• 1
  • 2
2020-09-10, 07:46
Medlem
Jag är 40 och har paroxysmalt hjärtflimmer sedan 5-10 år. Egentligen har jag nog haft det betydligt längre än så, men då mer enstaka attacker. Nu kommer det och går stundvis så gott som dagligen. Behandlas med Metoprolol som håller det någorlunda i schack. Men inte tillräckligt.

Så min kardiolog tycker att det är dags för nästa steg. Först sa hon ablation men sen sa hon att vi nog ändå borde testa Tambocor först. Är det någon som testat det läkemedlet och som har något att säga om det? Är det någon som har abladerat sig och har erfarenheter av det?

Min fundering är framförallt om det är idé att fortsätta laborera med läkemedel eller om ablation ger så pass bra resultat att jag ska önska det direkt.
Citera
2020-09-10, 11:40
Medlem
Mbekis avatar
Hej,

Fick förmaksflimmer för 6-7 år sedan. Gjorde ablation efter en månad och har inte behövt göra det igen.

Äter dock medicin fortfarande.
Xarelto, ramipril och metoprolol.

Lever som vanligt.
Så testa ablation!

Tillägg: läste ditt inlägg igen. Märkligt att du inte fått blodförtunnande (waran eller xarelto) då risken för blodproppar är hög vid förmaksflimmer. När jag hörde av mig till doktorn hade jag gått med det 1-2 veckor. Dom lackade och satte mig på waran en månad innan ablation, så att det inte fanns någon risk att få en blodpropp.

Men vem fan är jag?
Senast redigerad av Mbeki 2020-09-10 kl. 11:43.
Citera
2020-09-10, 11:57
Medlem
Tack!
Ja jag lutar nog åt ablation direkt.

Angående dina övriga funderingar

Vid bedömning av behov av antikoagulantia används skalan CHA2DS2-VASc (uttalas chadsvask).
Jag får bara en poäng på den skalan och då är det inte nödvändigtvis indicierat med AK-behandling. Har man bara kortare flimmer så hinner det inte bli proppar.

Men AK-behandling är ju inte en behandling av själva flimret. Tyvärr benämns det så rätt ofta. Typ "har NOAK-behandlat förmaksflimmer" vilket egentligen är ett felaktigt uttryck

CHA2DS2-VASc-poäng:

Hjärtsvikt 1
Hypertoni 1
Ålder ≥ 75 år 2
Ålder 65-74 år 1
Diabetes 1
Tidigare Stroke / TIA / Tromboembolism 2
Kärlsjukdom 1
Kvinna 1

Vid 2 poäng är AK-behandling indicerat. Men vid 1 görs individuell bedömning.
Citera
2020-12-31, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred702
Jag är 40 och har paroxysmalt hjärtflimmer sedan 5-10 år. Egentligen har jag nog haft det betydligt längre än så, men då mer enstaka attacker. Nu kommer det och går stundvis så gott som dagligen. Behandlas med Metoprolol som håller det någorlunda i schack. Men inte tillräckligt.

Så min kardiolog tycker att det är dags för nästa steg. Först sa hon ablation men sen sa hon att vi nog ändå borde testa Tambocor först. Är det någon som testat det läkemedlet och som har något att säga om det? Är det någon som har abladerat sig och har erfarenheter av det?

Min fundering är framförallt om det är idé att fortsätta laborera med läkemedel eller om ablation ger så pass bra resultat att jag ska önska det direkt.

Kör på ablation.
Har själv gjort två. 2018 och 2019.
Och tar inga mediciner längre. Har varit flimmer fri sedan september 2019

Mina flimmer börja 2017. Fick gå på massa olika läkemedel förts metropolol-multaq- tambocore- och eliquis(blodförgiftning)
Man 45år.
Citera
2020-12-31, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligtAlias
Kör på ablation.

Mina flimmer börja 2017. Fick gå på massa olika läkemedel förts metropolol-multaq- tambocore- och eliquis(blodförgiftning)
Man 45år.

Sedan mår man ju så kasst på läkemedel. Biverkningar. Jag blev så trött och slö ont i huvud mm.
Citera
2020-12-31, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mbeki
Hej,

Fick förmaksflimmer för 6-7 år sedan. Gjorde ablation efter en månad och har inte behövt göra det igen.

Äter dock medicin fortfarande.
Xarelto, ramipril och metoprolol.

Lever som vanligt.
Så testa ablation!

Tillägg: läste ditt inlägg igen. Märkligt att du inte fått blodförtunnande (waran eller xarelto) då risken för blodproppar är hög vid förmaksflimmer. När jag hörde av mig till doktorn hade jag gått med det 1-2 veckor. Dom lackade och satte mig på waran en månad innan ablation, så att det inte fanns någon risk att få en blodpropp.

Men vem fan är jag?

Hej.
Hur går det med flimret? Har du fått tillbaka det? Dricker du alkohol. Har själv hållit upp med alkohol i två år. men tänker prova någon dag.
Citera
2021-06-17, 19:36
Medlem
Ablation är ett snabbt ingrepp. De går in genom ljumsken och in till hjärtat. Du är vaken under ingreppet. För att hitta vilken nerv som orskar hjärflimmer så kyler de på olika nerver, och när det är obehaglig så har de hittat rätt. Då bränner de bort den nerven. Sen är det frid och fröjd och du kommer kunna gå till jobbet direkt efter.
Citera
2024-06-07, 22:23
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Kör på ablation.

Man 45år.

Hur fungerade Multaq, fick du några biverkningar av det och i så fall vilka?
Citera
2024-06-25, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Hur fungerade Multaq, fick du några biverkningar av det och i så fall vilka?

Blev trött och hängig yr. Alla rytm Hjärt tabletter jag åt funkade en stund men blev bara starkare varianter på medicin.
Flimrens kom tätare och fick åka in på sjukhus för elkonventeringar.

Sa har du flimmer och tabletter inte funkar så försök få remiss på att göra en ablation.
Citera
2024-06-26, 10:12
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Blev trött och hängig yr. Alla rytm Hjärt tabletter jag åt funkade en stund men blev bara starkare varianter på medicin.
Flimrens kom tätare och fick åka in på sjukhus för elkonventeringar.

Sa har du flimmer och tabletter inte funkar så försök få remiss på att göra en ablation.

Tar Metoprolol, men vägrar Multaq. Förhoppningsvis kommer jag slippa lidandet du fick gå igenom. Jag kommer att få en remiss till ablation inom ganska snar framtid har utlovats, bara några till hjärtundersökningar först.
Citera
2024-06-26, 21:22
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Tar Metoprolol, men vägrar Multaq. Förhoppningsvis kommer jag slippa lidandet du fick gå igenom. Jag kommer att få en remiss till ablation inom ganska snar framtid har utlovats, bara några till hjärtundersökningar först.
Det ena måste inte utesluta det andra. Du kan bli remitterad för ablation men prova Multaq i väntan på den. Berodde på var i landet du befinner dig kan det tyvärr vara ganska lång väntetid är ablation. Varför vill du inte prova Multaq? För de allra flesta funkar det utmärkt.
Citera
2024-06-26, 21:32
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Det ena måste inte utesluta det andra. Du kan bli remitterad för ablation men prova Multaq i väntan på den. Berodde på var i landet du befinner dig kan det tyvärr vara ganska lång väntetid är ablation. Varför vill du inte prova Multaq? För de allra flesta funkar det utmärkt.
Jag vill inte prova Multaq för att besvären jag har är mindre än biverkningarna som Multaq kan ge. Det är bara att läsa på FASS så kan man konstatera att det är en riktig helvetesmedicin. Har dessutom problem med viss andnöd liggande och har man det så skall man absolut inte ta Multaq, så jag tar Metoprolol i dagsläget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in