Flashback bygger pepparkakshus!
2024-06-26, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Joakim Paasikivi berättar objektivt om kriget i Ukraina och berör även hur hans familj flydde ryssarna under andra världskriget.

Han berättar också om sin karriär som yrkesofficer, bland annat om när han var utlandsplacerad i Angola och om hur han blev den som kommenterar kriget i TV. Kul också att lyssna på hur han gjorde lumpen i Finland.

Tycker att Paasikivi håller ihop historien bra och det är intressant att lyssna på hans syn på strategier och beslutsfattande.

Han nämner bland annat skillnaden mellan toppstyrda Ryssland, där fokus ligger på att göra saker rätt och där man letar efter syndabockar när saker går fel och Ukraina, där fokus ligger på att göra rätt saker och lära sig av sina misstag.

Det ges en känga till Sverige också, fokus ligger för mycket på att göra rätt saker och ingen vågar fatta beslut av rädsla för att bli en syndabock.

Bäst sommarprat hittills, 4 av 5.

Var inte kritiken mot Sverige den att man här ofta är mest inriktad på att göra saker rätt (som Ryssen)?
(kan ha fel, ids inte nu leta upp den passagen)

Tyckte att översten var lite seg att lyssna på, hade kanske ”felaktiga” förväntningar. Men totalt sett (lyssnat) en stabil insats, värd att ta del av.

Angående hans lumpen i Finland: undrar om det var ett helt ”eget” val eller om det fanns en press från släkt etc att göra militärtjänsten ”på riktigt”?
(iofs, kom på att hans bror gjorde lumpen i Sverige)
Den roligaste sekvensen var väl den när han fick ta emot sedlar med hans farfar (?) på.

Undrar lite över hans val av musik; flera låtar som lät att vara på ryska, men borde väl ha varit ukrainska, antagningsvis.
Han nämnde inget alls om musiken, tycker det var lite märkligt. Tänker att det ändå måste handla om aktiva val som han gjort, varför inte då säga nåt om det?

Edit: ang lumpen i Finland, det var alltså första gången som han var i Finland, är inte det en märklighet i sig (som borde ha getts en förklaring)?
Senast redigerad av Proggrogg 2024-06-26 kl. 16:05.
Citera
2024-06-26, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrogg
Var inte kritiken mot Sverige den att man här ofta är mest inriktad på att göra saker rätt (som Ryssen)?
(kan ha fel, ids inte nu leta upp den passagen)

Tyckte att översten var lite seg att lyssna på, hade kanske ”felaktiga” förväntningar. Men totalt sett (lyssnat) en stabil insats, värd att ta del av.

Angående hans lumpen i Finland: undrar om det var ett helt ”eget” val eller om det fanns en press från släkt etc att göra militärtjänsten ”på riktigt”?
(iofs, kom på att hans bror gjorde lumpen i Sverige)
Den roligaste sekvensen var väl den när han fick ta emot sedlar med hans farfar (?) på.

Undrar lite över hans val av musik; flera låtar som lät att vara på ryska, men borde väl ha varit ukrainska, antagningsvis.
Han nämnde inget alls om musiken, tycker det var lite märkligt. Tänker att det ändå måste handla om aktiva val som han gjort, varför inte då säga nåt om det?

Edit: ang lumpen i Finland, det var alltså första gången som han var i Finland, är inte det en märklighet i sig (som borde ha getts en förklaring)?
Hehe, du har helt rätt, råkade skriva fel!

Ja, det där med sedlarna var kul! Hade gärna hört lite fler lumparhistorier men tror att Paasikivi är lite för torr och korrekt för att dra såna.

Möjligen är han lite seg men generellt så har jag så låga förväntningar i år att hans stack ut bland de andra hittills.
Citera
2024-06-26, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorja
Lyssnade vi på samma sommarprat? Allt utgår ju från att hon kämpar mot cancern på sjukhuset för att hon vill ha mer tid tillsammans med sina döttrar och man.

Jag tyckte att det var ett djupt berörande sommarprat med många tänkvärd delar. Väl värt att lyssna på.
Håller med! En djupt gripande berättelse om en bokstavligen dödsdömd kamp.
Citera
2024-06-26, 21:06
Medlem
Citat:
Några ord om Ellen Krauss sommarprat.

Kritiken först, den är inte riktad mot Ellen Krauss utan mot p1, som måste som en del av Sveriges radio plikttroget bocka av invandrare, HBQT-rörelsen och diverse vänsterfolk, vilket är förutsägbart och tröttsamt.

Med det sagt så tyckte jag att Ellens sommarprat var över förväntan. Hade låga förhoppningar och förväntade mig diverse floskler men tyckte att hennes sommarprat om att komma ut som lesbisk var öppet, ärligt och ganska kul. Favoritsegmentet var när hon satt med ångest hemma i sin lägenhet i Vallentuna och googlade på typiska kännetecken på att hon är lesbisk.

Betyg:3 av 5.
Fy vilket tråkigt sommarprat; ojojoj vilken jobbig uppväxt och liv jag haft. Men så är det för oss flator… alla är emot oss…
Satan vilket jäkla jidder om gays o flator… VI BRYR OSS INTE
Citera
2024-06-26, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axeln
Fy vilket tråkigt sommarprat; ojojoj vilken jobbig uppväxt och liv jag haft. Men så är det för oss flator… alla är emot oss…
Haha, de där alla är emot oss flator-vibbarna i sommarpratet störde mig också men jag tyckte att hennes berättelse om att komma ut var så pass personlig att jag hade överseende med det.
Citera
2024-06-27, 00:45
Medlem
Jocke P:s sommarprat var intressant för den som är intresserad av politik och historia.

Han gjorde en bra insats men lite dåligt synkad med musiken. Var det inte fem låtar på om Ukraina som lämnades utan förklaring för den okunnige? Undrar om det är hans favoriter?

Han tänker mycket på Ukraina och känner hur viktigt kriget är för honom också personligen. Familjen har både tärts och närts av Ryssland.

Familjehistoria och val av tjänstgöringsplatser var intressant.

Demokrati kan besegra diktaturer sa Joakim. Är det inte bättre att säga att demokrati alltid besegrar. Vara mer säker och ingjuta lite hopp.

En del skryt om Ukrainas kampvilja. Nu verkar han vara mindre utopisk.

4 av 5
Citera
2024-06-27, 01:30
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Recension av Birgitta Ohlsson:

Birgitta har leukemi och använder sitt sommarprat till att hålla ett brandtal mot fienden. Är fienden cancern? Eller kanske den organiserade brottsligheten som håller på att knäcka hela samhället?

Nej, utan SD. Givetvis.

Birgitta använder 25 minuter av tiden åt att prata om att SD måste bekämpas till varje pris, 10 minuter åt homosexuella rättigheter och resten åt hur hon insjuknade i cancer. Att hon kommer att saknas sin familj nämns snabbt i förbifarten.

Nyliberal smörja och helt uruselt, en svag 1a.

Citat:

Exakt exempel som dessa som gjorde att jag slutade lyssna på Sommarpratarna. Har inte lyssnat på dem på ca 15 år. Saknar fenomenet men att lyssna på P1 är outhärdligt. Ser fram mot en renässans.

Valde dock att lyssna på en stor del av Lasse Å när jag var på långkörning. Hans arbetarklassvurm kändes nästan forcerad. Tror nog det kunde funnits mer intressanta saker att tala om än det han valde att ta upp.
Citera
2024-06-27, 12:26
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelarn1
Instämmer helt i den recensionen. Den liberala fittan är lika självupptagen och rabiat som hon alltid har varit.

Kasta inte bort er tid med att lyssna på skiten.
Jo, jag skas hatlyssna, och det är intessant att höra deras argument när dom befinner sig i ett underläge

Idag lyssnar du som kille på en Vivi som sig an mäns samhällskrämpor?
https://sverigesradio.se/avsnitt/viv...arpratare-2024
Citera
2024-06-27, 12:29
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Vad är skälet till att Birgitta är emot SD, inte är det längre för att dom är emot invandring, utan för att hon upplever att dom är emot oss flator, så hon är berädd att offra resten av samhället av självupptagna ideologiska liberala skäl som bestämt att SD gör flator till tredje klassens medborgare, och begriper inte att SD kanske har nått emot bögars familjebildning mest :P

Visste inte ens att hon var flata, hon har väl barn? så varför hata på barnets pappas kön, det är ju redan mission acomplished för hennes del i att hon som lebb skaffat barn först och sedan kommer ut! :P
Senast redigerad av Crapmagic 2024-06-27 kl. 12:34.
Citera
2024-06-27, 16:35
Medlem
Influencern Vivi Wallin berättar om sin uppväxt som enligt henne själv kännetecknas av oro, maktlöshet och beredskap.

Pappan överger familjen när Vivi är fyra, trots att mamma har en godartad hjärntumör, och en av mammas ex utsätter henne för något som hon inte berättar vad det är man man förstår mellan raderna att det handlar om någon form av sexuellt övergrepp.

Allt detta bär Vivi inom sig hela sin barndom.

Det här skulle kunna vara ännu en narcissistisk egos bekännelse a la Alex Schulman där Vivi gråter ut om sin tragiska barndom men hennes historia avviker på en och kanske den viktigaste punkten, hon har gjort upp med sitt förflutna. Hon har förlåtit sin mamma och pappa som gjorde sitt bästa trots sina brister och hon har konfronterat sin förövare.

Det här är en mognad som de flesta, om inte alla kändisar som pratar om sin barndom saknar, och drar även upp betyget. Så även om betyget dras ned av det uttjatade ämnet ”Min tragiska barndom” så blir det en stark 3a i betyg tack vara Vivis mogna förhållningssätt.
Citera
2024-06-27, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Vad är skälet till att Birgitta är emot SD, inte är det längre för att dom är emot invandring, utan för att hon upplever att dom är emot oss flator, så hon är berädd att offra resten av samhället av självupptagna ideologiska liberala skäl som bestämt att SD gör flator till tredje klassens medborgare, och begriper inte att SD kanske har nått emot bögars familjebildning mest :P

Visste inte ens att hon var flata, hon har väl barn? så varför hata på barnets pappas kön, det är ju redan mission acomplished för hennes del i att hon som lebb skaffat barn först och sedan kommer ut! :P

Birgitta Ohlsson är inte flata, inlägget du svarar på skriver om Ellen Krauss sommarprat. Ditt inlägg är därmed helt obegripligt. Lyssnade du inte på hennes sommarprat innan du kommenterade?
Citera
2024-06-28, 00:06
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorja
Birgitta Ohlsson är inte flata, inlägget du svarar på skriver om Ellen Krauss sommarprat. Ditt inlägg är därmed helt obegripligt. Lyssnade du inte på hennes sommarprat innan du kommenterade?
Haha, nej jag gjorde inte det eftersom jag blev avråd från att göra det i tråden, men jag såg en bild på Birgitta Olssons sommarprat där hon var korthårig vilket gjorde sitt, jag är ju ett offer för klanten som inte kunde skilja på Ellen Kraus och henne, jag visste naturligtvis att Ellen var flata däremot, men inte att hon var liberal, utan vänster, jag stängde av Birgitta Olssons sommarprat då jag blev irriterad på att det inte gick att lyssna utan (kvinno)musik, vad hände med den funktionen? nån som vet?

I vilket fall som helst så stämde min analys överens på Ellen, enda skälet till att hon hatar SD är hennes sexuella läggning precis som maestro Gardell, däremot stämde det inte lika väl på Birgitta, jag lyckades uppfatta att hon skulle prata om att hon kämpade för demokratin, jaha det var en fin omskrivning för SD hat tänkte jag innan jag stängde av :P

NU ska jag lyssna på Ellen Birgitta Olssons sommarprat och återkomma med recension, tack för påpekandet
Senast redigerad av Crapmagic 2024-06-28 kl. 00:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in