Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2024-06-25, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mijoow
Så stopplikten finns inte längre vid vissa hållplatser???Utan nu är det som gäller ovan?

Gammal tråd, men som spvförare som bevittnat de mest märkliga reaktioner från åtminstone åldersmässigt vuxna personer som inte begriper varför vagnen inte stannade där de hoppades att den skulle stanna måste jag påpeka:

NEJ FÖR I HELVETE!

Ingen spårvagn har någonsin haft någon plikt att stanna för av- eller påstigning om ingen resenär antingen står på hållplatsen i god tid och visar sin avsikt att åka med eller åker på vagnen och har tryckt på stoppknappen/dragit i stopplinan i god tid innan önskad hållplats.

Vill du åka någonstans utan att på något vis låta föraren veta var "någonstans" är så skall du istället köra ditt egna fordon. Är du en av de som blir arg på föraren över att du själv glömt att trycka/dra "stopp" så föreslår jag permobil som lämpligt fordon.

Varför tror sådana underutvecklade varelser att det ens finns stoppknappar/-linor i vagnen? Antar de att dessa anordningar är där i rent dekorativt syfte? Eller tror de att "deras" hållplats är speciell på något vis?

Tryck på knappen. Dra i linan. Och gör det i god tid INNAN hållplatsen, inte på den.

Citera
2024-06-25, 12:32
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urk.Slirind.
Gammal tråd, men som spvförare som bevittnat de mest märkliga reaktioner från åtminstone åldersmässigt vuxna personer som inte begriper varför vagnen inte stannade där de hoppades att den skulle stanna måste jag påpeka:

NEJ FÖR I HELVETE!

Ingen spårvagn har någonsin haft någon plikt att stanna för av- eller påstigning om ingen resenär antingen står på hållplatsen i god tid och visar sin avsikt att åka med eller åker på vagnen och har tryckt på stoppknappen/dragit i stopplinan i god tid innan önskad hållplats.

Vill du åka någonstans utan att på något vis låta föraren veta var "någonstans" är så skall du istället köra ditt egna fordon. Är du en av de som blir arg på föraren över att du själv glömt att trycka/dra "stopp" så föreslår jag permobil som lämpligt fordon.

Varför tror sådana underutvecklade varelser att det ens finns stoppknappar/-linor i vagnen? Antar de att dessa anordningar är där i rent dekorativt syfte? Eller tror de att "deras" hållplats är speciell på något vis?

Tryck på knappen. Dra i linan. Och gör det i god tid INNAN hållplatsen, inte på den.

Det fick man ju lära sig av mamma långt innan man var gammal nog att åka buss eller spårvagn själv. Och de gånger man glömt dra i linan skulle jag skämmas ögonen ur mig om jag gjorde en grej av det - i stället försökte jag få det att se ut som om man alltid haft för avsikt att stiga av vid påföljande hållplats istället. Minns efter femtio år en person från mina resor till skolan som började bråka om att bussen inte stannade på hennes hållplats och sedan började hon klaga för hela bussen om att läkaren inte skrev ut de piller hon ville ha.
Citera
2024-06-29, 10:42
Medlem
[quote=Urk.Slirind.|88683091]Gammal tråd, men som spvförare som bevittnat de mest märkliga reaktioner från åtminstone åldersmässigt vuxna personer som inte begriper varför vagnen inte stannade där de hoppades att den skulle stanna måste jag påpeka:

NEJ FÖR I HELVETE!

Så här står det i en TRI och detta gäller i Göteborg.
"2.4.6 Tavla för hållplats med stopplikt
Spårvagn skall alltid stanna vid hållplats med stopplikt."
https://tekniskhandbok.goteborg.se/A...4g_2015-04.pdf
skriv 33 så hittar ni det direkt. TRI är ifrån 2015.Har detta blivit ändrat på?
Senast redigerad av mijoow 2024-06-29 kl. 11:00.
Citera
2024-06-29, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urk.Slirind.

NEJ FÖR I HELVETE!

Svartskallar och negrer förstår ingenting!
Citera
2024-10-22, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mijoow
Så här står det i en TRI och detta gäller i Göteborg.
"2.4.6 Tavla för hållplats med stopplikt
Spårvagn skall alltid stanna vid hållplats med stopplikt."
https://tekniskhandbok.goteborg.se/A...4g_2015-04.pdf
skriv 33 så hittar ni det direkt. TRI är ifrån 2015.Har detta blivit ändrat på?

Nej, det är inte ändrat, men har inget med resenärer att göra. Som jag skrev i inlägget du citerade så gäller ovannämnda stopplikt vid ett fåtal hållplatser (t ex Allhelgonakyrkan i riktning April-/Januarigatan, eller Redbergsplatsen i riktning från Stockholmsgatan), men då är det en trafikregel. Dörrarna behöver inte öppnas för på- eller avstigning om det inte finns några anmälda på- eller avstigande, syftet med stoppet är att minska kollisionsrisk.

Dra i snöret. Tryck på knappen. Gör det i god tid innan hållplatsen du skall gå av på. Enkelt.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in