2024-05-31, 11:49
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men till syvende och sist, det är totalt omöjligt att få till en helt opolitisk jury i ett land som är så polariserat som USA.

Så må det vara, men det är ju trots det system som USA valt att ha dvs ett genompolitiserat domstolssystem.

Vill man ändra på systemet så kan ju väljarna göra det, men det verkar inte vara intressant och då får man rimligtvis utgå från det system man valt även när kändisar och politiker står inför skranket.
Citera
2024-05-31, 11:59
Medlem
Aldrig förr har politik använts i syfte att skapa fällande dom. Så här tydligt och uppenbart har det aldrig varit tidigare.

Detta är ytterligare ett bevis för att demokratin är allvarligt hotad i världens mäktigaste land, USA.
Citera
2024-05-31, 12:02
Medlem
EnSomKans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man.down
Så är uppenbarligen fallet. Menar du att dessa åtal inte är för att försöka sänka Trump?
Det är klart att de försöker sänka Trump. Men de kan bara sänka Trump om de har bevis för brott. Vad menar du inte stämmer med bevisningen? Och hur redogör du för din ståndpunkt?
Citera
2024-05-31, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Åklagaren håller jag med om (jag ifrågasatte inte det).
Men att domaren skulle vara tillsatt för att sätta dit Trump är ju helt enkelt inte sant, även om han säkerligen röstar demokratiskt och har donerat lite pengar till D.

Just nu prövas Trump i en annan domstol av en domare som han själv utsett, om jag inte missminner mig. Så det kan slå åt båda hållen. Finns ju också möjlighet att överklaga.

Fanns om jag uppfattat det rätt 9 domare att välja på i det aktuella målet, man valde en domare som aktivt donerat till Biden och Stop Republican mm, och vars familj är djupt insyltade i demokraterna valkampanj.
Mirakulöst nog är Merchan också domare i två andra mål som har politiska förtecken.

Elise Stefanik kräver en utredning varför man utser just Merchan:

Citat:
Representative Elise Stefanik (R., N.Y.) is demanding an investigation into misconduct surrounding the assignment of Judge Juan Merchan to former president Donald Trump’s criminal trial.

Stefanik filed a misconduct complaint on Tuesday evening with the New York State Unified Court System over the assignment of Judge Juan Merchan to Trump’s “hush-money” criminal trial and other cases connected to Trump.

“If justices were indeed being randomly assigned in the Criminal Term, the probability of two specific criminal cases being assigned to the same justice is quite low, and the probability of three specific criminal cases being assigned to the same justice is infinitesimally small. And yet, we see Acting Justice Merchan on all three cases,” the complaint reads.

“The simple answer to why Acting Justice Merchan has been assigned to these cases would seem to be that whoever made the assignment intentionally selected Acting Justice Merchan to handle them to increase the chance that Donald Trump, the Trump Organization, and Steven Bannon would ultimately be convicted,” the complaint adds.

She is requesting the court system’s inspector general and the New York State commission on judicial conduct investigate Merchan’s assignments. Merchan will also be presiding over criminal cases against the Trump Organization and prominent Trump ally Steve Bannon.

Merchan previously donated to President Joe Biden’s presidential campaign and his daughter is a Democratic strategist whose clients have fundraised off the Trump prosecution. Last week, Stefanik filed an ethics complaint against Merchan based on his partisan allegiances and a potential conflict of interest stemming from his daughter’s career.
https://eliseforcongress.com/2024/05/29/national-review-elise-stefanik-demands-investigation-into-assignment-of-judge-merchan-to-trump-case/
Citera
2024-05-31, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Skulle du betrakta Alvin Bragg som en åklagare eller en åtalsjury?

Nu talade jag ju inte om ett specifikt mål utan de fyra (numera tre) aktiva rättsprocesserna som är pågående och deras åtalsjurys.

Men just nu spelar det inte så stor roll, i går var en stor dag, och idag ägnar vi oss åt att fira, för att rättvisan har skipas.
Citera
2024-05-31, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Aha fälld alltså innan dom fallit

Varför blir man inte förvånad

Var skrev jag att han var fälld? Du har fortsatt stora problem med läsförståelsen. Men som om detta var menat, så kom ju domen några timmar efter att du skrivit ditt svar, fälld på alla 34 åtalspunkter av en jury som Trump och hans försvarare själva varit med och valt.

Karma!!!!
Citera
2024-05-31, 12:20
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
1. Clownen, skanderade 2016 "Lock her up".
2. 2020 försökte samma clown tvinga justitiedepartementet att åtala både Biden och Obama.
3. Och under sin presidenttid kuppade han och GOP in politiskt tillsatta domare i HD.

Nu är Mr "grab-them-by-the-pussy" dömd av en jury av 12 vanliga medborgare, för brott han själv begått. Bestående i att bedrägligt ljuga för att dölja otrohet med en porrstjärna samtidigt som hans fru var höggravid.

Clownen och dårarnas lag-och-rätt-parti menar att det är Biden som fixat hans dom. Som man känner sig själv....

Och snart kommer man att utse en kriminell kandidat till president.

Republikanernas långsamma död är underhållande att se. De gör allt för att fuska och lura till sig förståndshandikappade röster. Och tror att det kommer att räcka.

Hade det här kommit ut 2018 hade han aldrig "vunnit" över Hillary...
Citera
2024-05-31, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-hasse
Att förfalska sin bokföring i syfte att betala hush money är ett brott i samtliga amerikanska delstater.

Möjligtvis inte i Magadonia men de är för oväsentliga för att omvärlden ska ta notis.

Idag är en extremt bra dag. För den amerikanska demokratin och dess rättsväsende, för rättssäker, för de rättsvårdande och oberoende myndigheterna, för principen om likheten inför lagen och för mig!

Nu skålar vi!
Citera
2024-05-31, 12:23
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Haha, det kan nog stämma, de för uppenbara Trumphatarna valdes givetvis bort, lika gjorde ju åklagarsidan, ingen med MAGA-tshirt kom på fråga

Men till syvende och sist, det är totalt omöjligt att få till en helt opolitisk jury i ett land som är så polariserat som USA.

Fast dom hade å andra sidan bara behövt få över en enda jurrymedlem på sin sida för ett frikännande. Du menar alltså att alla i jurryn skullen vart demokrater. Trotts att försvaret får vara med och välja jurry?

Det här visar bara att deras system faktiskt fungerat...
Citera
2024-05-31, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folkmordsbenagen
Nej, du kan sluta runka till den tanken.

Blir han vald till president får han möjligheten att benåda sig själv.

Dessutom kommer allting att överklagas också, vilket kommer ta en jävla tid. Något år förmodligen.

Han kan inte benåda sig ifrån ett delstatsåtal. Läs på!
Citera
2024-05-31, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa

Trump vinner säkert sympatier på det här men även om han skulle vinna så kommer inte han förändra något. Han är lika lojal mot sina mästare som Biden är. AIPAC säger hoppa och Biden och Trump frågar hur högt. Det är två värdelösa val i ett land som bör betraktas som en fullständig bananrepublik numera efter demokraternas fars med att försöka fängsla sina meningsmotståndare.

Det hade dock varit stor humor om Trump vann valet från sin fängelsecell och blir utsläppt genom att han benådar sig själv.

Han kan inte benåda sig ifrån ett delstatsåtal. Är ni alla i sekten illitterata, förlåt jag vet svaret på frågan, så du behöver inte bemöda dig med att svara på den.
Citera
2024-05-31, 12:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Åklagaren håller jag med om (jag ifrågasatte inte det).
Men att domaren skulle vara tillsatt för att sätta dit Trump är ju helt enkelt inte sant, även om han säkerligen röstar demokratiskt och har donerat lite pengar till D.

Just nu prövas Trump i en annan domstol av en domare som han själv utsett, om jag inte missminner mig. Så det kan slå åt båda hållen. Finns ju också möjlighet att överklaga.

Men klart demokrat. Det är ju rätt sjukt sett till Sverige. Att där i USA väljs alltså folk till rätten som de här åklagarna att välj mig det enda jag kommer ägna min tid på är att försöka sätta dit Trump! Ingen svensk media har reagerat på det tills nu så smått alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in