2024-05-29, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Låt oss först komma ihåg att Am*n ännu inte är dömd.

Am*n hade precis fyllt 21 år vid tidpunkten för brottet så det finns inget hinder att döma till livstidsstraff vid fällande dom.
Om tingsrätten köper samtliga försvårande omständigheter som åklagaren anfört så borde det rimligen bli ett livstidsstraff.
Jag är dock tveksam till om hedersmotivet kommer att godtas.

Men med tanke på att Tishko Ahmed fick sitt straff sänkt till 18 år för mordet på Wilma Andersson (p.g.a. omfattningen av våldet inte kunde fastställas) så skulle jag inte bli förvånad om tingsrätten landar på 18 år även här. Å andra sidan finns det mer planering i detta fall vilket är försvårande.

En juridisk ”fördel” med 18 år är att det blir mer riskfyllt att överklaga en fällande dom. I det aktuella mordet på Ellinor på Lidingö dömdes GM till 18 år i tingsrätten och drog tillbaka sin överklagan efter att åklagaren också överklagat anslutningsvis. Han ville inte riskera en skärpning till livstid.

Jag vet att han ännu inte är dömd, det var därför jag skrev att jag är GANSKA övertygad om att han får sitta kvar i häktet även efter fredagen.

Vi får vackert vänta ett par veckor till innan avgörandet kommer.
Citera
2024-05-29, 19:56
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Jag är dock tveksam till om hedersmotivet kommer att godtas .

Du verkar utesluta möjligheten av en alternativ gärningsperson?

Närvaron av okänt DNA och okända fingeravtryck och fotspår verkar du ignorera?

På samma sätt ignorerar du att lägenheten var i kaos när mamman hittade henne den 29 april, det verkade väl som att någon okänd person eller flera letat igenom lägenheten?
Citera
2024-05-29, 19:58
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Jag vet att han ännu inte är dömd, det var därför jag skrev att jag är ganska övertygad om att han får sitta kvar i häktet även efter fredagen.

Vad baserar du den gissningen på? Du har ju inte ens läst FUP.

Du verkar utesluta att han kan frias pga det ej är ställt utom allt rimligt tvivel att han är skyldig?
Citera
2024-05-29, 21:17
Medlem
HowLongIsNows avatar
Är det någon i tråden som följt andra mordfall med hedersmotiv?

Har ni något att jämföra med där det lett till fällande eller friande ?
Vad är likt eller olikt jämfört med detta fall?
Citera
2024-05-29, 21:48
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du verkar utesluta möjligheten av en alternativ gärningsperson?
Ja , det framgår väl ganska tydligt av bevismaterialet hur otrolig denna hypotes är ?
Citat:
Närvaron av okänt DNA och okända fingeravtryck och fotspår verkar du ignorera?
Citat:
I NFCs utlåtande, aktbilaga 147 s.194 står det dock:
”I ärendet har tidigare DNA från en okänd person benämnd Okänd 1 påvisats. DNA- profilerna för Okänd 1 och M*lisa Elneb*rg uppvisar med varandra lika DNA-profiler.”

Där rasade ännu ett av dina luftslott .....

Citat:
På samma sätt ignorerar du att lägenheten var i kaos när mamman hittade henne den 29 april, det verkade väl som att någon okänd person eller flera letat igenom lägenheten?
Eller så har den korkade negern kaosat runt i lägenheten efter att han mördat Saga , en i mitt tycke mer sannolik teori än att en okänd GM skulle tagit sig in i trapphuset ,spottat med Am*ns DNA , satt på Saga och sprutlackerat henne med Am*ns DNA , mördat henne och smugit ut obemärkt .
Allt detta under PRECIS de minuter då Am*ns telefon ligger och vilar sig i hans kompis bil .....
Citera
2024-05-29, 22:01
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Ja , det framgår väl ganska tydligt av bevismaterialet hur otrolig denna hypotes är

Fast nu finns det väl inga vittnen som sett Am*n i trapphuset vid tidpunkten för gärningen, dvs den 28 april/29 april?

Närvaron av hans DNA i bostaden och trapphuset kan dessutom förklaras av hans tidigare besök som var den 27 april om jag minns rätt.

Du hänvisar till "bevismaterialet" men vad består detta av? Har du överhuvudtaget läst FUP?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2024-05-29 kl. 22:03. Anledning: Tillägg
Citera
2024-05-29, 22:08
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
en i mitt tycke mer sannolik teori än att en okänd GM skulle tagit sig in i trapphuset ,spottat med Am*ns DNA , satt på Saga och sprutlackerat henne med Am*ns DNA , mördat henne och smugit ut obemärkt .
Allt detta under PRECIS de minuter då Am*ns telefon ligger och vilar sig i hans kompis bil .....

Definitivt. För om nu ingen av grannarna har sett eller hört något konstigt, vad är då mest sannolikt:
att en ensam GM som kände BO släppts in frivilligt, knullat med BO och sedan överrumplat kvinnan som litade totalt på honom….
ELLER
att ett gäng påtända gängkriminella forcerat sig in, övermannat BO utan skrik eller avvärjningsskador, och sen vänt upp och ner på lägenheten? Undervägs kletar de ett provrör med sperma från Am*n över offret och i hennes trosor, pillar in hudflagor från Am*n under hennes naglar och häller ett annat provrör med spott från Am*n i trappan.
För de hade ju inte bara kunnat ta väskan eftersom Saga försvarade den med näbbar och klor, helt utan avvärjningsskador, eftersom hon blivit så besatt av en oidentifierad väska som hon inte visste stt hon hade, att hon var beredd att offra sitt liv för den.

Det är än mer imponerande att de påtände gängkriminella som bara är ute efter sin väska med knark, vapen eller cash har gjort sig ett fasligt besvär att kidnappa Am*n, runka av honom i ett provrör och tvinga av honom hud och spott, utan att kröka ett hår på hans huvud i övrigt. Allt detta jobb när de bara kunde ha satt en Glock mot hans huvud och gett honom 4 timmar att skaffa fram den jävla väskan. Eller bara ringt ett samtal med samma budskap.

Och detta ska ha skett helt obemärkt medan han var på jobbet på Budbee alternativt hemma hos föräldrarna, där hans mobil positionerade.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-05-29 kl. 22:25.
Citera
2024-05-29, 22:24
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Fast nu finns det väl inga vittnen som sett Am*n i trapphuset vid tidpunkten för gärningen, dvs den 28 april/29 april?
Behövs inte med färska DNA-spår både i trapphuset och på offret .
Citat:
Närvaron av hans DNA i bostaden och trapphuset kan dessutom förklaras av hans tidigare besök som var den 27 april om jag minns rätt.
NFC anser något annat , jag tror mer på deras expertis än din .
Citat:
Du hänvisar till "bevismaterialet" men vad består detta av? Har du överhuvudtaget läst FUP?

Jag antar att du inte läst FUP själv eftersom du måste fråga varje motdebattör vad som står där ?
https://gofile.io/d/Ejc0Uh

Varsågod ....
Citera
2024-05-29, 23:52
Medlem
Citat:
Tack men nu läser jag alltid FUP till skillnad från dig och jag och flera med mig kan då inte finna någon vattentät bevisning som indikerar att Am*n är den enda tänkbara gärningsmannen i det aktuella fallet.

Am*n ville helt uppenbart inte bli förälder, varför utgör detta ett problem för dig?
Man får intrycket att du anser att tvång att bli förälder är någonting bra och att samtycke är någonting förkastligt?

"I sms-konversationer mellan 21-åringen och S*ga framgår det att pojkvännen direkt då S*ga blev gravid ville att hon skulle göra en abort"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MoMx5J/sagas-sista-sms-baby-prata-med-mig

Du resonerar återigen som en vattenbuffel och inte fan är du påläst, Am*n har uppgett att han förvarade saker åt gängkriminella i hennes bostad, samtidigt har lägenheten varit i kaos när mamman kom dit den 29 april.

"Den 29 april försöker mamman utan att lyckas få kontakt med S*ga för att höra hur det hade gått för pojkvännen. När hon sen kommer till S*ga är dörren upplåst och den annars så pedantiskt skötta lägenheten var ett kaos"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/saga-var-overlycklig-over-graviditeten-hittades-mordad-i-sitt-hem-i-orebro

Detta är extra intressant eftersom det verkar som om någon eller några okända personer letat igenom lägenheten efter någonting? Saker var även uthällda på badrumsgolvet om jag minns rätt.

Om inte du är seriöst intresserad av att diskutera märkliga omständigheter kring det aktuella fallet så är det svårt att se vad du kan tillföra debatten.

Till skillnad från dej så har jag läst FUP, inte bara en gång. Du menar alltså att vi ska ta Somalierns ord för sanning om att han förvarade saker åt gängkriminella.

Varför hörde inte någon granne när gänget stormar upp för trappen?? Du vet väl att det inte är förstå gången som en mördare försöker förvilla polisen med att arrangera en brottsplats så det ser ut som ett rånmord eller ett inbrott som gick snett.

Och hur hamnade Somalierns sperma i S trosor och spottloskan i trapphuset, Enligt vittnen så var S en kvinna som var noga med sin hygien, hon var definitivt inte en tjackhora från Malmskillingsgatan.
Citera
2024-05-30, 02:12
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Till skillnad från dej så har jag läst FUP, inte bara en gång.

Tyvärr! Det märks att du inte har läst FUP, inte en enda gång. Inte heller är du seriöst intresserad av det aktuella fallet. Din närvaro här känns väldigt överflödig eftersom du inte bidrar med någonting vettigt.

Citat:
Du menar alltså att vi ska ta Somalierns ord för sanning om att han förvarade saker åt gängkriminella.

Kan du motbevisa Am*ns påstående om att han förvarade saker åt gängkriminella i hennes bostad?

Citat:
Varför hörde inte någon granne när gänget stormar upp för trappen??

Varför hörde inte någon granne när Am*n stormade upp för trappen?

Citat:
Du vet väl att det inte är förstå gången som en mördare försöker förvilla polisen med att arrangera en brottsplats så det ser ut som ett rånmord eller ett inbrott som gick snett.

Nu har du sett för många usla tv-serier och b-filmer, du känns väldigt enfaldig när du försöker inbilla oss att Am*n har arrangerat brottsplatsen så att det skulle se ut som ett rånmord eller misslyckat inbrott. Bra försök men platt fall.

Det intressanta är fortfarande varför lägenheten var i kaos när mamman hittade dottern död den 29 april? Om du har något emot att andra skribenter försöker vidareutveckla teorier kring detta så är nog FB fel forum för dig.

Citat:
Och hur hamnade Somalierns sperma i S trosor och spottloskan i trapphuset, Enligt vittnen så var S en kvinna som var noga med sin hygien

Pojkvännen var på besök den 27 april, där har du förklaringen. Man kan även ana en avundsjuka hos dig för att en ung vacker kvinna valde en man av utländsk härkomst.

Är det inte bättre att du erkänner att du vägleds av fördomar, rasism och förutfattade meningar när det gäller det aktuella fallet?
Citera
2024-05-30, 06:45
Medlem
NA.se igår:

Från Rättsmedicinverkets läkare :

- 22-åringen misstänks inte lida av någon allvarlig psykisk störning

- likafullt visar det sig att han inte ger uttryck för saknad och sorg

- 22-åringen bedyrar sin oskuld

----------------------------------------------------

Betyder alltså att när (om) han blir dömd så är det fängelse som gäller (inte vård).

Det har inte framkommit ännu vilken tid de drar igång i TR idag, brukar vara kl 08 - 09.
Citera
2024-05-30, 07:27
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
NA.se igår:

Från Rättsmedicinverkets läkare :

- 22-åringen misstänks inte lida av någon allvarlig psykisk störning

- likafullt visar det sig att han inte ger uttryck för saknad och sorg

- 22-åringen bedyrar sin oskuld

----------------------------------------------------

Betyder alltså att när (om) han blir dömd så är det fängelse som gäller (inte vård).

Det har inte framkommit ännu vilken tid de drar igång i TR idag, brukar vara kl 08 - 09.

Tack. Det var ett förväntat utfall av P7an.
Bekräftar att Am*n är gravt empatistörd, vilket han själv beskrivit i polisförhör.

Kan också rekommendera den korta videon där NAs reportrar summerar vad de anser är de tre huvudfrågorna i målet. Ser tyvärr inte om den är låst:
https://www.na.se/2024-05-29/tre-nyckelfragor-som-kan-avgora-saga-fallet/

1. Motivet - hedersmotiv eller inte. Experterna är inte överens.
2. DNA-spåren - färska och ovanligt många
3. Alibit som inte dök upp, trots omfattande försök att delge honom, även via hans anhöriga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in