2024-06-19, 06:42
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franky1988
Sånt fruktansvärt fall och så mycket frågor!
Min teori är att A:s familj hade fått reda på graviditeten, Örebro är litet samt somalier pratar mycket mellan varandra, det är en väldigt liten chans att de inte hade en aning. Speciellt då saga själv uttryckt att hon inte kände sig trygg med att gå till jobbet med mage då hon va nojig att hans familj skulle se henne.
De har antagligen gett honom ett ultimatum och en av de varit att saga måste dö för att rädda deras heder.

Flera experter på Somalia och heder vittnade och de var rätt samstämmiga i sak även om de käbblade som typiska akademiker om begreppen. De menade bl.a. att;
- enda sättet att rädda hedern skulle vara att Am*n och Saga omedelbart gifte sig så att barnet kunde födas inom äktenskapet (precis som det var i Sverige för 100 år sen)
- eftersom hedern förs vidare via fäderna, kan det accepteras att mamman är kristen eller judinna, bara barnet tas emot enligt islam
- hedersmord är inte tradition i Somalia och förekommer bara om en somalier av förnäm klan skaffar barn med en ”bantu” (räkna ut själv vad det betyder)
- både barn som föds utom äktenskapet och barnamord är starkt vanhedrande
- det värsta straffet är att bli förskjuten från släkten och man hotar med detta för att få folk att lyda de äldres önskan, men hotet verkställs sällan.

Ska man tro experterna är det alltså mest troligt att föräldrarna pressade på för ett snabbt giftermål och inte ett mord.
Jag tror därför att Am*n själv bestämde sig för att mörda Saga.

Citat:
Det är absolut inte gäng kriminella som stormat in i lägenheten, de märks då mordet uppenbarligen är väldigt personligt. Samt att hela teorin kring droger hos saga e allmänt osammanhängande.

De jag dock inte förstår är:
Varför så mycket frågor kring sagas hygien?
Det har med DNA-spåren att göra. Saga var väldigt renlig och de tydliga fynden av Am*ns DNA under naglarna och i trosorna måste rimligtvis ha hamnat där samma dygn som mordet.

Citat:
Varför stängde A av sin mobil även en dag innan mordet? (Tänkte han begå mordet tidigare o backade ur?)
Det är en relevant fråga. Själv påstod han att han inte ville bli spårad eller kontaktad av föräldrarna när han träffade Saga.

Citat:
De nämnde också att de va en tids period då A och hans mamma inte haft någon som helst kontakt över telefon på ca 17 dagar om jag inte minns fel, ville hon inte prata med honom förens ”problemet” var löst? Och hade hans föräldrar ens försökt kontakta honom under mordnatten?
De träffades dock fysiskt enligt Am*n. Det är väl troligt eftersom han sov hos föräldrarna Jag minns inte att det var någon loggad kontakt med dem under mordnatten däremot natten innan.
Citat:
Hur hamnade bordsskivan i sovrummet? Känns så konstigt att gå o hämta en tung skiva och dra in den i sovrummet för att sedan döda S på ett sånt grovt sätt?
Sovrummet och vardagsrummet är egentligen samma rum och det var endast en kort sträcka mellan soffa och säng.
Överfallet på Saga började i sängen och det är möjligt att hon redan hade tappat medvetandet när bon hamnade på golvet. I vart fall gjorde hon inget motstånd i den positionen.
Mördaren kunde lyfta och välta bordet över henne i en manöver. När skivan väl pressade mot hennes hals var hon chanslös.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-06-19 kl. 06:57.
Citera
2024-06-19, 09:30
Medlem
Tack!
Ja de måste ju antingen vara familjen som pressat han eller att han själv bestämt sig att mörda saga efter att han insett att han inte kan mörda barnet. Det är dock intressant att veta hur familjen kontaktade honom under mordnatten samt att biljetten till Somalia måste fett honom fullständig panik antagligen. O även fast uteslutning av familjen är de ”värsta” så misstänker jag att de misshandlade sina barn också men de är bara vad jag tror.

Med hennes hygien så misstänker jag att hon inte hade hunnit tvätta sig eller byta om, samt att A:s sperma verkade ju hittas överallt i lägenheten alternativt att hon har urinerat på sig själv i panik i samband med händelsen o att teorin är att A har överrumplat henne strax efter samlaget. Frågan är bara om han har lämnat lägenheten o sedan kommit tillbaka o överraskat henne med en attack eller om de hände i samband med efter de haft samlag. Sjukt även att han säger att de hade samlag 3 ggr när hon va nästan höggravid ? Låter väldigt mycket.

Jag tror att S haft något väldigt traumatiskt som hänt henne o barndomen som har format henne till att bli väldigt naiv tyvärr och sökt trygghet. Tycker även att de är väldigt skumt att en mamma flyttar in till sin dotters första egna lägenhet o dessutom drar med sig två barn dit
Citera
2024-06-19, 12:36
Medlem
Kan någon ladda upp FUP igen?
Citera
2024-06-19, 13:49
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Du försvarar en dubbel mördare som är dömd på solida bevis och kommer att möta samma domslut i HR.

Men nu är väl 22-åringen dömd för endast ett mord i TR? Du skriver dubbelmord? Skriver du i rätt tråd? Har du verkligen läst domen?

Vi ska samtidigt komma ihåg att 22-åringen har uppgett att han förvarade saker åt gängkriminella i hennes bostad, det ska enligt 22-åringen ha försvunnit 300 000 kr ur en väska, teorin går ut på att de gängkriminella dök upp för att hämta sina väskor men att det uppstod bråk när det fattades saker (pengar)? Kanske bestämde de sig då för att tysta det enda vittnet som kunde känna igen dom?

Frånvaron av DNA och fingeravtryck kan i teorin dessutom förklaras av att de gängkriminella använde sig av handskar som har använts i ett antal andra fall de senaste åren vid skjutningar, rån i bostäder och liknande brott. Mördaren vid Biskopsgården tex hade väl både coronamask och handskar?

Du verkar dock likt många andra ha låst dig vid en misstänkt i det aktuella fallet, det verkar inte finnas utrymme för alternativa tolkningar?

En omständighet som pekar på att någon okänd person eller flera kan ha besökt hennes bostad är väl att den var i kaos när mamman hittade henne den 29 april?
Citera
2024-06-19, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men nu är väl 22-åringen dömd för endast ett mord i TR? Du skriver dubbelmord? Skriver du i rätt tråd? Har du verkligen läst domen?

Vi ska samtidigt komma ihåg att 22-åringen har uppgett att han förvarade saker åt gängkriminella i hennes bostad, det ska enligt 22-åringen ha försvunnit 300 000 kr ur en väska, teorin går ut på att de gängkriminella dök upp för att hämta sina väskor men att det uppstod bråk när det fattades saker (pengar)? Kanske bestämde de sig då för att tysta det enda vittnet som kunde känna igen dom?

Frånvaron av DNA och fingeravtryck kan i teorin dessutom förklaras av att de gängkriminella använde sig av handskar som har använts i ett antal andra fall de senaste åren vid skjutningar, rån i bostäder och liknande brott. Mördaren vid Biskopsgården tex hade väl både coronamask och handskar?

Du verkar dock likt många andra ha låst dig vid en misstänkt i det aktuella fallet, det verkar inte finnas utrymme för alternativa tolkningar?

En omständighet som pekar på att någon okänd person eller flera kan ha besökt hennes bostad är väl att den var i kaos när mamman hittade henne den 29 april?

Dina inlägg är ju helt bortom all logik, korkade faktiskt, AMIN ÄR DÖMD OCH KOMMER DÖMMAS I NÄSTA INSTANS 110%, han kommer nog inte gillas av internerna heller, att döda en tjej som är med barn är inte ens uppskattat bland interner, blir nog många resor till sjukhuset
Citera
2024-06-19, 17:52
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franky1988
Tack!
Ja de måste ju antingen vara familjen som pressat han eller att han själv bestämt sig att mörda saga efter att han insett att han inte kan mörda barnet. Det är dock intressant att veta hur familjen kontaktade honom under mordnatten samt att biljetten till Somalia måste fett honom fullständig panik antagligen. O även fast uteslutning av familjen är de ”värsta” så misstänker jag att de misshandlade sina barn också men de är bara vad jag tror.

Sakkunniga vittnet Devin Rexvid var inne på det spåret. Han menade att en person som är uppvuxen i hederskulturen (A bodde ju i Somalia i sina första 10 år) har full koll på vikten av att bevara familjens heder.
Så familjen behövde inte beordra honom att göra något särskilt för att återupprätta familjens heder, utan det räckte att föräldrarna kritiserade honom för att vanhedra familjen och att de hotade med konsekvenser såsom uppfostringresa och förskjutning.
Jag vill också passa på att rätta en sak som jag skrev nämligen att alla de sakkunniga inom hederskultur var överens om att Am*n skulle kunna ha gift sig med Saga för att återställa familjens heder.
Två av de sakkunniga menade det men Rexvid var skeptisk till den saken.

Citat:
Med hennes hygien så misstänker jag att hon inte hade hunnit tvätta sig eller byta om, samt att A:s sperma verkade ju hittas överallt i lägenheten alternativt att hon har urinerat på sig själv i panik i samband med händelsen o att teorin är att A har överrumplat henne strax efter samlaget. Frågan är bara om han har lämnat lägenheten o sedan kommit tillbaka o överraskat henne med en attack eller om de hände i samband med efter de haft samlag. Sjukt även att han säger att de hade samlag 3 ggr när hon va nästan höggravid ? Låter väldigt mycket.

Ja det där är ju en löjlig överdrift för att förklara varför det fanns så mycket av hans sperma på Sagas kläder, lakan, soffa mm.
Minns inte om han berättade detta i polisförhör eller om han hittade på det i rätten.

Jag kan varmt rekommendera det sista förhöret med Am*n från rättegången.
Åklagare Elisabeth Andersson sågar honom jäms med fotknölarna på ett extremt skickligt sätt då han säger emot vad han själv sagt till polisen. Toppklass på det förhöret. Hade han någon trovärdighet kvar så är den bortblåst efter det förhöret. Hon behöver inte misstänkliggöra honom - det klarar han utmärkt på egen hand.

Citat:
Jag tror att S haft något väldigt traumatiskt som hänt henne o barndomen som har format henne till att bli väldigt naiv tyvärr och sökt trygghet. Tycker även att de är väldigt skumt att en mamma flyttar in till sin dotters första egna lägenhet o dessutom drar med sig två barn dit
Det antyds under rättegången att Saga växte upp i en miljö där det förekom något slags missbruk. Men hon är ju inte åtalad så det har inte relevans för målet.
Citera
2024-06-19, 19:06
Medlem
S mammas samtal till SOS ligger ute på YT.

Tung lyssning och hon misstänker rätt GM under samtalet.

Livstid är för lindrigt i det här fallet !
Citera
2024-06-19, 19:09
Avstängd
Sitter Amin häktad i väntan på att hovrätten tar sig an fallet, eller sitter han i finkan (typ Kumla)?
Citera
2024-06-19, 19:39
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Sitter Amin häktad i väntan på att hovrätten tar sig an fallet, eller sitter han i finkan (typ Kumla)?

Han kan inte sitta i fängelse då domen inte vunnit laga kraft. Så han är under alla omständigheter häktad och inget annat.
Citera
2024-06-19, 19:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Han kan inte sitta i fängelse då domen inte vunnit laga kraft. Så han är under alla omständigheter häktad och inget annat.

Tack!
Citera
2024-06-20, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera

Fy fan, det var smärtsamt att lyssna på
Citera
2024-06-20, 00:38
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera

Usch ja. Helt förfärligt.
Det finns även ett avsnitt av P3 Krim där de intervjuar mamman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in