Citat:
Ursprungligen postat av
Jahavars
Jag undrar om poliserna upplyser de som kallas till förhör om vad offentlighetsprincipen och offentliga handlingar innebär. Någon av ungdomarna frågar i slutet av förhöret om någon får veta vad han sagt för då kommer han få skit för det. Han är uppenbart rädd. Och en annan babblar på om att han vet vem som säljer Fredde. Polisen har full schå att få honom att hålla sig till ämnet. Jag tror inte de vet att en fup blir offentlig och att även föräldrar och kompisarna kan läsa vad som sagts.
Och jag undrar också hur många av föräldrarna som önskar att deras barn inte hade någon mobil eller att de fått veta vad de skrev och gjorde på dem innan det kom fram i fupen.
Snälla styckeindela.
1. Polisen som svarar (vittnet Al*x?) svarar i den situation som de befinner sig i, och det är sekretess under pågående förundersökning så polisen ljuger inte för honom. Ingen utomstående kan få ut hans förhör då. Däremot kan polisen använda uppgifter från vittnens förhör och ställa uppgifterna mot misstänkta som nekar.
Det är vårdnadshavarna som ska informera barnen om offentlighetsprincipen. Här brister det eftersom bildningsnivån på föräldrarna är så låg.
2. Jag tror ärligt talat inte att alla inblandade sitter och läser alla sidor i FUP. Dels saknas koncentration att läsa sådana mängder text, dels har man viktigare saker som man prioriterar i Örkelljunga. Du ser det ur vårt perspektiv och hur vi skulle agera och reagera.