Citat:
Sånt fruktansvärt fall och så mycket frågor!
Min teori är att A:s familj hade fått reda på graviditeten, Örebro är litet samt somalier pratar mycket mellan varandra, det är en väldigt liten chans att de inte hade en aning. Speciellt då saga själv uttryckt att hon inte kände sig trygg med att gå till jobbet med mage då hon va nojig att hans familj skulle se henne.
De har antagligen gett honom ett ultimatum och en av de varit att saga måste dö för att rädda deras heder.
Min teori är att A:s familj hade fått reda på graviditeten, Örebro är litet samt somalier pratar mycket mellan varandra, det är en väldigt liten chans att de inte hade en aning. Speciellt då saga själv uttryckt att hon inte kände sig trygg med att gå till jobbet med mage då hon va nojig att hans familj skulle se henne.
De har antagligen gett honom ett ultimatum och en av de varit att saga måste dö för att rädda deras heder.
Flera experter på Somalia och heder vittnade och de var rätt samstämmiga i sak även om de käbblade som typiska akademiker om begreppen. De menade bl.a. att;
- enda sättet att rädda hedern skulle vara att Am*n och Saga omedelbart gifte sig så att barnet kunde födas inom äktenskapet (precis som det var i Sverige för 100 år sen)
- eftersom hedern förs vidare via fäderna, kan det accepteras att mamman är kristen eller judinna, bara barnet tas emot enligt islam
- hedersmord är inte tradition i Somalia och förekommer bara om en somalier av förnäm klan skaffar barn med en ”bantu” (räkna ut själv vad det betyder)
- både barn som föds utom äktenskapet och barnamord är starkt vanhedrande
- det värsta straffet är att bli förskjuten från släkten och man hotar med detta för att få folk att lyda de äldres önskan, men hotet verkställs sällan.
Ska man tro experterna är det alltså mest troligt att föräldrarna pressade på för ett snabbt giftermål och inte ett mord.
Jag tror därför att Am*n själv bestämde sig för att mörda Saga.
Citat:
Det har med DNA-spåren att göra. Saga var väldigt renlig och de tydliga fynden av Am*ns DNA under naglarna och i trosorna måste rimligtvis ha hamnat där samma dygn som mordet.
Det är absolut inte gäng kriminella som stormat in i lägenheten, de märks då mordet uppenbarligen är väldigt personligt. Samt att hela teorin kring droger hos saga e allmänt osammanhängande.
De jag dock inte förstår är:
Varför så mycket frågor kring sagas hygien?
De jag dock inte förstår är:
Varför så mycket frågor kring sagas hygien?
Citat:
Det är en relevant fråga. Själv påstod han att han inte ville bli spårad eller kontaktad av föräldrarna när han träffade Saga.
Varför stängde A av sin mobil även en dag innan mordet? (Tänkte han begå mordet tidigare o backade ur?)
Citat:
De träffades dock fysiskt enligt Am*n. Det är väl troligt eftersom han sov hos föräldrarna Jag minns inte att det var någon loggad kontakt med dem under mordnatten däremot natten innan.
De nämnde också att de va en tids period då A och hans mamma inte haft någon som helst kontakt över telefon på ca 17 dagar om jag inte minns fel, ville hon inte prata med honom förens ”problemet” var löst? Och hade hans föräldrar ens försökt kontakta honom under mordnatten?
Citat:
Sovrummet och vardagsrummet är egentligen samma rum och det var endast en kort sträcka mellan soffa och säng.
Hur hamnade bordsskivan i sovrummet? Känns så konstigt att gå o hämta en tung skiva och dra in den i sovrummet för att sedan döda S på ett sånt grovt sätt?
Överfallet på Saga började i sängen och det är möjligt att hon redan hade tappat medvetandet när bon hamnade på golvet. I vart fall gjorde hon inget motstånd i den positionen.
Mördaren kunde lyfta och välta bordet över henne i en manöver. När skivan väl pressade mot hennes hals var hon chanslös.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-06-19 kl. 06:57.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-06-19 kl. 06:57.