2024-05-29, 17:01
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Även i den här tråden påstår sig många ha kunskaper om Mariestad och om folk som bodde där 1992 men ytterst få (ingen?) har något att berätta om Helena fastän hon hade så stort socialt kontaktnät och var så oerhört omtyckt. Det enda man skriver är såna plattetyder som IB03 skrev tidigare idag vid 09:42, att hon var älskad av alla och sa att "Det är så mycket jag vill att jag inte vet hur jag skall hinna med allt”. Vilken ung kvinna har inte yttrat sånt nonsens?

Har det ens diskuterats kring vilka pojkvänner hon haft? och sanningshalten i ryktena om att hon haft förhållanden med (gifta?) lärare? Sådant är ju normalt det viktigaste att nysta i och det är då inte för att leta skit på HA utan för att komma närmare en förklaring till försvinnandet.

Det har inte diskuterats sådana saker därför att det inte finns några sådana kunskaper om Helena i tråden.
Jag säger återigen; nu för "femtioelfte" gången: Vi måste börja med Helena. Men det går inte; eftersom vi inte har några kunskaper värda namnet. Trådens diskussion fastnar därför i vem av de unga män som var ute på sta´n denna kväll, som kan ha gjort Helena illa. Om vi skulle kunna kartlägga hennes liv och leverne, skulle vi kanske kunna komma längre, istället för att fastna i återvändsgränden om trätandet om huruvida hon gick hem tillsammans med en man som vi tror är KM, eller huruvida hon fick skjuts av folk som hon var ordentligt bekant med.
Senast redigerad av RFT 2024-05-29 kl. 17:04.
Citera
2024-05-29, 17:21
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Samtidigt finns det användare som mycket tidigt i tråden med bestämdhet hävdar att BW var på festen i Radbyn. De hävdar det därför att de själva var där - som Motown till exempel, som detaljerat beskriver festen. Motown skriver också om hur han fick väldigt många frågor om just BW, om hans sinnestillstånd den aktuella kvällen, hans kläder, bil, om det fanns foton från festen och så vidare. Det är svårt att runda en person som Motown.

Jag delar din uppfattning om Motown. Samtidigt misstänker jag att Bratis och MiKj helt enkelt missuppfattat varandra.

Jag tror att MiKj fattat Bratis som om BW tillbringat kvällen i Radbyn medan verkligheten är att han kom dit runt midnatt. Kommer inte ihåg tidsuppgiften, men han skall inte ha varit där länge.

MiKj kan helt enkelt ha protesterat för att BW tillbringade större delen av kvällen med honom.

Om vi antar denna missuppfattning försvinner motsatsen. BW och Bratis åker bil under lördagen med MiKj. Därefter och helt kort åker BW men inte MiKj till Radbyn, men ingen på festen minns riktigt med vem eller vilken bil BW anlände.

Det senare tycker jag definitivt tyder på att Motown talar sanning. Samtidigt kan man fundera på varför polisen behövde fråga....

EDIT: Fel av mig. Varken Motown eller Disktrazan säger att BW bara var i Radbyn kort tid. Däremot åkte han ned till Stadt kort tid innan Stadt stängde. Den uppgiften kan vara orsaken till att jag mindes fel.

Så uppgifterna från MiKj och Motown är oförenliga.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2024-05-29 kl. 17:54.
Citera
2024-05-29, 17:36
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Även i den här tråden påstår sig många ha kunskaper om Mariestad och om folk som bodde där 1992 men ytterst få (ingen?) har något att berätta om Helena fastän hon hade så stort socialt kontaktnät och var så oerhört omtyckt. Det enda man skriver är såna plattetyder som IB03 skrev tidigare idag vid 09:42, att hon var älskad av alla och sa att "Det är så mycket jag vill att jag inte vet hur jag skall hinna med allt”. Vilken ung kvinna har inte yttrat sånt nonsens?

Har det ens diskuterats kring vilka pojkvänner hon haft? och sanningshalten i ryktena om att hon haft förhållanden med (gifta?) lärare? Sådant är ju normalt det viktigaste att nysta i och det är då inte för att leta skit på HA utan för att komma närmare en förklaring till försvinnandet.

Håller med dej till ett hundra procent, t ex vem skulle hon kunnat haft en "förbjuden" nattlig dejt med, vem vet, kohagen kanske var en plats för lite sommaräventyr!?
Citera
2024-05-29, 22:56
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det föreligger ett problem här, Prinzezzan. Du skrev ditt inlägg om personen som skulle ha sett i vart fall en del av det som hände Helena (alltså incidenten i korsningen Ekuddenvägen/Marieforsleden) redan 2016-06-13 - medan Kvasta-Sara skrev sitt inlägg om samma händelse först 2018-02-02. Det här kan då bara betyda att också du visste om den där påstådda händelsen.
Och då uppstår frågan igen som jag ställde i natt: Hur fick du nys om det där? Vem av dig och Kvasta-Sara fick veta det här först? "Samkörde" ni berättelsen i PM och/eller IRL innan ni gjorde inläggen? Med tanke på alla detaljerna i Kvasta-Saras inlägg verkar det som att Kvasta-Sara är den som är bäst informerad om händelsen, men är ändå den som är sist av er att skriva om den. Jag kan tycka att det borde ha varit tvärtom. Men å andra sidan framgår det i Kvasta-Saras inlägg att Kvasta-Sara har fått berättelsen om "Anna" från en manlig bekant, så vi kan kanske anta att den där manliga bekantingen har berättat det här för ganska många?
Det skulle onekligen vara mycket bra om du rakt upp och ner förklarar turerna. Jag tror att vi är många nu som undrar hur det ligger till med allt det där.

Du skrev i ditt inlägg 2016-06-13 att: "Det finns någon som ska ha sett vad som hände, i alla fall en del av skeendet. Jag förstår om du känner skam för att du inte berättat tidigare." Kvasta-Sara skrev 2018-02-02 att: "Tyvärr har inte Anna lämnat det här tipset till polisen. Detta är givetvis otroligt beklagligt! Varför vet jag ej, men hon uppger att hon har mått mycket dåligt periodvis, och kanske inte har vågat/förmått. Nu känner hon skam över att hon inte har gått till polisen."

Ni båda använder ordet "skam". Intressant är också att det i Kvasta-Saras inlägg står att händelsen berättades nära inpå årsdagen av försvinnandet - du publicerade ditt inlägg en dag före årsdagen. Värt att notera, alltså!

Och: Du skrev att du inte vet om denna uppgift är lämnad till polisen, men i Kvasta-Saras inlägg över ett och ett halvt år efter ditt inlägg står det att uppgiften lämnades över till polisen i juni 2016.

Ja, du Ugglan! Det här var länge sedan nu. Jag har haft kontakt med en hel del personer under den tid som jag varit engagerad i det här fallet. Jag kommer inte ihåg i dag hur/av vem eller vilka som jag fick denna uppgift. Då skulle jag få gå genom många dokument och anteckningar. Dessutom, OM jag hade kommit ihåg källan, vilket jag nu inte gör, så skulle jag aldrig lämna ut en denne/denna.

Uppenbarligen så fick Kvasta-Sara uppgiften att kvinnan inte hade lämnat uppgiften till polis inledningsvis. Själv fick jag inte den uppgiften, och därför skrev jag att jag inte visste.

Varför är detta intressant för dig i dag? Tror du att - OM uppgiften är korrekt - den ev bilen körde iväg med Helena och KM stod kvar och tittade efter den? Och OM uppgiften är korrekt, så är det nog mindre troligt att Helena slogs medvetslös - eller ännu värre - vid det tillfället, för då skulle hon piggnat till ganska fort, om hon sedan kunde ta sig ur bilen.
Citera
2024-05-29, 23:39
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ja, du Ugglan! Det här var länge sedan nu. Jag har haft kontakt med en hel del personer under den tid som jag varit engagerad i det här fallet. Jag kommer inte ihåg i dag hur/av vem eller vilka som jag fick denna uppgift. Då skulle jag få gå genom många dokument och anteckningar. Dessutom, OM jag hade kommit ihåg källan, vilket jag nu inte gör, så skulle jag aldrig lämna ut en denne/denna.

Uppenbarligen så fick Kvasta-Sara uppgiften att kvinnan inte hade lämnat uppgiften till polis inledningsvis. Själv fick jag inte den uppgiften, och därför skrev jag att jag inte visste.

Varför är detta intressant för dig i dag? Tror du att - OM uppgiften är korrekt - den ev bilen körde iväg med Helena och KM stod kvar och tittade efter den? Och OM uppgiften är korrekt, så är det nog mindre troligt att Helena slogs medvetslös - eller ännu värre - vid det tillfället, för då skulle hon piggnat till ganska fort, om hon sedan kunde ta sig ur bilen.

Allt i det här fallet är intressant hela tiden. Just den här berättelsen har jag tänkt på många gånger. Lite extra intressant blir den dock just nu eftersom vi har diskuterat möjligheten att KM - om han var med - skulle ha kunnat bli passiv åskådare eller liknande och sedan lämnade Kohagen till fots för att sedan bli sedd av Henrik runt 03:30. Det är just tidsschemat för KM som gör berättelsen intressant.

Jag är säker på att du egentligen förstod vad jag ville med mitt inlägg. Jag tycker att turerna mellan ditt och Kvasta-Saras inlägg känns en aningen konstiga. Två personer i tråden verkar veta samma sak, och använder exakt samma ord - "skam" - i en likadan kontext. Detta kan ju förklaras med att Kvasta-Sara kom ihåg ditt inlägg. Också tidpunkten för ditt inlägg är intressant eftersom Kvasta-Sara var den som skrev att hennes manliga bekant hade träffat "Anna" just inför årsdagen - dock utan att ange vilket år. Många slumpar och märkligheter blir det.

Och det blir konstigt när du skriver att du inte vet om denna uppgift är lämnad till polisen, eftersom Kvasta-Sara skrev det i sitt inlägg efter att du hade skrivit ditt inlägg. Du håller ju liksom koll på tråden. Faktum är att du skrev ett inlägg bara fyra dagar efter Kvasta-Saras inlägg, och du borde ju då ha sett vad Kvasta-Sara skrev - särskilt som Kvasta-Sara skrev något som du tidigare hade skrivit och som du borde ha blivit väldigt intresserad av! Och ännu konstigare blir det av att du inte kommenterade Kvasta-Saras inlägg! Jag trodde ju att "nu blir det drag", men icke. När jag frågade dig om varför du inte hade kommenterat Kvasta-Saras inlägg, vägrade du att svara.

Det osar lite skumt här. Ytterligare en anledning för mig att bli intresserad!

Edit: Du behöver inte svara varje gång att du inte lämnar ut dina källor. Vi har hört det så många gånger nu.

Och förresten: Jag frågade aldrig om vilken din källa är ...
Senast redigerad av Ugglan. 2024-05-29 kl. 23:58.
Citera
2024-05-29, 23:42
Medlem
Ugglan.s avatar
Alltså: 2016 kom Kvasta-Saras vän i samtal med "Anna" och hennes man. "Anna" berättade om den iakttagelse hon gjort 1992, som hon inte tidigare hade delgett någon. "Anna" borde som gäst på Stadt ha blivit hörd 1992 och har då i så fall utelämnat en anmärkningsvärd iakttagelse. Även hennes sällskap i gräset verkar ha gjort det. "Anna" ska inte ha känt igen mannen som körde, men väl Helena. 2016 godkänner "Anna" med viss tvekan (!) att uppgiften lämnas vidare. Möjligheten finns att "Anna" aldrig gick på förhör trots att polisen uppmanade alla som var på Stadt den aktuella kvällen att göra det, men det blir ju nästan ännu dummare. Fast det klart: Går man dit och inget säger om händelsen, får man väl anta att det ändå är det dummaste. Om nu allt detta är sant, vill säga.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-05-29 kl. 23:44.
Citera
2024-05-30, 04:11
Medlem
Citat:

Som RFT och jag sjalv sagt, du har helt korrekt. Alltsa, det finns tyvarr ingen i denna trad som pa riktigt kande HA och kan komma med information forutom de ytliga grejorna. Losningen finns i offrets narhet. 5000 sidor nastan, och ingen har nagon information om HA's liv forutom allmanna saker. Vi pratar om en 22-arig kvinna har. Hon maste ju haft ett mangarigt sjalvstandigt aktivt socialt, dagligt liv i nagon form. Basta tjejkompisar, jobbarpolare, pojkvanner och relationer, klasskompisar, gamla hugg, hastpolare, en lang social historia i det valdigt lilla Mariestad, i princip vad som helst forutom "hon var en skotsam tjej som gick ut med hunden".

Finns det verkligen ingen har som kan komma ut med lite mera detaljer rorande HA's sociala liv ? Mariestadare ? Tradens personer med tusentals inlagg ? Anyone ?
Senast redigerad av MrConwell 2024-05-30 kl. 04:19.
Citera
2024-05-30, 08:01
Medlem
ThordOlavssons avatar
Kvasta-Saras och Prinzezzans inlägg om folk som sett Helena efter bron är bara trams.

P Wadebäck har med anledning av Itzaqs inlägg kontaktat ReimerDenYngre för att via honom uppmana Itzaq att höra av sig till polisen eftersom polisen saknar uppgifter om att Helena setts efter bron.

Är det inte oerhört märkligt att Prinzezzan och Kvasta-Sara har så lätt för att få folk att prata med dem IRL när samma personer som talar med dem inte kan tänka sig att tala med polisen? Är det inte också märkligt att när någon kollar upp saker som de för fram, t.ex. PLX309, så visar det sig att den vita bilen var röd? Det står visserligen inte på något regpapper men användaren PLX309 har ju knäckt lögnen genom att tala med någon som suttit i bilen...

Prinzezzan är inte värd att tas på allvar.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2024-05-30 kl. 08:06.
Citera
2024-05-30, 08:33
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Kvasta-Saras och Prinzezzans inlägg om folk som sett Helena efter bron är bara trams.

P Wadebäck har med anledning av Itzaqs inlägg kontaktat ReimerDenYngre för att via honom uppmana Itzaq att höra av sig till polisen eftersom polisen saknar uppgifter om att Helena setts efter bron.

Är det inte oerhört märkligt att Prinzezzan och Kvasta-Sara har så lätt för att få folk att prata med dem IRL när samma personer som talar med dem inte kan tänka sig att tala med polisen? Är det inte också märkligt att när någon kollar upp saker som de för fram, t.ex. PLX309, så visar det sig att den vita bilen var röd? Det står visserligen inte på något regpapper men användaren PLX309 har ju knäckt lögnen genom att tala med någon som suttit i bilen...

Prinzezzan är inte värd att tas på allvar.

Så du insinuerar i din inlägg från tidigare i morse (vilket nu är borttaget), att du håller öppet för att en av gärningsmännen står bakom mitt konto??? Jag orkar knappt skaka på huvudet... Sedan att du tror att jag kan vara en "tossig" person utan filter, alternativt filterlös och manipulerad av K-S, det är en sak. Men en potentiell gärningsman, det är för mycket. Det är allvarligt och INTE OK!

Slutligen, jag tar mig friheten att rätta dina uppgifter ovan. Det var väl lezaq postaren hette, inte något annat? Dessutom så har aldrig K-S skrivit något om uppgiften att Helena ska ha setts gå ensam på bron, så vitt jag vet. Det har däremot MickeR gjort.
Citera
2024-05-30, 08:35
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Så du insinuerar i din inlägg från tidigare i morse (vilket nu är borttaget), att du håller öppet för att en av gärningsmännen står bakom mitt konto??? Jag orkar knappt skaka på huvudet... Sedan att du tror att jag kan vara en "tossig" person utan filter, alternativt filterlös och manipulerad av K-S, det är en sak. Men en potentiell gärningsman, det är för mycket. Det är allvarligt och INTE OK!

Slutligen, jag tar mig friheten att rätta dina uppgifter ovan. Det var väl lezaq postaren hette, inte något annat? Dessutom så har aldrig K-S skrivit något om uppgiften att Helena ska ha setts gå ensam på bron, så vitt jag vet. Det har däremot MickeR gjort.

P.S. Tror även att Judaland hade fått uppgiften om PLX309, och som denn* skrev om detta i tråden
Citera
2024-05-30, 09:00
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Intressant att bli granskad! Jag är dock oberoende och egentänkande och har ytterst sporadisk och kortfattad kontakt med andra användare.

Toyota-historien fick jag till mig kanske runt 2011, så ca 8 år sedan då. Jag var knappast först att höra den heller. De som varit med här länge och har koll (ugglan, xetium m.fl.) borde väl känna till historien sedan ganska länge också? För visst har den väl nämnts i tråden innan i våras?

Citat:

Citat:
P.S. Tror även att Judaland hade fått uppgiften om PLX309, och som denn* skrev om detta i tråden

1. Judaland har hört ett rykte om en bil som rekonderats. Det är helt OK. Men att rekonderare i juni 1992 reagerar på en vit PLX309 är lögn eftersom bilen inte var vit. Jag tror den var röd men minns inte färgen PLX309 skrev i tråden. Om Helena förts bort i en grön bil och rekonderarna rapporterat en röd bil hade jag köpt det hela då de kan vara färgblinda men vit = röd, tror inte det...

2. Du har nyligen skrivit att du vet namnet på en person som sett Helena gåendes efter bron. Varför skall vi tro på det när polisen inte har en sådan uppgift? Varför berättar folk det för dig men inte för polisen? Varför berättar folk för dig om hur någon som sett Helena på Stadt senare ser en kvinna ryckas in i en bil i korsningen Marieforsleden/Ekuddenvägen (och håller öppet för att det är Helena) när samma person inte berättar det för polisen. Tycker du verkligen att vi andra skall tro att denna uppgift är trovärdig?

Är det inte oerhört märkligt att folk som har uppgifter letar upp anonyma dig men inte polisens 114 14?

Ja, jag tror att du är en tossig person. Om "Pelle" berättar för dig att han tror sig sett ett UFO så tänker du först att Pelle är trevlig och verkar vara seriös, och ett, tu, tre så tror du mer på UFO än Pelle själv. Så tror jag du fungerar som person. Noll procent kritisk förmåga, vilket betyder att du fyller tråden med skit.

Beträffande MiRö och vittnet som sett Helena så gäller det i början av bron. Du har själv citerat mig och av citatet framgår med all önskvärd tydlighet att jag talat om efter bron.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2024-05-30 kl. 09:36.
Citera
2024-05-30, 10:42
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
1. Judaland har hört ett rykte om en bil som rekonderats. Det är helt OK. Men att rekonderare i juni 1992 reagerar på en vit PLX309 är lögn eftersom bilen inte var vit. Jag tror den var röd men minns inte färgen PLX309 skrev i tråden. Om Helena förts bort i en grön bil och rekonderarna rapporterat en röd bil hade jag köpt det hela då de kan vara färgblinda men vit = röd, tror inte det...

2. Du har nyligen skrivit att du vet namnet på en person som sett Helena gåendes efter bron. Varför skall vi tro på det när polisen inte har en sådan uppgift? Varför berättar folk det för dig men inte för polisen? Varför berättar folk för dig om hur någon som sett Helena på Stadt senare ser en kvinna ryckas in i en bil i korsningen Marieforsleden/Ekuddenvägen (och håller öppet för att det är Helena) när samma person inte berättar det för polisen. Tycker du verkligen att vi andra skall tro att denna uppgift är trovärdig?

Är det inte oerhört märkligt att folk som har uppgifter letar upp anonyma dig men inte polisens 114 14?

Ja, jag tror att du är en tossig person. Om "Pelle" berättar för dig att han tror sig sett ett UFO så tänker du först att Pelle är trevlig och verkar vara seriös, och ett, tu, tre så tror du mer på UFO än Pelle själv. Så tror jag du fungerar som person. Noll procent kritisk förmåga, vilket betyder att du fyller tråden med skit.

Beträffande MiRö och vittnet som sett Helena så gäller det i början av bron. Du har själv citerat mig och av citatet framgår med all önskvärd tydlighet att jag talat om efter bron.

Något registreringsbeviset som visar vilken färg bilen hade har inte framkommit. Att bilen var röd skall vara en uppgift från dottern till den man som köpte bilen 1992 men om det stämmer vet vi ju inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in