Citat:
Ursprungligen postat av
Wetiko
Det finns ju otaliga exempel på banker som inte är JAK där folk inte fått sina pengar. Har du missat det?
Men det var inte min poäng. Jag funderar kring om det överhuvudtaget är möjligt för en bank att vara sk solvent på samma sätt som ett vanligt bolag?. Jag argumenterar inte på något sätt för JAK upplägget, det vill jag vara tydlig med
Ge mig ett exempel!
Du ljuger ju.
Dessutom så krävdes politiskt ansvar hos de som förordade kapitalistiska banker för 30 år sedan... om det är bankakuten du avser... när samma folk startar en egen bank enligt andra principer så kraschar den också. Då blir det tyst på t ex SVT och SR...
Under bankakuten så borgade staten genom Nordbanken de lån som t ex Götabanken hade. Ägarna till Götabanken förlorade sina pengar. Det sved i kapitalistens plånbok! Men inte spararnas! Jag hade själv sparkonto på Götabanken och det flyttades över till Nordbanken bara.
Skall staten göra samma operation på JAK så kommer staten att förlora pengar, banken omvandlas till vanlig bank som lånar till ränta och inte gratis av sina medlemmar.
JAK kommer bli tvunget att med statens hjälp gå med mössan i hand till obligationsmarknaden.
Den gröna ekonomin slutade som den röda.. totalhaveri... det är väl medias plikt att upplysa folk om det? Det är ju val snart, jag antar de väntar till efter valet med den granskningen?