dedikerad avdelning för detta, så får väl lägga mina funderingar här tänker jag.

Borde det egentligen inte finnas en tråd om hur man bäst går tillväga för att sälja bilar så man får så lite problem som möjligt?

Var annonserar man? Hur agera vid prutförsök på mail och telefon? Provkörningar? Köpare som kommer i grupp och ev agerar hotfullt?
Betalningar. Pengar på konto innan ägarbyte m.m. banköverföringar, swish, kontanter?
Ägarbyte via app, eller telefon. Leg kontroll.
Finns många minor för den oinsatte.

Hur skulle ni göra om ni vill sälja en bil vars värde är 20-50 tkr? Här är ju inte så aktuellt att lämna till handlare, eftersom de helst inte vill hantera det. Deras provision tar ju så att säga hela värdet.
Annons på blocket, facebook? Ska tel.nr uppges? Förr kunde man ju köra kontantkort men är svårare nu.

Enligt mig kan annons ske varsomhelst då det ser likadant ut överallt i en sån prisklass.
Tänk på prissättningen så att det finns en viss prutmån och förbered dig innan vilket pris du sen kan tänkas acceptera.
Var uppriktig med skavanker och meningen "bilen är inte ny men i bra helhetsskick" och se till att iafl dom två största skavankerna framgår I tidigt skede och att texten "säljes i befintligt skick" framgår.

Alla idiotbud ges högst ett lågaffektivt motbud tillbaka.
Telefon är bra att inleda i nästa skede när någon tillräckligt seriös själ har sållats fram.

Möt upp på allmän plats som inte är så isolerad och förbered en lugn rutt där provkörning kan ske.
Provkörning i den här prisklassen handlar väl mest om att köparen måste få konstatera att bilen inte är helt slut och konstatera funktion än att den ska "kännas" rätt.
Det sker efter att människan styrkt sin identitet med ett svenskt körkort och överenskommelse att man köper skrutten om det inte kommer fram massa dolda mekaniska fel du inte tidigare redan har uppgett.

Vid besök är det bra att ha med sig någon både som vittne och som säkerhet mot att bli rånbögmördad.

Betalning sker helst med swish då det är smidigast. Förbered köparen på att höja swishgränsen så den inte står där i 30min och försöker lista ut hur detta görs på plats.
Banköverföring bör ske från samma bank eller annan lösning där pengarna finns på ditt konto innan du skriver över bilen. Det är nämligen lätt att avbryta en överföring och är vanligt.
Kontant hade jag personligen accepterat kring detta belopp, men inte så mycket högre. Däremot är väl en bra rekommendation att helst undvika kontant eftersom man inte vet var pengarna kommer ifrån och svårare att hantera. Åtminstone köpslå att få 50/50 swish/kontant, när nån kommer o erbjuder cash.

När du ser pengarna så skriver du över bilen via appen som då helt bekräftar att ägarbyte skett. Dubbelkolla även regnr nästkommande dag att bytet har gått igenom för extra säkerhet.

Med gamla bilar är det skit som går sönder och folk är sinnessjukt fräcka och därför kan det vara bra att upprätta ett överdrivet simpelt köpeavtal.
"Enligt överenskommelse säljs bil bla123 till köpare köparsson 870923-1111 för xxx i befintligt skick, datum." Tillsammans med namnteckning.
Då är du helt torr kring ansvar när bilen skär på hemfärden, däremot inte för köparens kusiner.

Det är viktigt att känna av människan och inte bli desperat att bli av med den då man lätt tenderar till att börja tumma på kvalitet på köpare..
Om du har avtalat någonting och människan inleder med att börja bete sig struligt så våga backa direkt då det är en kraftig varningssignal att det bara blir värre.
Citera
2024-07-13, 14:58
Medlem
hippilis avatar
Jag gör såhär för att slippa krångel.

Jag köper och säljer bilar, vid köp provkörs bilen och tittar, kommer överens om ett pris kollar att säljaren är ägare, kontant betalning med skrivet kvitto.

Bil regnummer datum såld/köpt i provkört godkänt skick utan garanti fullo betald priset och köpare/säljares underskrifter det ska vara 2 kvitto ett till köparen ett till säljaren.

När kontanterna är räknade skrivs ägabytes papper som säljaren postar eller postar tillsammans med köparen.

Annonserar på blocket och biltidningar då det är veteranbilar och man kan annonsera på olika ställen men sätter aldrig ut bilder där regnummret syns man tar bilder i andra vinklar.

Att maska ett regnummer på bilen visar att bilen på bild är inte den man säljer och svar görs på mail, telnr ger man när folk är intresserade.

Man slipper folk som skickar reklam och vill vara kompis även slipper dom som kommer med skambud som blir blockade och hamnar på svarta listan som man aldrig säljer till inte ens en hjulbult för 1000 kr.

Med kvittot kan inte köparen komma med att det är fel på bilen köparen kan inte komma med att inte fått betalt.

Efter 40 års köp och sälj tröttnade jag på att folk kommer (ett år) efter köp med gnäll att oljan inte är bytt, däcken är dåliga, en glödlampa har slocknat det ska du fixa!

Är det köp eller sälj på andra sätt gör jag ingen affär då låter jag bli och det kan vara pengar på 4000 kr eller 170.000 kr det finns andra köpare/säljare bara att vänta på nästa då får man minst problem och det är folk som hellre skrotar sin bil som är värd 10.000 kr än att sälja och få problem, såna bilar har folk hört av sig många gånger då jag hämtar skrotbilar och drar till skroten.

Bilen ska bara skrotas och aldrig mer komma ut på vägen och när jag lastar kommer det en tår att bilen är fin, funkar och hade haft många år kvar i trafik.

Ber om ursäkt om lång text den skulle vara kortare men ville dela med mej av min erfarenhet i tråden mvh
Senast redigerad av hippili 2024-07-13 kl. 15:05.
Citera
2024-07-13, 16:18
Medlem
Förutom att skriva i avtalet vilket objekt som avses, datum och annat självklart inkluderas något i stil med detta:
Säljaren intygar att fordonet är till fullo betalt och att inga överlåtelse- eller brukandehinder föreligger. Köparen har genomfört okulärbesikt-ning och funktionskontroll av fordonet, därvid eventuellt funna brister åtgärdas av köparen därest ej annat angivits ovan.

Notera att ägarbyte i app inte alltid är möjligt, så det går inte att kräva det som säljare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in