Citat:
Ursprungligen postat av
BernhardDotte
Off-topic: Beundrar ditt tålamod och naturligtvis även dina kunskaper gällande detta tragiska fall.
Konstaterar att du läst förundersökningsprotokollet
mycket noggrant
On-topic:
Han (Am*n) kanske resonerade som en vattenbuffel

Tack för vänliga ord! Jag brukar skumma FUPen först, och sen zooma in på vissa delar, ofta telefonanalysen som är central i många fall. Sen lyssnar jag på rättegången och går tillbaka till FUPen för att bygga en tidslinje.
Am*n är en uppfinningsrik och verbal opportunist som är bra på att lösa problem som han har framför näsan. Däremot verkar han ha problem att förutse konsekvenserna av sina handlingar på längre sikt.
Eller så har han en såpass grandios självbild att han lyckas övertyga sig själv om att han kan snacka sig ur alla morgondagens problem. Till exempel att ljuga sig fri från ett mordåtal.
Citat:
Ursprungligen postat av
SaltedCaramel
Snyyyyyggggt och bra jobbat! Grymt bra översikt och sammanställning.
Fundering utifrån detta: I november, när det fortfarande fanns möjlighet till abort, tror ni Am*n gav D*ana någon annan typ av uppdrag då än senare, vid deras kontakt i april?
Jag vet inte riktigt vad det skulle vara, men Am*n kunde inte göra det själv, som han uttrycker, där i november. För han var för nära, så kan uppdraget då ha varit att D*ana skulle övertyga Saga till abort eller nåt liknande, för att sen i april få uppdraget att sparka henne i magen.
Det måste ha uppdagats för D*ana i april att barnet nästan var fullt utvecklat, och hur hur mycket större det skulle vara att döda barnet då, än i november då det bara var ett litet embryo.
Och VARFÖR skyddar Diana Amin i rättegången?
Tack för positiv feedback!
Ja precis, jag tror att Am*ns uppdrag till D ändrades mellan november 2022 och början av 2023.
D var tydlig med att hon inte ville ta på sig att goa någon. Där tror jag faktiskt hon talar sanning. Hon sa i rättegångens att goa är lika med att begå brottet själv, och så bedöms det ju juridiskt.
Hon pratade också om ”baby trap”. Kanske försökte A lura i henne att Saga var ett tillfälligt ligg som råkade bli gravid och nu behövde ”övertalas” om att göra abort?
Det verkar dock som att hon inte agerade på det uppdraget.
Efter att abortgränsen passerats i januari 2023 blev A mer desperat och jag tror han försökte lägga ett nytt uppdrag på D.
När det drog ut på tiden och D insåg att A tänkte fullfölja så fick hon kalla fötter och agerade för att rädda sitt eget skinn.