Citat:
Det som gäller för delgivning är reglerat i MLA mellan Sverige och Ecuador. Det är ett bilateralt avtal. Enligt detta finns det ett antal punkter som anses vara grund för att nationen som man begär rättshjälp av, Ecuador i detta fall, kan neka detta. Jag säger KAN neka, det är en möjlighet man har men inte behöver utnyttja. En av dessa punkter är att man KAN neka till rättshjälp om det personen är misstänkt för inte är ett brott i det egna landet, alltså enligt Ecuadors lag. Troligen kan den punkten användas i detta fall. Det finns några punkter till som är av typen gummiparagrafer som också går att hänvisa till när man nekar, bl.a. att det skulle handla om ett politiskt brott. Kort sagt finns det enligt MLA gott om möjligheter enligt MLA att neka rättshjälp, vilket då innebär att delgivning inte får genomföras enligt delgivningslagen. Vad brittisk lag säger är alltså helt irrelevant i detta fall då delgivning i det aktuella fallet regleras enligt MLA mellan Sverige och Ecuador.
Det här känner givetvis både Åklagarmyndigheten och målsägarbiträdena till. Ja även jag faktiskt då jag är tämligen påläst. Jag litar inte alls blint på Åklagarmyndigheten eller Ingrid Isgren utan jag tar själv löpande reda på fakta enligt lagar, MLA m.m. Men jag har inte sett något hittills som tyder på att Ingrid Isgren har fel i sin bedömning i detta fall.
MLA mellan Sverige och Ecuador
https://www.regeringen.se/contentass...i-brottmal.pdf