2024-06-22, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Tack, jag menade givetvis att det skulle vara en anstaltsplats omgjord till häkte och inte att han skulle placeras på anstalt innan domen vunnit laga kraft. Jag tyckte det var ett rimligt antagande baserat på Kriminalvårdens pressmeddelande om tillfälliga häktesplatser samt att du och emmizen32 skrev att Hinseberg har häktesplatser trots att det inte står på Kriminalvårdens lista över häkten.

Tror inte att jag har skrivit att Hinseberg har häktesplatser då jag inte vet mer än att det är en anstalt för kvinnor.
Citera
2024-06-22, 17:55
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
Tror inte att jag har skrivit att Hinseberg har häktesplatser då jag inte vet mer än att det är en anstalt för kvinnor.

Ursäkta om jag tagit fel. Någon skribent skrev det tidigare i tråden.
Citera
2024-06-22, 20:26
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men nu är väl 22-åringen dömd för endast ett mord i TR? Du skriver dubbelmord? Skriver du i rätt tråd? Har du verkligen läst domen?

Vi ska samtidigt komma ihåg att 22-åringen har uppgett att han förvarade saker åt gängkriminella i hennes bostad, det ska enligt 22-åringen ha försvunnit 300 000 kr ur en väska, teorin går ut på att de gängkriminella dök upp för att hämta sina väskor men att det uppstod bråk när det fattades saker (pengar)? Kanske bestämde de sig då för att tysta det enda vittnet som kunde känna igen dom?

Frånvaron av DNA och fingeravtryck kan i teorin dessutom förklaras av att de gängkriminella använde sig av handskar som har använts i ett antal andra fall de senaste åren vid skjutningar, rån i bostäder och liknande brott. Mördaren vid Biskopsgården tex hade väl både coronamask och handskar?

Du verkar dock likt många andra ha låst dig vid en misstänkt i det aktuella fallet, det verkar inte finnas utrymme för alternativa tolkningar?

En omständighet som pekar på att någon okänd person eller flera kan ha besökt hennes bostad är väl att den var i kaos när mamman hittade henne den 29 april?
Det var inte kaos. Hur kom dom in genom två låsta dörrar mitt i natten. Varför just den natten. Hade väl varit lättare att pressa gm. Dessutom lämnar man spår även om man hare handskar. Lite skillnad att skjuta någon än att ha direkt kontakt utan att lämna minsta spår. Du är så korkad att man inte tror det är sant.
Citera
2024-06-22, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32

https://www.kriminalvarden.se/om-kriminalvarden/nyheter/2023/april/hinsebergs-nya-hakte-oppnar/
Citera
2024-06-22, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
https://www.kriminalvarden.se/om-kriminalvarden/nyheter/2023/april/hinsebergs-nya-hakte-oppnar/

Se där
Då fick jag lära mig något nytt.
Har inte kunnat uttala mig tidigare då jag inte vetat.

Ser även att män är välkomna på det häktet.
Men vart mördaren sitter är tydligen oklart än.
Oviktigt egentligen, bara han får livstid den dagen hans överklagan är klart.
Citera
2024-06-22, 22:35
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyingeagleeye
Fup finns på krimfup.se , om någon kan ladda upp den vore det toppen (om ni har FUP redan)
annars köper jag och lägger ut den!

FUP plus de flesta aktbilagor och lite bonusmaterial. Ny 30-dagarslänk.
https://easyupload.io/m/wm3yw1
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-06-22 kl. 22:38.
Citera
2024-06-23, 00:59
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Det var inte kaos.

"Den 29 april försöker mamman utan att lyckas få kontakt med S*ga för att höra hur det hade gått för pojkvännen. När hon sen kommer till S*ga är dörren upplåst och den annars så pedantiskt skötta lägenheten var ett kaos"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/saga-var-overlycklig-over-graviditeten-hittades-mordad-i-sitt-hem-i-orebro

Citat:
Hur kom dom in genom två låsta dörrar mitt i natten. .

Nu vet inte vi om S*gas ytterdörr var låst på kvällen/natten, när mamman hittade henne dagen efter var den olåst.

Porten kan dessutom ha varit dåligt stängd, det är rätt så vanligt att dörrar till portar inte går i lås. Obehöriga kan alltså slinka in.

I teorin kan man dessutom ha passat på när någon som bodde i porten passerade ut eller in?

De flesta människor har väl dessutom någon gång stått utanför en entre eller port i väntan på att någon ska passera ut eller in?

Citat:
Varför just den natten.

Varför inte? Lägenheten var ju trots allt i kaos när mamman hittade henne dagen efter, det pekar väl på att någon eller några okända personer letat igenom lägenheten efter något?

Citat:
Dessutom lämnar man spår även om man hare handskar.

Inte på samma sätt. Handskar är ofta användbara vid olika typer av brott.

Citat:
Lite skillnad att skjuta någon än att ha direkt kontakt utan att lämna minsta spår.

Du verkar vara en väldigt naiv och okunnig person, problemet med DNA är att först man måste hitta det men det är inte säkert att man alltid gör det.

Det finns ingen okänd naturlag som säger att man måste hitta spår efter en potentiell förövare.
Citera
2024-06-23, 01:30
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Jodå, det har diskuterats.
Det omfattande gökandet låter som en efterhandskonstruktion för att bemöta bevisningen om alla spermarrester som han lämnat på S*gas trosor, säng och soffa.

Man kan ana en viss avundsjuka hos dig när du försöker misstänkliggöra 22-åringen.

Den mest sannolika förklaringen är att S*ga och 22-åringen hade sex rätt ofta och det oavsett hennes graviditet. Kvinnor som är gravida har dessutom ofta utökad lust men det verkar inte du ha någon egen erfarenhet av så vi ska nog ta dina "slutsatser" med en stor skopa salt ☺️

Citat:
Sagan om de gängkriminella låter t.ex. inspirerad av vittnesmålen från en del grannar som berättat att de sett en grupp mörkhyade, unga män hänga på innergården. Kontentan av vad de flesta grannar berättade är dock att:
- det har varit lugnt på Kungsgatan 36 sedan en viss störig granne som var narkoman vräktes för cirka 3 år sen
- adressen ligger i centrala Örebro och det förekommer ibland stök på gatan utanför vilket är helt naturligt

Undrar inte du själv vilka de mörkhyade unga männen var som hängde på innergården?

Kan ditt ointresse härröra ifrån att du låst dig vid 22-åringen som GM?

På samma sätt kan man fråga sig om utredningen låst sig på samma sätt?
Citera
2024-06-23, 19:38
Medlem
drmaximusens avatar
En sak får mig att undra hur advokaterna kan ta miljonbelopp i arvoden. Känns som ockerlön. Blatteapans försvarare, som är samma zootillhörighet, tar 1,6 mille för att sitta och babbla emot självklara bevis. Tar han lön för sina släktingar i Afrika med i beräkningen..?
Citera
2024-06-23, 21:13
Medlem
HowLongIsNows avatar
På onsdag 26 juni löper fristen för överklagande ut.
När överklagandet/-na skickats till hovrätten kan vi få reda på nytt målnummer samt ganska snart när målet beräknas gå upp till förhandling.
Just nu är det som jag förstått bara Am*n som överklagat. Åklagaren har ju inte någon anledning att överklaga i detta fall.

Angående advokatkostnader så är det inte fritt fram för advokaterna att begära valfritt belopp utan de behöver lämna in en räkning där timmarna ska motiveras. Det förekommer att tingsrätten sätter ner arvodet om advokaten lagt omotiverat många timmar. De normala timtaxorna sätts årligen av regeringen och Domstolsverket.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-06-23 kl. 21:17.
Citera
2024-06-23, 21:19
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drmaximusen
En sak får mig att undra hur advokaterna kan ta miljonbelopp i arvoden. Känns som ockerlön. Blatteapans försvarare, som är samma zootillhörighet, tar 1,6 mille för att sitta och babbla emot självklara bevis. Tar han lön för sina släktingar i Afrika med i beräkningen..?
Det betyder bara att du har valt fel yrke:
En jurist eller advokat kostar cirka 1 500–6 000 kronor i timmen exklusive moms.
https://jurist.se/vad-kostar-en-advokat
Citera
2024-06-24, 05:49
Medlem
drmaximusens avatar
Citat:
Angående advokatkostnader så är det inte fritt fram för advokaterna att begära valfritt belopp utan de behöver lämna in en räkning där timmarna ska motiveras. Det förekommer att tingsrätten sätter ner arvodet om advokaten lagt omotiverat många timmar. De normala timtaxorna sätts årligen av regeringen och Domstolsverket.

Tack för upplysningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in