2010-05-27, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
Skämtar du? Hur skall jag kunna skilja från en situation där ett företag har monopol på en tjänst från ett där staten har kontroll över all produktion?
Skillnaden ligger mellan lite planekonomi/regleringar (vilka finns i alla blandekonomier, d.v.s. alla ekonomier) och mycket planekonomi/regleringar.

Citat:
Bygger ditt argument mot Friedmans argument enbart på att du menar att patent inte kan ses som en del av en marknadsekonomi? Jag trodde du hade sett företagens funktion som liknande vad staten skulle ha gjort, nämligen reglera användningen av en resurs, och att du endast var emot att kalla en marknadslösning där funktionen flyttas från staten till enskilda företag. Om det är det förra har jag inte mycket att säga emot.

Jag menar att patent inte kan ses som förenligt med marknadsekonomi. Friedman verkade dock anse att de inte var förenliga med marknadsekonomi om staten införde regleringen, men däremot förenliga med marknadsekonomi om de upprätthölls på företagets begäran.
Citera
2010-05-27, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geijer
Jag menar att patent inte kan ses som förenligt med marknadsekonomi. Friedman verkade dock anse att de inte var förenliga med marknadsekonomi om staten införde regleringen, men däremot förenliga med marknadsekonomi om de upprätthölls på företagets begäran.

I det blogginlägget som det länkas till säger Friedman dock inget om när och hur patent skulle vara eller sluta vara en del av en marknadsekonomi. Han säger bara vad som kan hända om de är det.
Citera
2010-05-27, 19:14
Medlem
Crossmacks avatar
En viktig sak att komma ihåg i sammanhanget angående Friedman är ju att lagar (och därmed patentet) enligt honom skall uppstå på en fri marknad.
Citera
2024-07-01, 14:24
Medlem
Jag har haft en återkommande tanke om detta: invandrare jobbar i Sverige (eller får socialbidrag) och skickar varje en summa pengar till sitt hemland. Är det osynliga handen?
Citera
2024-07-01, 15:28
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Alla ekonomier har en förflyttning av resurser. Resurser förhandlas människor emellan när människor rör på sig eller skaffar sånt dom behöver. Men det är inte alla system som vill se en naturlig förflyttning och allokering av resurser. Vissa system och ideologier vill att det ska finnas en koncentrerad kraft som likt en maffia likt slavägare driver och delar ut jobb och rekvisita till dom som dom själva har valt. Vill du ha mat? Gå och ställ dig i kö. Vill du ha jobb? Ta det som du blir tilldelad.

I system där fria val sker så sveper en osynlig hand över, det är den som uppstår i utrymmet mellan fria val och det som får samhället att falla in på sin plats.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in