Flashback bygger pepparkakshus!
2024-05-26, 00:36
Medlem
Pippikoftans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Låter stressigt, hur blev det så och varför vill man ha det så ?

För att det är jätteroligt att se till så sina barn får utöva saker de älskar.
Citera
2024-05-26, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
En till som ska vara snobb och visa hur duktig han är. Alltså, jag gillar fiskpinnar. Då vill jag ha fiskpinnar. Inte någon slemmig fisk från fiskbilen. Hur ska det vara så svårt att fatta?

"slemmig fisk från fiskbilen"?

Är den slemmig så skall du nog byta fiskbil. Just sayin.

"snobb" för att man ogillar smaklös och onyttig industrimat med en masa kemikalier?

Vilka totala j'vla miffon det finns...
Senast redigerad av mtflash 2024-05-26 kl. 23:17.
Citera
2024-05-26, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Att göra en smet av färdig färs tar maximalt tio minuter, och det går nästan lika snabbt att trilla dem och steka dem som med färdiga köttbullar.

Tror inte det handlar så mycket om tid, mer om lättja och/eller okunskap, plus att det inte är så kul att laga mat till enbart sig själv, om det är ensamhushåll.

Det är få klassiska svenska maträtter som tar lång tid att tillreda, om man nu inte räknar med exempelvis tiden i ugnen för en söndagsstek.

Exakt. Jag slänger ihop extremt snabbt ett par enkla köttbullar på 5-10 minuter till hela familjen.

Blir inte bara billigare, men dessutom extremt mycket godare än de färdigfrysta "gummibollarna" i frysdisken som innehåller en mass skit, i stället för ren köttfärs.
Citera
2024-05-27, 20:25
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dismisswall
Orka bry sig.

Mat är för att inte vara hungrig.

Det ska vara enkelt.
Man hör tydligt att du är en person som aldrig fått njuta av riktigt god mat. Eller så är du väldigt ung. Jag både beklagar och kan trösta dig med att det förmodligen, förhoppningsvis, kommer när du blir lite äldre 🍀. Annars går du ju miste om ett av livets stora glädjestunder. Som dessutom inträffar oftare än nanna kudde, som ligger på plats två 😂
Citera
2024-05-28, 17:52
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Nedanstående är ju en lite flådigare variant av klassikern, men du kanske fattar grejjen
Känn på den du!

Gå till en vanlig korvkiosk (i sverige) för klassikern

https://www.koket.se/tunnbrodrulle-m...-och-raksallad

Edit:
Den klassiska innehåller typ

Korv
Tunnbröd
Potatismos
Gurkmajonnäs och/eller Bostongurka
Sallad och tomat
Senap och ketchup
Rostad lök
Räksallad

Den lät både god och lättlagad. Måste testa den någon gång.
Citera
2024-05-30, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott
Den lät både god och lättlagad. Måste testa den någon gång.

Tycker det känns som lite väl mycket sunkig gatukäks/fyllemat; lassa upp allt på i en enda röra.

Kan tänka mig någon tunnbrödsrulle om man har goda ingredienser, men det där lät ju bara skit.
Citera
2024-05-30, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Tycker det känns som lite väl mycket sunkig gatukäks/fyllemat; lassa upp allt på i en enda röra.
Det är det som är vitsen. Jag och många jag känner, även personer som liksom jag verkligen uppskattar vällagad mat, suktar då och då efter något "sunkigt" från macken eller gatuköket.
Citera
2024-05-30, 12:32
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:

Kan tänka mig någon tunnbrödsrulle om man har goda ingredienser, men det där lät ju bara skit.

Haha men va fan?
Äter du aldrig en grillad med bröd?

Samma grej
Citera
2024-05-30, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Så många frågor så få svar men låt mig höra ge mig ett svar på varför?
Jag ska fatta mig kort. Folk är dumma och lata.
Citera
2024-05-30, 17:42
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:

Om man byter ut räksallad mot nyskalade räkor, billig skitkorv mot en god korv med hög kötthalt och pulvermoset mot ett gott hemmagjord potatismos så får man en finare och godare variant av det sunkiga gatuköket. Det kan vara spännande att testa när man vill göra något snabblagat.

Det blir en bra variant av klassisk sunkmat likt som att man kan göra goda hamburgare hemma som är mycket godare än det piss som säljs på McDonalds och liknande skitställen.
Citera
2024-05-30, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott
Om man byter ut räksallad mot nyskalade räkor, billig skitkorv mot en god korv med hög kötthalt och pulvermoset mot ett gott hemmagjord potatismos så får man en finare och godare variant av det sunkiga gatuköket. Det kan vara spännande att testa när man vill göra något snabblagat.

Det blir en bra variant av klassisk sunkmat likt som att man kan göra goda hamburgare hemma som är mycket godare än det piss som säljs på McDonalds och liknande skitställen.

Fast det är just kombon; som räkor + korv, som personligen inte alls tilltalar mig. Var även andra konstiga kombinationer som räkor och ketchup i recepten innan. Usch! Fy fan!

Men en god kvalitetskorv med äkta mos; det kan jag absolut tänka mig. Kan vara hur gott som helst vid rätt tillfälle och rätt utförande. Så jag är inte emot varken konceptet med korv, mos eller ens att prova med tunnbröd (kan tänka mig att det tom. är godare än vanligt korvbröd).

Det är barat de hemska kombinationerna "med allt" blandat på som får mig att må illa.

Jo, jag älskar att grilla hemmagjorda hamburgare hemma när man skall ha något enkelt. Gör det ganska ofta till vardagen när man vill ha en god och snabb rätt på sommaren. Som du är inne på så är det något helt annat mycket godare med hemmagjorda burgare än de sunkiga snabbmatskedjorna eller oftast sunkiga osande kioskernas tveksamma alster.
Senast redigerad av mtflash 2024-05-30 kl. 22:53.
Citera
2024-05-31, 18:06
Medlem
AndreasStartklars avatar
Jag kunde nog inte komma på en mindre intressant sociologisk fråga att analysera, vem fan bryr sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in