2024-06-14, 13:19
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/rapport-kritik-mot-grona-lund-det-orsakade-jetline-olyckan/

Gröna Lund river ner Jetline för gott

Självklart. Enklare än att lösa grundproblemet, dvs dem själva.
Citera
2024-06-14, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Varför nämner media inget av dessa företag? De borde hängas ut och få förklara sig!

Det ena tror jag inte finns kvar längre (de felaktiga bärarmarna beställdes 2019 så de har stängt sen dess). Det andra har vad jag förstått inte delgivits någon brottsmisstanke - det är upp till andra att dividera huruvida det är rätt eller ej, men jag gissar att det är därför media inte nämner dem (om ett inte finns och det andra ses som oskyldigt finns det nog inte så mycket det skulle åstadkomma liksom). Dessutom tror jag inte de exakta företagen varit officiellt kända förrän idag.

Jag menar inte att det är rätt, men jag skulle gissa att det är därför.
Citera
2024-06-14, 13:22
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
SHK 2024:07 Slutrapport Jetline, Gröna Lund
https://shk.se/download/18.699b1be18fd2b2518518903/1718351570346/SHK%202024_07%20Slutrapport%20-%20Gr%C3%B6na%20Lund.pdf
Tack, länk till detta inlägg finns nu inlagt under trådstarten. /Moderator
Citera
2024-06-14, 13:27
Medlem
man kanskeinte ska ha 18-19 åringar som ska se över om de går att åka eller inte..
Citera
2024-06-14, 13:35
Medlem
Så vad ska dom byta ut Jetline med?
Citera
2024-06-14, 13:41
Medlem
Så Gröna Lund väljer att låta tillverka kritiska detaljer istället för att köpa från leverantören? Dimensioner går ju att efterskapa, men materialkvalitet är något annat. Tror inte Gröna Lund har original ritningarna med kompletta specifikationer. Aftersales är en stor inkomst källa för många leverantörer.

Om jag skulle åka till Grönan skulle jag ta mig en funderare hur övriga åkattraktioner är servade och reparerade.
Citera
2024-06-14, 13:42
Medlem
Jaha, utredningen kommer ju som väntat fram till grova generella brister i gröna lunds säkerhetsarbete som ju riskerar säkerheten i alla attraktioner.

Ny fråga: hur i helvete kunde gröna Lund tillåtas hålla öppet under detta år innan utredningen var klar? Tänk på alla puckon som varit där och riskeras sina barns liv i de attraktionerna där säkerheten har totalt översetts. Nu är väl det enda rimliga att stänga parken tills dess att huvuden har rullat och man kan bevisa att de grova bristerna kraftigt har åtgärdats. Att gröna Lund skall tillåtas att expandera på djurgården måste ju vara uteslutet.

Bakomliggande faktorer till olyckan på systemnivå var:

Avsaknad av en fastställd och etablerad metod på nöjesparken för att identifiera, bedöma och hantera risker i attraktionsverksamheten.
Otydliga regler för verksamhetsutövarens ansvar för säkerheten.
En otillräcklig offentlig tillsyn.
Citera
2024-06-14, 13:45
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritidsgeniet
Så Gröna Lund väljer att låta tillverka kritiska detaljer istället för att köpa från leverantören? Dimensioner går ju att efterskapa, men materialkvalitet är något annat. Tror inte Gröna Lund har original ritningarna med kompletta specifikationer. Aftersales är en stor inkomst källa för många leverantörer.

Om jag skulle åka till Grönan skulle jag ta mig en funderare hur övriga åkattraktioner är servade och reparerade.
Ja du för göra en egen beskting innan du sätter dig i en attraktion. Tycker du att något är avvikande hoppas jag du lämnar in din rapport till närmsta personal.
Citera
2024-06-14, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Helt meningslöst att skylla på svetsarna när konstruktionen är felaktig.

Fel. Det är en kedja av flera orsaker som i kombination orsakar katastrofer.

Om svetsningen varit perfekt utförd kanske tåget klarat 50.000 varv istället för 5.000.
Om plåten funnits där inuti balken, men i övrigt dålig svetsning kanske tåget klarat 25.000 varv istället för 5.000
Byggt enligt orginalutförande klarar det uppenbart hundratusentals varv. Men inte för evigt.
Uppenbart har man kört tågen till den punkt att tågen "gick lite snett" pga en stor spricka i balken innan man reagerat.
Om personalen på svetsfirmorna haft 100% mental närvaro och perfekt minne kanske de insett att när order 2 kom in att de missat plåten på order1 och meddelat någon? Helt orealistiskt i acckordsverige men ändå.
Eftersom man var osäker om där skulle vara en plåt eller inte kunde man gjort en ny hållfasthetsberäkning.
Citera
2024-06-14, 13:51
Medlem
Jetline stängs för gott.
Citera
2024-06-14, 14:01
Medlem
camos avatar
Grönan får ta smällen just nu, det är uppenbart.

Egentligen är det brottsutredningen och kommande ev. åtal och rättegång som är mest intressant. Det är två andra företag som också är misstänkta för brott.

https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/2024/juni/uppdatering-om-utredningen-av-olyckan-pa-grona-lund/
Senast redigerad av camo 2024-06-14 kl. 14:04.
Citera
2024-06-14, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Fel. Det är en kedja av flera orsaker som i kombination orsakar katastrofer.

Om svetsningen varit perfekt utförd kanske tåget klarat 50.000 varv istället för 5.000.
Om plåten funnits där inuti balken, men i övrigt dålig svetsning kanske tåget klarat 25.000 varv istället för 5.000
Byggt enligt orginalutförande klarar det uppenbart hundratusentals varv. Men inte för evigt.
Uppenbart har man kört tågen till den punkt att tågen "gick lite snett" pga en stor spricka i balken innan man reagerat.
Om personalen på svetsfirmorna haft 100% mental närvaro och perfekt minne kanske de insett att när order 2 kom in att de missat plåten på order1 och meddelat någon? Helt orealistiskt i acckordsverige men ändå.
Eftersom man var osäker om där skulle vara en plåt eller inte kunde man gjort en ny hållfasthetsberäkning.

Då var det detta med kanske Jag skulle inte vilja ha med det ordet i en beräkningsrapport.

Konstruktionen bedöms att den kanske håller för 10 000 belastningscykler,,,,

Det behövdes inte göras en ny hållf.beräkning om man bara hade följt den ursprungliga ritningen. Konstruktionen var säkert beräknad tidigare och godkänd i laga ordning av noggranna tyska myndigheter.

Ett stort problem är att det faktiskt finns en stor andel människor, även branschfolk, som inte klarar av att korrekt läsa en ritning.
Senast redigerad av Konrad 2024-06-14 kl. 14:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in