Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2024-07-05, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Dacia är en väldigt populär bil i trakterna där jag bor , ger mycket bil för pengen och verkar av någon anledning hålla ihop bättre än många andra , betydligt dyrare , bilar på våra usla vägar .

Sedär, är inte förvånad.
Citera
2024-07-05, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Det finns ett kinesiskt ordspråk som säger "köper du en billig skjorta så får du en billig skjorta".

Alla bilar är fräscha som nya. Alla! Allt funkar, inget skrammel och allt blänker. Men visst, finishen och känslan är givetvis högre i en bil som kostar 800' jämfört med en som kostar 200' men det var inte riktigt det saken gällde. Så: efter smekmånaden börjar sen förfallet och det är här man skiljer agnarna från vetet.

Min erfarenhet (inte fördomen) säger att märken som Opel, Ford, Renault, VW m fl är fräscha och fina i 3-5 år. Gäller även samtliga amerikanska bilar. När 10 år har gått är dom riktigt sunkiga och såna detaljer som bör hålla betydligt längre (drivknutar, hjullager, packboxar, styrleder, strålkastare mm) kan vara föremål för byte. Finns märken där detta inte gäller men dom tänker jag inte rapa upp här men en hint är att många av dessa tillverkare finns i några mindre länder i Asien....Leasingbilar, taxi och hyrbilar är sällan äldre än 3 år för då är bilarna fortfarande rätt OK och felen har inte börjat hopa sig - än. Dessutom kan fabriksgarantin fortfarande gälla.

Dacia är verkligen inget undantag från detta och här har man dessutom haft ett lågt pris som huvudmål. Ja men ska man skära på kostnaderna så är det nästan ofrånkomligt att man måste välja billigare materiel som inte är premiumkvalitet. Det märks inte lika påtagligt när det är nytt men då åren har gått så märks det.... Om du ska köpa t ex en styrled från en tillverkare så har man som inköpare ett val där högre pris betyder högre precision, bättre stål och fler kvalitetskontroller under tillverkningen och givetvis gäller sen det omvända. Har man piskan i ryggen när det gäller priset så är det nog lätt hänt att man väljer en styrled för $50 i stället för en identisk för $60 som då har denna högre kvalitet. Inget konstigt - men det återspeglar sig med tiden i bilens förfall.

För mera dolda saker som rostskydd, krocksäkerhet och om ljuddämpande materiel kan absorbera fukt eller inte är det ännu enklare att gena i kurvorna.

Köpa billig skjorta - få billig skjorta.
Enkelt!

Väldigt bra sammanfattning.

Är samma sak med många lågprisbilar, mopeder och cyklar från Kina av tveksamma varumärken. Ser fina ut i butiken på ytan och kanske första året hemma, men efter en ca fem år så börjar de falla isär och man ser en klar skillnad i förfall mot kvalitetsprodukter.
Citera
2024-07-05, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Väldigt bra sammanfattning.

Är samma sak med många lågprisbilar, mopeder och cyklar från Kina av tveksamma varumärken. Ser fina ut i butiken på ytan och kanske första året hemma, men efter en ca fem år så börjar de falla isär och man ser en klar skillnad i förfall mot kvalitetsprodukter.

Falla isär? Haha, det beror på hur man sköter grejorna. Har en 19år gammal Renault i hushållet som inte fallit isär ännu. Hur är det möjligt?
Citera
2024-07-08, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Nej, maskinellt inget fel. Men färddatorn slutar att fungera när man startar bilen på sommaren och man måste ha kört i ca 5-10 min innan den kylt ner sig. När det var värmebölja 2018 så tog det mycket längre tid. Maskinellt är jag hur nöjd som helst, jag tror det är el och givare man har snålat på.

Det där är inget jag upplevt. Du får ta din bil till verkstaden.
Citera
2024-07-08, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Det där är inget jag upplevt. Du får ta din bil till verkstaden.

En bekant som hade samma årsmodell uttagen ungefär samma tid, från samma handlare hade också samma problem. Men nu är den såld och någon annans problem.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in