Citat:
Du missar skogen för alla träden. Det handlar inte om mig som person. Det handlar om att jag tycker inte att man uttalar sig så mot andra man inte känner. Jag kan tycka att det är lite härskartekniker.
Jag tar inte åt mig personligen för att jag påtalar vikten av att vara hövlig mot andra människor. Jag tycker inte din kommentar var lämplig eller särskilt respektfull och med tanke på hur du argumenterade så såg jag inget annat val än att bemöta det du skrev på ett sakligt sätt.
Jag ser inte riktigt poängen med din kommentar. Se nedanför:
Jag tar inte åt mig personligen för att jag påtalar vikten av att vara hövlig mot andra människor. Jag tycker inte din kommentar var lämplig eller särskilt respektfull och med tanke på hur du argumenterade så såg jag inget annat val än att bemöta det du skrev på ett sakligt sätt.
Jag ser inte riktigt poängen med din kommentar. Se nedanför:
Nej, det var ironi, inte härskarteknik. Då jag såg situationen som komisk. Du vet väl om att det finns flera trådar där antifeminister upprepade gånger påstår att kvinnor är känslostyrda och inte kan tänka logiskt och därmed inte ska få ha rösträtt? Helt plötsligt kommer du (jag menar här inte att du är en av de där antifeministerna som kommer med sitt dravel) och påstår att kvinnorna i denna tråd diskuterar utifrån logik och inte utifrån känslor, vilket jag brukar argumentera mot. Medans jag här i denna tråd påstår att de diskuterar utifrån känslor... Ironin var både min egen ståndpunkt (som jag inte brukar ha) och mitt försvar kring kvinnors känslor överordnade logiken osv. Synd att du inte förstod det. Det var ironi mot antifeminister och självironi i ett. Synd att behöva dissekera ett ganska djupbottnat/flerbottnat skämtsamt inlägg på detta vis... Jag hoppas jag slipper förklara varför jag gapskrattar åt "En liten film om manlig vänskap" eller åt andra roliga saker. Humor gör sig bäst icke-dissekerad. Man ska förstå den, utan att behöva förklara den.
Tja, jag var hövlig mot dig. Men de antifeminister som vill dra in kvinnlig rösträtt är knappast hövliga mot kvinnor.
Citat:
Lugna puckar. För det första har hon ingen källreferens. Alltså kan vi avfärda det där på en gång om hon inte fullföljer sin bevisbörda. För det andra så syftar det där uttalandet på själva fenomenet - dvs. att bland de kvinnor som har svarat så verkar en del känna mer rädsla inför män än kvinnor. Men detta innebär inte att trådens syfte är att prata om det kvinnliga perspektivet för det har ju redan presenterats i och med att trådskaparen hävdar att kvinnor hellre väljer att möta en björn än en man.
Jag vet inte om det är detta Merapi menar. Men det har fortgått en slags debatt etc. kring man vs. björnfrågan:
https://sverigesradio.se/artikel/linnea-om-att-mota-bjorn-eller-man-i-skogen-absurd-fraga-men
https://sverigesradio.se/artikel/tiktok-trend-kvinnor-moter-hellre-bjornar-an-man-i-skogen
https://sverigesradio.se/artikel/virala-fenomenet-satter-fingret-pa-nagot-allvarligt
https://www.dn.se/ledare/lisa-magnusson-fragan-om-mannen-och-bjornen-ar-en-avslojande-sallskapslek/
https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/780582
https://www.etc.se/ledare/daerfoer-aer-tiktoktjejer-inte-raedda-foer-bjoern
Ser man dessa länkar, så är det just kvinnors rädsla för våld från män som betonas.
Citat:
Trådskaparen ber ju oss i tråden att tycka till om fenomenet och förklara hur vi tänker. Det är alltså öppet för tolkning.
Du försöker få det att låta som att bara för att det påstås att kvinnor känner sig rädda ifrån en extern källa (utan källreferens) så betyder det att trådens syfte är det kvinnliga perspektivet utifrån ett känslomässigt perspektiv. Börjar du höra hur ologiskt det är? Den logiken går inte ihop.
Du försöker få det att låta som att bara för att det påstås att kvinnor känner sig rädda ifrån en extern källa (utan källreferens) så betyder det att trådens syfte är det kvinnliga perspektivet utifrån ett känslomässigt perspektiv. Börjar du höra hur ologiskt det är? Den logiken går inte ihop.
Hon ställer iof. en väldigt tydlig fråga precis efter att hon skrivit om att många kvinnor känner sig mer rädda för män än för björnar. Visst, man kan tolka allt hur långt ifrån den ursprungliga texten som möjligt. Absolut. Men den jordnära tolkningen är förmodligen att Merapi vill höra vad folk anser om att kvinnor är mer rädda för män än för björnar, utifrån vad som framkommit i den större debatten kring detta. och hur vi alla ser på detta.
Diskuteras det då kvinnors rädsla för att bli utsatta för brott i denna debatt, så ser jag att kvinnor har tolkningsföreträde kring sina känslor i en sådan debatt.
Precis som män har tolkningsföreträde kring sina känslor i en debatt som rör mäns rädsla att bli utsatta för brott.
Citat:
Jag ser inte relevansen av det du skrev. Min poäng är att även kvinnor utgör ett hot mot män. Kvinnor är ett potentiellt hot mot män. Det är väl bara att erkänna att det är så? Du börjar prata om en massa annat så fort jag pratar om kvinnor.
Jag är inte ''rädd'' för kvinnor i den bemärkelsen men även kvinnor kan skada män, så är det. Du har inte följt med i tråden. M har visat tydliga tecken på manshat och det håller många med om. Man kan läsa mellan raderna. Du har precis anslutit dig till tråden. Läs igenom alla inlägg så kommer du själv se att något inte står rätt till.
Personen har även hoppat in i helt andra trådar där jag har skrivit saker och hittat på saker om saker jag har skrivit. Det är inte att vara psykiskt stabil.
Jag har aldrig sagt att det är just rädslan som indikerar manshat. Jag läser mellan raderna och det är tydliga tecken på manshat som kommer fram om man ser till helheten.
Jaha? Du verkar inte ha förstått syftet med min kommentar. Min kommentar var att illustrera att det även finns dåliga kvinnor, inget annat. Att börja jämföra kvinnor med björnar är att verkligen ta saker till ett helt separat sammanhang. Även kvinnor är potentiella problem för män.
Jag har aldrig pratat om någon personlig rädsla gentemot kvinnor. Jag konstaterar att kvinnor dock utgör ett hot mot män. Visst är det så.
Jag har aldrig hävdat att man inte har tolkningsföreträde till sina egna känslor.
Det pratas om kvinnor hit och dit men ingen har förmått att skicka originalkällan. Bevisbördan är ouppfylld och vi kan avslå påståendet tills vidare.
Jag är inte ''rädd'' för kvinnor i den bemärkelsen men även kvinnor kan skada män, så är det. Du har inte följt med i tråden. M har visat tydliga tecken på manshat och det håller många med om. Man kan läsa mellan raderna. Du har precis anslutit dig till tråden. Läs igenom alla inlägg så kommer du själv se att något inte står rätt till.
Personen har även hoppat in i helt andra trådar där jag har skrivit saker och hittat på saker om saker jag har skrivit. Det är inte att vara psykiskt stabil.
Jag har aldrig sagt att det är just rädslan som indikerar manshat. Jag läser mellan raderna och det är tydliga tecken på manshat som kommer fram om man ser till helheten.
Jaha? Du verkar inte ha förstått syftet med min kommentar. Min kommentar var att illustrera att det även finns dåliga kvinnor, inget annat. Att börja jämföra kvinnor med björnar är att verkligen ta saker till ett helt separat sammanhang. Även kvinnor är potentiella problem för män.
Jag har aldrig pratat om någon personlig rädsla gentemot kvinnor. Jag konstaterar att kvinnor dock utgör ett hot mot män. Visst är det så.
Jag har aldrig hävdat att man inte har tolkningsföreträde till sina egna känslor.
Det pratas om kvinnor hit och dit men ingen har förmått att skicka originalkällan. Bevisbördan är ouppfylld och vi kan avslå påståendet tills vidare.
Jag är rädd för illasinnade människor. Vare sig de är män eller kvinnor. Men tryggt förvissad om att flertalet människor är fina och bra, så känner jag mig rätt trygg. Jag kan dock förstå den rädsla som vissa kan känna för illasinnade män eller illasinnade kvinnor. Och de har givetvis tolkningsföreträde när det kommer till sina känslor kring detta, även om jag har bättre argument kring att de i regel kan vara trygga. Iaf. i Sverige. Även om det förvisso är betydligt otryggare här än någonsin under mitt liv.
Och jag är nog mer rädd att en förlupen kula ska träffa mina närmaste, eller att en port ska sprängas etc. än vad jag är att möta en björn i skogen. Så. På ett plan kan jag förstå människor som är mer rädda för människors ondska än för björnars naturliga instinkter tex. att skydda sin avkomma.
Dvs. det kan ju rentav vara så att människors ondska känns värre att utsättas för än att bli utsatt för en björn som agerar på instinkt.
Kvinnor vet ju också att de är svagare än män rent fysiskt och att om de är ensamma i en skog med en man och inte vet om han är ond eller god, så är de mer rädda för honom om han skulle visa sig vara ond, än vad de är för en björn som bara går efter instinkt. Ondska är värre. Mänsklig ondska är värre. Mänsklig sadism är värre.
.
Är det inte dags att "göra slag i saken" så vi får se en kvinna bli slaktad?
.