2024-05-18, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Små belopp blir dyra räntor om de tvingas omfinansiera till de räntor de erbjuds nu.

har man inte ordning på sin ekonomi hamnar man på över 10% i ränta, de har skräpstatus och det är ett allvarligt problem du inte kan bortse från.

Det mesta de har löper ut 2025, det är nästa år.

Det handlar om knappa 2 miljarder
Men nu är han miljardär, så såna små petitesser är inget att bry sig om.
Citera
2024-05-19, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fackmannen
Småspararna tror att aktier funkar som Katarinahissen och åker upp och ned hela tiden och att det bara är att kliva på när hissen är nere och kliva av när den är uppe.

Blankarna har räknat på caset och täckte inte ens pisitionerna när kursen var under 4 kr.

SBB lär överleva men aktieägarna kommer bli av med värdet.

Stämmer bra som du skriver 😂

Denna blev en liten dyr historia för mig själv (inga fantasibelopp men några 1000). Ägaren fick ju en del skriverier tidigt jag synade detta då det kändes som att många ville få Batljan på fall till varje pris. När detta visade sig stämma eller iaf verkade vara falska anklagelser med fortsatta kursuppgångar kände jag fullt förtroende för den kära Batljan i hans utdelningstrategi osv 😂😂😂

När nästa sak hände blundar man och tänker same story igen, men varje förlust ger lite ny kunskap och nästa gång är man förhoppningsvis inte like blåögd.
Jag har iaf kvar mina SBB och någon gång kanske det kan bli en vinst, som du skrev lär ju SBB överleva och affärsidén är egentligen bra men förtroendet finns inte kvar och lär inte komma tillbaks i närtid från aktieägarna.
Citera
2024-05-19, 11:24
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Stämmer bra som du skriver 😂

Denna blev en liten dyr historia för mig själv (inga fantasibelopp men några 1000). Ägaren fick ju en del skriverier tidigt jag synade detta då det kändes som att många ville få Batljan på fall till varje pris. När detta visade sig stämma eller iaf verkade vara falska anklagelser med fortsatta kursuppgångar kände jag fullt förtroende för den kära Batljan i hans utdelningstrategi osv 😂😂😂

När nästa sak hände blundar man och tänker same story igen, men varje förlust ger lite ny kunskap och nästa gång är man förhoppningsvis inte like blåögd.
Jag har iaf kvar mina SBB och någon gång kanske det kan bli en vinst, som du skrev lär ju SBB överleva och affärsidén är egentligen bra men förtroendet finns inte kvar och lär inte komma tillbaks i närtid från aktieägarna.

Sedan är ledningen i SBB inte duktigare än måspararna, det gjordes stora insynsköp från 40kr ända upp till toppen och ner till 20 kr, ändå tror endel småsparare att det lönar sig att ta rygg på insynsköpare.
Citera
2024-05-19, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fackmannen
Sedan är ledningen i SBB inte duktigare än måspararna, det gjordes stora insynsköp från 40kr ända upp till toppen och ner till 20 kr, ändå tror endel småsparare att det lönar sig att ta rygg på insynsköpare.

Ja sådana här serieförvaltare förutsätter ständig högkonjunktur, nollränta och smattrande sedelpress för att ens funka. Evig covid hade varit optimalt för Baljmeister. Men så bidde det icke.

Det sagt, hugade trejders kan nog göra en del flis på vollan (med fru Fortuna vid sin sida) men Svennar med GAV på 30-40 spänn lär nog aldrig få se sina pengar igen i närtid.
Citera
2024-05-19, 14:27
Medlem
Aktiemarknadens mest blankade aktie.

Dont catch a falling knife!
Citera
2024-05-20, 09:52
Medlem
flyer1s avatar
Idag har SBB fallit ca 9% på nyheten att nått kreditinstitut (Fitch) säger att pengarna bara räcker 1år till om de inte lyckas låna mer eller göra nyemission. Ännu kortare om banker inte förnyar rullande lån.

Tyckte det var köpläge då detta inte var en nyhet, utan bara en rapport om hur läget är idag och inte förändrar bolagets värde i sig.

Jag tycker SBB borde göra en nyemission så de får in kapital och därigenom kan lugna utlånare och obligationsköpare. Bataljan kanske själv inte har råd köpa mer aktier men borde ge oss andra en chans köpa mer till rabatt för vi räddar bolaget ur en jobbig situation.
Citera
2024-05-20, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Idag har SBB fallit ca 9% på nyheten att nått kreditinstitut (Fitch) säger att pengarna bara räcker 1år till om de inte lyckas låna mer eller göra nyemission. Ännu kortare om banker inte förnyar rullande lån.

Tyckte det var köpläge då detta inte var en nyhet, utan bara en rapport om hur läget är idag och inte förändrar bolagets värde i sig.

Jag tycker SBB borde göra en nyemission så de får in kapital och därigenom kan lugna utlånare och obligationsköpare. Bataljan kanske själv inte har råd köpa mer aktier men borde ge oss andra en chans köpa mer till rabatt för vi räddar bolaget ur en jobbig situation.

Om inte Leivs idé om att hitta en ny huvudägare till ett dotterbolag funkar kan det krävas NE.

NE bör ju användas för att lösa skulder, och för att därigenom få upp kreditbetyget. Men en ny huvudägare till ett av de två återstående dotterbolagen löser det problemet bättre så, det är ändå primärt.
Citera
2024-05-20, 12:54
Medlem
Köper en liten hacka här
Citera
2024-05-20, 18:50
Medlem
Köper när den landar på 3 kronor igen.
Citera
2024-05-21, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porrskadadalfa
Aktiemarknadens mest blankade aktie.

Dont catch a falling knife!
Varsellampene lyser rødt.
Citera
2024-05-23, 10:17
Medlem
Ringhals3s avatar
Såhär skeiver signaturen "Nulle" på Avanzas forum, rent generellt verkar aktiekunskaperna skrala där och sektbeteendet utbrett:

"Nulle
Just nu är grejen att uppgången som försvann är relaterad till just utdelningen.

Den kommer. Aktien nu felvärderad neråt.

Den kommer inte. Aktien just nu felvärderad neråt.

Winwin just nu.

Vad fallet berott på är lite svårt att förstå. Hitch. Ja. Men för mycket.

Blankare. Nej. Ingen större skillnad.

Jag är återigen inne stenhårt och skall öka lite. Köpte tom till min mor."

Det har ju inte varit X-dag så hur nedgången relaterar till kommande utdelning är ytterst oklart.

Sedan talar de ofta om stundande räntesänkningar men SBB har skräpstatus på sitt kreditbetyg så de kommer inte få åtnjuta de låga räntor som rådde när luftslottet riggades.

Jag tror mer på blankarna än på småägarna på Avanza.
Citera
2024-05-25, 08:16
Medlem
Ytterligare en pusselbit läggs i saneringen.

https://www.di.se/nyheter/sbb-bildar...r-5-miljarder/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in