Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2024-06-03, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Frågan är ju om det leder till positiv eller negativ uppmärksamhet?

Jag tror att dessa människor som förstör och vandaliserar tänker som vissa inom Hollywood tänkte på 80-00-talet; all publicitet är bra publicitet. Det är klart bra många fler negativa inslag än positiva om personerna men jag tror att i deras huvud är det värt det om de får åtmonstone några att börja tänka annorlunda? Bara en gissning.
Citera
2024-06-03, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kockumskranen
Vad är anledningen till att de riktat in sig på konst sådär? Visst, provokation som metod men finns ju såååå mycket man kan göra och kulturfolket är ju till viss del deras egna.

Finns det någon specifik uttalad anledning?
Nja, den uttalade anledningen får väl sägas vara att höja klimatfrågan på den politiska agendan. Med tanke på att jordens nära förestående undergång i det närmaste helt dominerat det politiska samtalet i flera år nu så är det en ganska korkad anledning men ändå den uttalade.

Den outtalade tycks vara den vanliga, försök att väcka opinion mot västvärlden i allmänhet med deras liberala demokratier och kapitalistiska system som bygger på utbyte. Då konst är väldigt högt uppskattat och värderat i dessa samhällen så är den en väldigt effektiv markör att angripa.

Jag har gissat så gott jag förmår, de lägger ju inte särskilt mycket möda på att argumentera för det som de menar är den viktigaste frågan i hela världen.
Citera
2024-06-03, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Varför bryr sig folk så jävla mycket om tavlor? Jag håller absolut inte med deras agerande men samtidigt verkar de få bra mycket uppmärksamhet så man förstår ju varför de gör det.

Underlig värld om vi fick skjuta alla vi inte gillade. Hade inte varit många människor vid liv efter några år.

Samma logik som om du vill bli känd jävligt snabbt (vi kan kalla det för ett snabbspår deluxe) så går du ut och mördar en massa människor på en festival eler liknande sammankomst. Jäkligt dåligt sätt att bli känd på anser jag!!

De här konstförstörarna är samhällsfiender och ska behandlas därefter!
Citera
2024-06-03, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Samma logik som om du vill bli känd jävligt snabbt (vi kan kalla det för ett snabbspår deluxe) så går du ut och mördar en massa människor på en festival eler liknande sammankomst. Jäkligt dåligt sätt att bli känd på anser jag!!

De här konstförstörarna är samhällsfiender och ska behandlas därefter!

Att jämföra med mord är ganska makabert men du är inte den första.

Men principiellt är det samma typ av uppmärksamhetsfokus ja. Man gör något som får stor mediespridning och hoppas på att några snappar upp det underliggande budskapet när de lugnat sig från sitt uppblåsta fake-hat.

Och för er som fortfarande av någon anledning saknar läsförmåga; jag är alltså inte för dessa förstörare. Jag skrev bara att jag förstod deras sätt. Förhoppningsvis är det tydligt nog men fan vad många som har problem att läsa på detta "svenska" forum.
Citera
2024-06-03, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Frågan är ju om det leder till positiv eller negativ uppmärksamhet?
Beror på vilken mottagare som avses. Definitivt negativ om man tillhör oss andra som inte alls ser någon poäng med att förstöra konst för klimatets skull och förstår att det bara är en provokation för sakens skull. Däremot positiv om man tillhör den egna gruppen som bara ser samhällets upplösning som det enda sättet att möta ett föränderligt klimat och förstår att det bara är en provokation för sakens skull. Jag gissar på applåder och hjältestatus bland de egna leden.

Sådana här aktioner är nog bara till för dem själva, knappast för oss. Endast i det ljuset blir deras obegriplighet begriplig.

Bästa botemedlet torde vara att helt sonika skita i att ta en icke-diskussion med dem och utan vidare kommentarer låsa in dem tills de betalat för det de ställt till med. Förr eller senare tar de väl slut tänker jag.
Citera
2024-06-03, 11:33
Medlem
Straffet borde innefatta att vem som helst får förstöra vad som helst i klimataktivistens bostad. Allt självklart i klimaträddningsaktionens namn.
Citera
2024-06-03, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kockumskranen
Vad är anledningen till att de riktat in sig på konst sådär? Visst, provokation som metod men finns ju såååå mycket man kan göra och kulturfolket är ju till viss del deras egna.

Finns det någon specifik uttalad anledning?

Taktisk eskalering.

Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
....Den outtalade tycks vara den vanliga, försök att väcka opinion mot västvärlden i allmänhet med deras liberala demokratier och kapitalistiska system som bygger på utbyte. Då konst är väldigt högt uppskattat och värderat i dessa samhällen så är den en väldigt effektiv markör att angripa....

Exakt så.

Vi har i tråden kunnat ange både motiv och arbetsmetod. Domstolen kommer dock tyvärr inte döma efter "outtalade" motiv. Hybridkrigsföringen kan föras relativt öppet i dessa kretsar utan att de blir prövade för det. Man kan säga att det råder delvis åtalsimmunitet.
Senast redigerad av TotalWar 2024-06-03 kl. 12:27.
Citera
2024-06-03, 13:02
Avstängd
Erik Östs avatar
Tavlan går nog att fixa!

https://www.youtube.com/watch?v=o4KtzGZqFJE
Citera
2024-06-03, 13:50
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Norera: Kvinnan klistrade en blodröd affisch på tavlan, som hade skyddsglas.
Tavlan är oskadd om man läser artikeln som länkas.
Att det fanns ett skyddsglas hade hon nog koll på.
Citera
2024-07-04, 10:22
Moderator
Maviels avatar
Plats tillagd till rubriken.

/Moderator
Citera
2024-07-04, 10:45
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
För flera sådana här aktioner så har angriparna varit noga med att inte skada själva konstverket. När Mona Lisa angreps, till exempel, så var det bara det skyddande glaset runtomkring som blev skadat. Det kan man spola av med en slang, liksom. Ingen dyr restaurationsprocess krävs där. Att man tar ett pansarglas som du mer eller mindre skulle kunna öppna eld mot utan att skada målningen bakom, och tar och häller lite soppa på glaset, det är i mina ögon inte så katastrofalt.

Den här gången, däremot, tycker jag det ser ut som att hon satt på klisterlappen på själva duken. Se bilden nedan:

Une militante de Riposte Alimentaire interpellée après une action contre un Monet au Musée d’Orsay

Källan säger uttryckligen att det inte var något skyddande glas (l’œuvre, qui n’était pas protégée par une vitre).

Aftonbladet hävdar att den hade skyddsglas

”Rättad: I en tidigare version av texten förekom felaktiga uppgifter om skyddet framför tavlan.
” Kvinnan klistrade en blodröd affisch på tavlan, som hade skyddsglas.”
https://www.aftonbladet.se/nojesblad...et-tavla-greps
Citera
2024-07-04, 12:31
Moderator
Maviels avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Miljöaktivism
/Moderator
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera