2024-05-19, 08:35
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flowdope1
Hej! jag undrar varför många känner sig ha rätten till skuld ut mätning fast du försöker inte göra nåt åt de själva så som i vissa fall man kan se i lyxfällan.

”Ut mätning” vet jag inte vad det är. Utmätning är något som Kronofogden sysslar med så jag förstår inte vad du menar med att många känner sig ha rätten till det.
Citera
2024-05-22, 00:04
Medlem
Citat:
Hej! jag undrar varför många känner sig ha rätten till skuld ut mätning fast du försöker inte göra nåt åt de själva så som i vissa fall man kan se i lyxfällan.

För att kunna få skuldsanering exempelvis så vill KFM veta att man försökt göra något åt sina skulder. Man får inte utmätning hux flux hur som helst. Du ska nog inte tro på allt du ser på tv.
Citera
2024-05-23, 09:31
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tottte
Är utslaget från 2020 är det borta, liksom anmärkningen. Tre år på dagen är det som gäller.
Sen kan inkassobolaget alltid skicka det på nytt till kronofogden för indrivning. Du får ingen ny anmärkning då, men det historiska skuldsaldot får en törn.

Vad menar du med det historiska skuldsaldot får sig en törn?
Citera
2024-05-27, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Vad menar du med det historiska skuldsaldot får sig en törn?

Du kan bara få en anmärkning en gång för samma skuld. Efter tre år är anmärkningen borta.
Om skulden av någon anledning dras tillbaka från Kfm försvinner den direkt ur det aktuella skuldsaldot men är kvar två år i historiken. Efter två år är den borta även från det historiska skuldsaldot.
Skulle skulden skickas in igen efter det och du inte betalar, får du ingen ny anmärkning men den kommer att stå som aktuellt skuldsaldo tills den är betald och finns med i det historiska skuldsaldot i två år.
Sett ur kreditsynpunkt är det (nästan) lika illa att ha ett historiskt skuldsaldo som att ha en anmärkning.
Citera
2024-05-27, 23:42
Medlem
Jag har en skuld (ej med utslag) utan fick ett brev på en skuld på ca 2200 kr som skulle vara betalt den 21/5-2024, har fortfarande inte betalat denna. Vad är nästa steg? När kan de skicka till arbetsgivaren? Kan jag betala den skulden den 19/6-2024 utan att min arbetsgivare får reda på någonting?
Citera
2024-05-28, 19:12
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillybalsan
Jag har en skuld (ej med utslag) utan fick ett brev på en skuld på ca 2200 kr som skulle vara betalt den 21/5-2024, har fortfarande inte betalat denna. Vad är nästa steg? När kan de skicka till arbetsgivaren? Kan jag betala den skulden den 19/6-2024 utan att min arbetsgivare får reda på någonting?

Betala utan att skriva under delgivningen så slipper du anmärkning.

Att de kontaktat för utmätning är säkert 3-5månader bort skulle jag gissa.
Citera
2024-05-28, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Betala utan att skriva under delgivningen så slipper du anmärkning.

Att de kontaktat för utmätning är säkert 3-5månader bort skulle jag gissa.

Tack för svar. Jag har inte skrivit under någon delgivning utan fick bara brev att jag hade skuld som skulle betalas innan det datumet. Är det så att jag kommer få ett nytt brev med delgivning innan de isf kontaktar arbetsgivare?
Citera
2024-05-28, 22:31
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillybalsan
Tack för svar. Jag har inte skrivit under någon delgivning utan fick bara brev att jag hade skuld som skulle betalas innan det datumet. Är det så att jag kommer få ett nytt brev med delgivning innan de isf kontaktar arbetsgivare?

Ja de kommer "jaga" dig tills du är delgiven. Innan det kan skulden ej fastställas.

Efter lång tid nog kan de spikas eller vända sig till TR.
Citera
2024-05-30, 01:36
Bannlyst
Citat:
"Skuld ut mätning" var ett nytt "ord"

Om du menar skuldsanering så har inte alla "rätt" till det. Det är stora krav som ställs på personen, och blir man beviljad är det ingen dans på rosor.
En skuldsanering är utan tvekan den billigaste åtgärden en myndighet att utföra mot en person, för att rädda denna.
Citera
2024-06-01, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
"Skuld ut mätning" var ett nytt "ord"

Om du menar skuldsanering så har inte alla "rätt" till det. Det är stora krav som ställs på personen, och blir man beviljad är det ingen dans på rosor.
En skuldsanering är utan tvekan den billigaste åtgärden en myndighet att utföra mot en person, för att rädda denna.

Men en skuldsanering e betydligt bättre dans än utmätning. Vid en skuldsanering kan du tjäna lite mer någon månad och få behålla pengarna medans utmätning tar allt över en viss summa.
Citera
2024-06-02, 08:21
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tottte
Du kan bara få en anmärkning en gång för samma skuld. Efter tre år är anmärkningen borta.
Om skulden av någon anledning dras tillbaka från Kfm försvinner den direkt ur det aktuella skuldsaldot men är kvar två år i historiken. Efter två år är den borta även från det historiska skuldsaldot.
Skulle skulden skickas in igen efter det och du inte betalar, får du ingen ny anmärkning men den kommer att stå som aktuellt skuldsaldo tills den är betald och finns med i det historiska skuldsaldot i två år.
Sett ur kreditsynpunkt är det (nästan) lika illa att ha ett historiskt skuldsaldo som att ha en anmärkning.

Nu fattar jag! Så om man betalar så är anmärkningen kvar i tre år? Och om den dras tillbaka så är den kvar i två år?
Senast redigerad av Klappasäften 2024-06-02 kl. 08:24.
Citera
2024-06-03, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Nu fattar jag! Så om man betalar så är anmärkningen kvar i tre år? Och om den dras tillbaka så är den kvar i två år?

Nja, inte riktigt så kanske.

Anmärkning och skuldsaldo (även historiskt) är två olika saker.
Anmärkningen ligger kvar i tre år, skuldsaldot i två år.
Dras en skuld tillbaka kan det aldrig bli en ny anmärkning. Men skickas den till kronofogden igen hamnar den på skuldsaldot och finns kvar i två år.
Tror inte jag kan förklara tydligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in