Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-07-10, 21:29
Medlem
Shreddedshians avatar
Hej!
Jag är trött på att tanka bensin helatiden. Vill därför köpa en ny bil.. men funderar på en BMW i3 eller en Seat/Toyota/ Hybrid.. kikar runt nätet och sidor och ser att priserna och prestanda verkar likna varandra vid den priset.
Någon som har erfarenhet av elbil?
Plug in Hybrid, El eller Hybrid? Vad är mera prisvärd?
Citera
2024-07-10, 22:03
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shreddedshian
Hej!
Jag är trött på att tanka bensin helatiden. Vill därför köpa en ny bil.. men funderar på en BMW i3 eller en Seat/Toyota/ Hybrid.. kikar runt nätet och sidor och ser att priserna och prestanda verkar likna varandra vid den priset.
Hur använder du din bil idag och hur vill du använda din nästa bil?

Dvs vilka sträckor kör du? Bor i stad/landsbygd? Tillgång till garage/laddstolpe? Ensamhushåll? Osv...

Generellt sett så är i3:an en ruskigt bra elbil för pengarna, kolla gärna beg-recensioner på alla stora motorsajter. Ligger alltid topp 3 och klår inte sällan nya bilar också. Har kört den bilen flera gånger, satsa gärna på en i3 med större batteri och inte Rex (dvs med bensinmotor som kickar in, systemet kan strula..).
Citera
2024-07-10, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shreddedshian
Hej!

Elbil eller ren fossilbil skulle jag säga, som ett rent generellt svar utan att veta mer.

Skippa hybrid, som jag ser lite som oftast det sämsta av två världar (och inte det bästa som många hävdar). Men det finns ju de som trivs med hybrid, även om det är ett mer nischat behov skulle jag våga påstå. Men kan ändå inte utesluta det helt.

Men allt beror på din specifika situation och just ditt behov:

Kan du enkelt ladda bilen hemma där den normalt är parkerad över natten?

Hur långt kör du normalt med bilen typiska dagar?

Har själv kört elbilar sedan 2019 och har två elbilar i dag, men också kört många bensin/diesel-bilar. Har även en pluginhybrid (bensin) sedan ett år tillbaka (som ersatte vår tidigare rena dieselbil). Så fråga gärna om det är något specifikt du undrar.
Senast redigerad av mtflash 2024-07-10 kl. 23:45.
Citera
2024-07-11, 16:29
Medlem
TheGretaResets avatar
Vilka plugin är riktiga plugin? dvs man kan köra ett par mil. En del har tydligen ingen egentlig funktion som elbil om jag fattat saken rätt.
Citera
2024-07-11, 16:34
Medlem
Jannebigplays avatar
Jag har en Toyota Corolla från 2020 och det är en ren hybrid som inte går att ladda. Bilen väljer själv när den kör på el och när den kör på bensin. Jag har haft den sen mars och kör nästan bara motorväg runt 8 mil per dag och under hela denna tiden så har den dragit 0,49l/mil. När jag kör som Jesus själv med den adaptiva farthållaren på i högerfältet så går det att få ner den tll 0,4 men då ska det vara optimala förhållanden.
Citera
2024-07-11, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Vilka plugin är riktiga plugin? dvs man kan köra ett par mil. En del har tydligen ingen egentlig funktion som elbil om jag fattat saken rätt.

Det är de som kallas pluginhybrider, eller PHEV som förkortning.

Ja, de har oftast en extremt kort räckvidd. Det är en orsak att vi själva sällan laddar vår PHEV. Det är nästan helt meningslöst med så kort sträcka för våra (och främst min frus) användningsfall.

Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Jag har en Toyota Corolla från 2020 och det är en ren hybrid som inte går att ladda.

Då är den ju inte optimal för TS om denne vill slippa tanka (vilket du alltid måste, med en hybrid som inte har en pluginfunktion).
Senast redigerad av mtflash 2024-07-11 kl. 16:53.
Citera
2024-07-11, 20:33
Medlem
Bonkikongs avatar
Hybrider är värdelösa på vintrarna om man inte har de i varmgarage, bensin motorn drar igång tills allt annat blivit varmt, sen hoppar elmotorn igång.
Satsa på en diesel är mitt råd om du är trött på bensinmotor.
Citera
2024-07-12, 06:01
Medlem
Har du tillgång till egen laddning så är elbil 100% rätt.
Glöm laddhybrider det är bara för mycket teknik i en förpackning och fortfarande massa service.

Kört elbil i 2år och det är helt barockt för mig att ens fundera välja fossilt igen.
Elbil är bara så självklart för mig och kör ca 3000mil /år
Sinnessjukt bekvämt särskilt på vintern

I3 supertrevlig men tänk att det är en stadsbil och är inte så rolig på landvägen.

Ekonomiskt är det rätt dyrt med elbil om du inte kör så många mil per år....Typ runt 500-1000mil
Då skulle jag ändå välja en bensinbil om man bara ser det ekonomiskt
Kan du inte heller ladda hemma eller gratis på jobbet är elbilen lite sur ekonomiskt

Diesel värdelöst om några år det kommer miljömässigt skattas bort så för många dieselälskare väntar en chock
Senast redigerad av Tigerkakan 2024-07-12 kl. 06:04.
Citera
2024-07-12, 06:13
Medlem
Köp en hybrid så får du elmotorns fördelar men inte elbilens nackdelar. Speciellt om du inte har någonstans att ladda den.
Citera
2024-07-12, 08:19
Avstängd
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Köp en hybrid så får du elmotorns fördelar men inte elbilens nackdelar. Speciellt om du inte har någonstans att ladda den.

Jag har kollat mycket på hybrider på senare och jag minns en kommentar jag läste på ett forum att Hybridbilarna ofta har två drivlinor - som om det inte var nog med en

Plug-in som man kan ladda och köra några mil på kollar jag själv på. Då kan man göra små ärenden i byn och hämta/lämna ungarna utan att behöva kallstarta fossilmotorn.

Kia kan ju rekommenderas för ditt pristak, 7 års nybilsgaranti är fint o ha.

Toyota hybrider utan plugin går att köra upp till 40km/t och bara max nån kilometer innan fossilen går in, dvs obrukbart för just mitt ändamål att använda el.

Ioniq har ju en del trevliga också. Nissan Leaf men de har väl bara CSS laddare ännu?
Citera
2024-07-12, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Jag har kollat mycket på hybrider på senare och jag minns en kommentar jag läste på ett forum att Hybridbilarna ofta har två drivlinor - som om det inte var nog med en

Plug-in som man kan ladda och köra några mil på kollar jag själv på. Då kan man göra små ärenden i byn och hämta/lämna ungarna utan att behöva kallstarta fossilmotorn.

Kia kan ju rekommenderas för ditt pristak, 7 års nybilsgaranti är fint o ha.

Toyota hybrider utan plugin går att köra upp till 40km/t och bara max nån kilometer innan fossilen går in, dvs obrukbart för just mitt ändamål att använda el.

Ioniq har ju en del trevliga också. Nissan Leaf men de har väl bara CSS laddare ännu?
Det är ju just plugin som är det sämsta valet då de har allt inkl stora batterier och elmotor. De är som både elbil och bensin/diesel på samma gång. Dubbla fullstora drivlinor. Det gör en onödigt tung bil. Hybrid har bara små batterier och även ofta mindre elmotor. Dessutom måste du även ha plats att ladda på för att ha plugin. Det har långtifrån alla och elen lär aldrig bli billig igen. Se istället elmotorn som en extraresurs vid start, vid stadskörning och superbt om den gör bilen 4-hjulsdriven vid behov. Elmotorn sänker även vägskatten påtagligt vilket har blivit fördjävlig idag utan. Toyota har 10 års garanti och en betydligt bättre bil än de mesta.
Citera
2024-07-12, 09:04
Avstängd
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det är ju just plugin som är det sämsta valet då de har allt inkl stora batterier och elmotor. De är som både elbil och bensin/diesel på samma gång. Dubbla fullstora drivlinor. Det gör en onödigt tung bil. Hybrid har bara små batterier och även ofta mindre elmotor. Dessutom måste du även ha plats att ladda på för att ha plugin. Det har långtifrån alla och elen lär aldrig bli billig igen. Se istället elmotorn som en extraresurs vid start, vid stadskörning och superbt om den gör bilen 4-hjulsdriven vid behov. Elmotorn sänker även vägskatten påtagligt vilket har blivit fördjävlig idag utan. Toyota har 10 års garanti och en betydligt bättre bil än de mesta.

Japp japp det är ju såna där grejer man får ta med i sitt egna huvud när man tittar runt och vad man själv faktiskt önskar, ändamål, ekonomi, hur länge man tänkt äga bilen/pris vid försäljning vid tidpunkten, körstil, mil per år, pendling, stadskörning och fan och hans moster
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in