Citat:
Den som håller på och tolkar är du. Musk sa att Teslorna skulle vara värda mer om 3 år, 5 år senare så faller bilarna fortfarande i värde. Hur off tycker du att man får vara i en tidsuppskattning innan man tillåts lyfta på ögonbrynen och ifrågasätta ifall en VD ska vara så oprecis när han pratar om värdet för sina kunder?
Citat:
Fultolka? Elon nämnde ju själv de högst konkreta beloppen $150K - $250K inom tre år. Har du hört om några vanliga beggade Teslor som sålts för dessa priser? Detta var alltså 5 år sen påståendet gjordes. Finns inget utrymme för tolkning, bara att konstatera att påståendet var grovt felaktigt.
Problemet här är att när Elon säger "jag tror/hoppas/vi jobbar för att/jag är rätt säker på att ditten och datten sker inom X år, och när det sker så kommer värdet på bilarna gå i taket" så tar ni och andra Elon-hatare det som ett löfte att värdet ska gå i taket inom den exakta tidsramen. När det de facto är en summa av en massa antaganden, gissningar och förhoppningar. En normal intelligent människa som inte försöker fultolka saker och läser in kontexten i det Elon säger förstår det här. Det är också därför du inte ser gatlopp av Teslaägare som är tok-arga på att deras bilar inte är autonoma och går att sälja för $150k.
Personligen tycker jag det är en frisk fläkt att Elon till skillnad från andra kostymprydda storbolags-VDs inte anpassar sitt språk efter en massa fultolkande björnar utan säger det han tänker rakt ut, så att vi med fungerande hjärnor och utan illvilja kan få ren information direkt från källan.