2024-06-19, 18:26
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mines
vad finns det för tekniska vägar runt något sånt här? rent spontant så borde en extern krypteringsmodul innan input i valfri avlyssnad enhet kunna kringgå alla försök att avlyssna oavsett vilken nivå det sker på

Eller en brandvägg installerad som blockerar de IP-adresser som apparna kommer att använda. Men jag antar att det inte blir så enkelt.
Citera
2024-06-19, 18:28
Avslutad
För er som vill kringgå detta nonsens: Använd en gammal PC utan BIOS/firmware fulla i kinesisk HIV. Kör linux med diskkryptering. Använd GPG + VPN + TOR för säker kommunikation. Klart. Finns ingenting pappa staten kan göra.

Om du blir raidad så är det enda du behöver göra att klippa strömmen till datan. Det kan du göra medans polisen knackar på. Sedan vägrar du bara ge lösenord/nycklar till polisen. Vad ska de göra? Vi har inget Guantanamo i Sverige. Du kan tom. få media med dig om du presenterar dig själv som visselblåsare a'la våldtäktsmannen Assange.
Senast redigerad av löktårta 2024-06-19 kl. 18:36.
Citera
2024-06-19, 18:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Japp.
Vadå samma som att sitta inlåst hela livet? Du verkar inte ha alla hästar hemma?
Du tycker att åsiktsregistrering är hemskt? Du skämtar? Varför skulle jag ha något emot åsiktsregistrering?
japp, du verkar verkligen ha missat hela poängen. jämförelsen med att vara inlåst hela livet är inte bara en hyperbol. när staten övervakar varje aspekt av ditt liv, från vad du gör på nätet till vad du handlar i affären, blir du de facto en fånge av systemet. har du någonsin hört talas om george orwells "1984"? övervakning av det här slaget är inte bara hypotetisk dystopi längre det är din verklighet.

du verkar inte förstå att historien är full av exempel där åsiktsregistrering har lett till förföljelse, censur och i många fall ren och skär förintelse av oppositionen. ta en titt på Sovjetunionen, där KGB registrerade och förföljde oliktänkande, eller dagens kina, där sociala kreditsystem straffar människor för "fel" åsikter.

vill du verkligen ha en stat som registrerar dina åsikter? du må vara naiv nog att tro att du aldrig kommer att ha en åsikt som går emot statens, men historien har visat att det är omöjligt.
Citera
2024-06-19, 18:36
Medlem
Citat:
Gärna. Varför inte? Jag har inget att dölja. Jag vill att alla kriminella åker fast.
Jag har inget att förlora, bara kriminella har något att förlora. Varför skulle jag vilja skydda brottslingar?
Polisen ska få varenda verktyg som de behöver för att kunna sätta dit brottslingar.

Du massor att dölja, det ser jag direkt bara på att kika lite på dina gamla inlägg.
Alla har något att dölja.
Citera
2024-06-19, 18:41
Medlem
sunlesss avatar
Citat:
Gärna. Varför inte? Jag har inget att dölja. Jag vill att alla kriminella åker fast.
Jag har inget att förlora, bara kriminella har något att förlora. Varför skulle jag vilja skydda brottslingar?
Polisen ska få varenda verktyg som de behöver för att kunna sätta dit brottslingar.
Vill du att alla ska få reda på att du har 75 i IQ?
Därav ett skäl. Det mesta sker genom internet idag. Känsliga sekretessuppgifter kommer spridas.
Citera
2024-06-19, 18:43
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nufardetfanracka
japp, du verkar verkligen ha missat hela poängen. jämförelsen med att vara inlåst hela livet är inte bara en hyperbol. när staten övervakar varje aspekt av ditt liv, från vad du gör på nätet till vad du handlar i affären, blir du de facto en fånge av systemet. har du någonsin hört talas om george orwells "1984"? övervakning av det här slaget är inte bara hypotetisk dystopi längre det är din verklighet.

du verkar inte förstå att historien är full av exempel där åsiktsregistrering har lett till förföljelse, censur och i många fall ren och skär förintelse av oppositionen. ta en titt på Sovjetunionen, där KGB registrerade och förföljde oliktänkande, eller dagens kina, där sociala kreditsystem straffar människor för "fel" åsikter.

vill du verkligen ha en stat som registrerar dina åsikter? du må vara naiv nog att tro att du aldrig kommer att ha en åsikt som går emot statens, men historien har visat att det är omöjligt.
Sverige är inte Sovjetunionen eller nåt sånt.
Citera
2024-06-19, 18:44
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
För er som vill kringgå detta nonsens: Använd en gammal PC utan BIOS/firmware fulla i kinesisk HIV. Kör linux med diskkryptering. Använd GPG + VPN + TOR för säker kommunikation. Klart. Finns ingenting pappa staten kan göra.

Om du blir raidad så är det enda du behöver göra att klippa strömmen till datan. Det kan du göra medans polisen knackar på. Sedan vägrar du bara ge lösenord/nycklar till polisen. Vad ska de göra? Vi har inget Guantanamo i Sverige. Du kan tom. få media med dig om du presenterar dig själv som visselblåsare a'la våldtäktsmannen Assange.

Du behöver ett dödmansgrepp av något slag till datorn. Polisen brukar inte snällt knacka på din dörr i dessa fall, de kommer överraskande, försöker överrumpla dig. Allt för att få tag på datorn när den är påslagen.
Citera
2024-06-19, 18:49
Medlem
maniacmans avatar
Och som vanligt kommer det att göra exakt 0 för alla peddisar mm. Det här är en övervakaning av 1984 karaktär utan överdrift. Alla peddisar kommer hitta sina mörka kanaler ändå. Ibland blir jag osäker på om det är maktgalna totalitärer eller om de enbart är dumma i huvudet. Efter vad jag sett inom det statliga gissar jag på det sistnämnda.
Citera
2024-06-19, 18:49
Bannlyst
Citat:
Sverige är inte Sovjetunionen eller nåt sånt.
vilken insikt....tack för den bländande observationen.

FRA-lagen tillåter avlyssning av all internettrafik som passerar sveriges gränser, vilket påminner om KGB
metoder. har du hört talas om den svenska åsiktskorridoren? i sverige tystas vissa åsikter ner genom sociala påtryckningar eller politiska beslut. inte sovjetunionen, men farligt nära. edward snowdens avslöjanden visar att sverige samarbetar med NSA för att övervaka internettrafik. forskare från lunds universitet beskriver sveriges underrättelsetjänst som en av de mest aggressiva i världen. historien visar att övervakning börjar med små steg.

så nej, vi är inte sovjetunionen, men vi rör oss i en oroväckande riktning.
Citera
2024-06-19, 18:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Du behöver ett dödmansgrepp av något slag till datorn. Polisen brukar inte snällt knacka på din dörr i dessa fall, de kommer överraskande, försöker överrumpla dig. Allt för att få tag på datorn när den är påslagen.

I värsta fall, visst. Men är du Al-Qaeda liksom?

Jag använder inte ens heldiskkryptering. En perfekt "husis" skulle max ge polisen en aktiv Firefox-session att jobba med. Där kan de, i bästa fall, hitta password till mitt throwaway reddit konto, mina kattbilder på facebook och min spam folder i gmail. De kan inte ens låsa upp min githubnyckel utan mitt samarbete. De kommer inte att få root-lösen av mig, men det spelar mindre roll då mina diskar är klartext.

Om jag tex. sålde knark skulle jag ha all den infon, plus mitt proton mail p/w, på en LUKS-partition. Finns inget snuten kan göra åt det i ett land där tortyr är olagligt.
Senast redigerad av löktårta 2024-06-19 kl. 19:14.
Citera
2024-06-19, 18:58
Medlem
Citat:
Gärna. Varför inte?
Du är uppenbarligen ett troll.
Fascinerade sätt att slösa sin tid må jag säga
Citera
2024-06-19, 19:06
Avslutad
Jag som lärt mig genom åren att det är Ryssland och Kina som massövervakar sin befolkning. Något man blivit matad med och ändå är det vi som får den stora kuken i röven. Helt otroligt. Och svensken fantiserar om att svenskar har det så mycket bättre än ryssar och kineser, för vi är ”fria” och lever i en så kallad demokrati. Vilket jävla skämt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in