2024-06-14, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahavars
Jag undrar om poliserna upplyser de som kallas till förhör om vad offentlighetsprincipen och offentliga handlingar innebär. Någon av ungdomarna frågar i slutet av förhöret om någon får veta vad han sagt för då kommer han få skit för det. Han är uppenbart rädd. Och en annan babblar på om att han vet vem som säljer Fredde. Polisen har full schå att få honom att hålla sig till ämnet. Jag tror inte de vet att en fup blir offentlig och att även föräldrar och kompisarna kan läsa vad som sagts.
Och jag undrar också hur många av föräldrarna som önskar att deras barn inte hade någon mobil eller att de fått veta vad de skrev och gjorde på dem innan det kom fram i fupen.

Kanske är bra för deras föräldrar o se vilket skit barnen är påväg in i. Men mycket problembarn verkar det vara
Citera
2024-06-14, 14:11
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahavars
Jag undrar om poliserna upplyser de som kallas till förhör om vad offentlighetsprincipen och offentliga handlingar innebär. Någon av ungdomarna frågar i slutet av förhöret om någon får veta vad han sagt för då kommer han få skit för det. Han är uppenbart rädd. Och en annan babblar på om att han vet vem som säljer Fredde. Polisen har full schå att få honom att hålla sig till ämnet. Jag tror inte de vet att en fup blir offentlig och att även föräldrar och kompisarna kan läsa vad som sagts.
Och jag undrar också hur många av föräldrarna som önskar att deras barn inte hade någon mobil eller att de fått veta vad de skrev och gjorde på dem innan det kom fram i fupen.

Snälla styckeindela.

1. Polisen som svarar (vittnet Al*x?) svarar i den situation som de befinner sig i, och det är sekretess under pågående förundersökning så polisen ljuger inte för honom. Ingen utomstående kan få ut hans förhör då. Däremot kan polisen använda uppgifter från vittnens förhör och ställa uppgifterna mot misstänkta som nekar.

Det är vårdnadshavarna som ska informera barnen om offentlighetsprincipen. Här brister det eftersom bildningsnivån på föräldrarna är så låg.

2. Jag tror ärligt talat inte att alla inblandade sitter och läser alla sidor i FUP. Dels saknas koncentration att läsa sådana mängder text, dels har man viktigare saker som man prioriterar i Örkelljunga. Du ser det ur vårt perspektiv och hur vi skulle agera och reagera.
Citera
2024-06-14, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Snälla styckeindela.

1. Polisen som svarar (vittnet Al*x?) svarar i den situation som de befinner sig i, och det är sekretess under pågående förundersökning så polisen ljuger inte för honom. Ingen utomstående kan få ut hans förhör då. Däremot kan polisen använda uppgifter från vittnens förhör och ställa uppgifterna mot misstänkta som nekar.

Det är vårdnadshavarna som ska informera barnen om offentlighetsprincipen. Här brister det eftersom bildningsnivån på föräldrarna är så låg.

2. Jag tror ärligt talat inte att alla inblandade sitter och läser alla sidor i FUP. Dels saknas koncentration att läsa sådana mängder text, dels har man viktigare saker som man prioriterar i Örkelljunga. Du ser det ur vårt perspektiv och hur vi skulle agera och reagera.

Ja, jag ser det ju ur mitt perspektiv och känner hur obehagligt det skulle kännas.

En sak jag funderar över är att J omnämns som ”en glad gamäng” och levnadsglad. Samtidigt som han skriver att han har självskadebeteende och vid ett tillfälle är så rädd att han funderar på att ta sitt liv.

Jag vet att livet går upp och ner, särskilt under tonåren men ändå? Har det blivit så normalt med självskador och suicid?
Citera
2024-06-14, 14:44
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NordicNS
Då blir frågan istället ska allt bedömas inviduellt och isåfall av vem/vilka, vilka risker för en orättvis behandling där en bedömning görs i en situation men inte en annan trots liknande omständigheter, har man istället riktlinjer som säger vad som bör maskas kommer det finnas situationer borde ha maskats mer eller mindre, det finns inga perfekta lösningar utan ibland kommer det alltid finnas en risk det blir fel, gällande om polisen borde vara ärliga eller ej så kan man isåfall argumentera för att innebörden av offentlighetsprincipen borde informeras i ett inledande skede alltid isåfall.

Polisen och åklagaren maskar ingenting. Åklagaren lämnar in förundersökningen till tingsrätten. Det är hos tingsrätten som sekretessprövning görs när människor begär ut FUP.

Det skiljer sig mycket mellan olika tingsrätter. Aktuell tingsrätt har inte lagt så mycket sekretess. De har helt sekretessbelagt obduktionsprotokollet.

Andra tingsrätter maskar ofta lösenord mm. Det är ett lotteri.
Citera
2024-06-15, 22:17
Medlem
Hört talas om förskola, skola och utbildning? Korrelationen haltar inte bara för att du säger det...

Citat:
Ursprungligen postat av Rackabajsare
Korrelationen haltar. Inhemsk WT är inget vi kan göra någonting åt men att importera ännu fler inavlade människor med sociopatiska kulturyttringar kan vi faktiskt göra nåonting åt.
Citera
2024-06-16, 08:30
Medlem
Shit vilken samling WT-idioter. Låter som att Th3o hade behövt en storebror som slagit honom regelbundet, vilket jävla dampbarn.

Tror ni S1xten blir dömd för mord? Enligt egen utsago har han ju ingen kniv och springer bara bakom utan att göra något under hela händelsen…
Citera
2024-06-16, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edelweiss95
Shit vilken samling WT-idioter. Låter som att Th3o hade behövt en storebror som slagit honom regelbundet, vilket jävla dampbarn.

Tror ni S1xten blir dömd för mord? Enligt egen utsago har han ju ingen kniv och springer bara bakom utan att göra något under hela händelsen…
Fanns det dna på kniven han erkände att han haft och lagt tillbaka i kartongen? I så fall döms han, i annat fall har jag svårt att se det även om vittnesuppgifter finns på att han också högg. S verkar dessutom ha varit märkbart skakad och chockad efteråt.
Citera
2024-06-16, 22:13
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edelweiss95

Th*o blev slagen hela sin uppväxt...Båda killarna var aktuella hos socialtjänsten sedan länge, The* under hela sitt liv. Socialtjänsten erbjöd inte placering vilket verkar ha behövts. Mest av allt hade han behövt en bra manlig förebild.

Samtidigt som åklagaren väckte åtal för mord lade åklagaren ner andra brott som de var misstänkta för. De konsumeras antar jag?

Citat:
Ursprungligen postat av socialtjänsten i Örkelljunga
Theo har tidigare varit aktuell för yttrande jml 11 g LUL och skulle 2024-01-17 varit hos
ungdomsåklagare för straftvarning. Han är misstänkt för stöld genom inbrott, försök till
utpressning, bedrägeri och narkotikabrott, där samtliga brott ska vara begangna under
sommaren och hösten 2023. Men anledning av händelsen, där Theo nu är misstänkt för mord,
ställdes mötet hos åklagaren in.

Theo har varit aktuell på socialtjänsten i Örkelljunga under nästan hela sin uppväxt på grund
av våld och missbruk i hemmet. Den osunda hemmiljön har varit kopplad till de män som
Theos mamma har haft en relation med. Det har under åren varit återkommande insatser i
familjen såsom kontaktfamilj och familjebehandling. Theo blev beviljad insatsen
kontaktperson i juni 2022 men när insatsen skulle startas upp valde han att tacka nej till
insatsen.

Den senaste insatsen, öppenvårdsinsats i form av familjebehandling jml4 kap. I $
SoL, startades upp 2024-01-10 i syfte att erbjuda framför allt mamma stöd att kunna
förebygga att Theo fortsätter med kriminalitet och att bruka narkotika.
Det har alltid funnits en bra dialog mellan socialtjänsten och mamma. Theo har också själv
deltagit och samtyckt till de insatser som socialtjänsten föreslagit. Socialtjänsten har inte
haft någon stor oro ör Theo under de år han varit aktuell på socialtjänsten. Theo har dåirmed
inte varit aktuell för mer omfattande insatser, som till exempel placering utanför det egna
hemmet.

Notera särskilt fyra dagar före mordet:

Citat:
Den senaste insatsen, öppenvårdsinsats i form av familjebehandling jml4 kap. I $
SoL, startades upp 2024-01-10 i syfte att erbjuda framför allt mamma stöd att kunna
förebygga att Theo fortsätter med kriminalitet och att bruka narkotika.
Citera
2024-06-17, 22:19
Medlem
Kungsgardens avatar
Imorgon startar rättegången.

Jag undrar hur det blir för den tilltalade Sixt*n. Han ska ha haft det bra under månaderna i häkte då han äntligen har fått uppleva rutiner och regler. Det är oerhört tragiskt att det krävde att en ung kille mördades och att Sixt*n häktades för att han skulle få uppleva det.

Citat:
Ursprungligen postat av socialtjänsten i Svalöv

Sixten har anpassad studiegång och går i en resursklass. Han trivs i klassen då de bara är 5
elever där och vuxna som har tid att hjälpa honom.

Fysisk/psykisk hälsa

Sixten har diagnosen ADHD. Sixten har i samtal uppgett att han inte tycker han har några
problem med sin impulskontroll mer än när han spelar datorspel då han slagit sönder flera
handkontroller samt tre skärmar.

Sixten har haft det kämpigt med att få i sig tillräckligt med mat vilket har resulterat i att han varit
underviktig och haft ett BMI pä 14. Sedan Sixten blev häktad har han gått upp cirka 8 kg vilket är
positivt. Både socialsekreterare och familjebehandlare som träffat Sixten under perioden han
suttit häktad, har uppmärksammat att han anpassat sig på ett bra sätt och verkar må ganska bra
Detta kan handla om att han kommit in i en fyrkantig miljö med mycket rutiner och regler, vilket
kan vara positivt för honom utifrån hans diagnos.

Citat:
Känslo-/beteendemässig utveckling

Sixten har beskrivit en allmän besvikelse över sin hemsituation men även över sig själv. Han
känner att han inte riktigt får det stöd och förståelse från sina föräldrar som han hade önskat' Han
uppger också att han ångrar flera saker som han har gjort, att han inte riktigt vet varför han gör
dem i stunden.

Kännedom om tidigare kriminalitet

20230705 inkommer orosanmälan från Polisen gällande att Sixten tillsammans med en kompis
anträffats på centralstationen i Helsingborg med narkotika på sig samt en kniv. Sixten hade vid
tillfället 15 gram cannabis och 75 stycken narkotikaklassade tabletter i sin ryggsäck. Brottet
inträffade 5 dagar innan Sixten fyllde 15 år.

2O23O9O4 inkommer orosanmälan från Polisen gällande att Sixten är misstänkt för stöld genom
inbrott på Annelövs pizzeria. Sixten fick en straffvarning.

20231122 inkommer orosanmälan från Polisen gällande att Sixten är misstänkt for grovt
vapenbrott. Det handlar om två filmer där en var att Sixten hade filmat sig själv med 10.000
kronor i kontanter framför spegeln. Den andra filmen innehåller en maskerad man som poserar
med ett laddat automatvapen. Det har vid senare tidpunkt framgått att det inte var Sixten på
videon med vapnet, utan att han fått videon skickad till sig och därefter laddat upp den på sociala
medier. Personen på denna filmen är okänd. Polisens förundersökning lades ner.

2O0312O3 inkommer information till socialsekreterare att Sixten under natten stulit pappas bil
och kört med den.

Familjebehandlare har 20231201 genomfört en PIKT (Psykologisk lnventering av Kriminella
Tankemönster)tillsammans med Sixten. Denna har visat på att Sixtens kriminalitet är
ogenomtänkt och impulsiv och kan triggas av både honom själv men också av grupptryck. Sixten
undviker också gärna problem när han väl identifierat ett.

Sixten känner delvis igen sig resultatet
men säger att han inte faller för grupptryck då han inte har så många kompisar utan att han och
kompisen han har som triggar varandra. Sixten har tillsammans med familjebehandlare gått
igenom vad Sixten ska säga om/när denna kompisen skulle föreslå en ny kriminell aktivitet.
Sixten har dock senare, när behandlare hälsat på honom i häktet, uppgett att han vill göra en ny
PlKT och att han talade osanning på den förra. 2O240515 tar familjebehandlare emot resultatet
på den nya PlKTen som Sixten har gjort. Denna gången är resultatet mycket högre och visar på
att Sixten är extremt kriminell. Sixten har skattat högsta eller näst högsta på alla punkter.
Citera
2024-06-18, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Imorgon startar rättegången.

Jag undrar hur det blir för den tilltalade Sixt*n. Han ska ha haft det bra under månaderna i häkte då han äntligen har fått uppleva rutiner och regler. Det är oerhört tragiskt att det krävde att en ung kille mördades och att Sixt*n häktades för att han skulle få uppleva det.

Ja, ute i fet fria igen kommer bådes Sixten och Theo att ha det tufft värre att bli "normala"- Det är ju båda störda. Empatilösa svagpresterande typer blir sällan framgångsrika medborgare.

Svagast av de två är Theo som ju inte vågade utföra detta mord på egen hand. Han blandade in kreti och pleti för att stärka sig själv. Hans syster sa ju det till honom; "du törs inte"
Citera
2024-06-18, 08:08
Medlem
NordicNSs avatar
Intressant att 3 som var involverade enbart ses som vittnen trots att de rimligtvis bör ses som iallafall medhjälpare i olika grad.
En annan sak jag reagerar över att det gång på gång hävdas i media att båda gärningsmännen nekar,
Nu har jag inte läst varenda sida i Fupen men åtminstone Th*o verkar väl ändå ha erkänt ansvar för handlingen?
Senast redigerad av NordicNS 2024-06-18 kl. 08:30.
Citera
2024-06-18, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Ja, ute i fet fria igen kommer bådes Sixten och Theo att ha det tufft värre att bli "normala"- Det är ju båda störda. Empatilösa svagpresterande typer blir sällan framgångsrika medborgare.

Svagast av de två är Theo som ju inte vågade utföra detta mord på egen hand. Han blandade in kreti och pleti för att stärka sig själv. Hans syster sa ju det till honom; "du törs inte"

Är man svag om man inte vågar utföra ett mord menar du?
Gäller det allmänt eller bara i det här fallet?
Vill gärna veta hur du tänker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in