2024-05-18, 08:12
Medlem
Har fått till mig att man inte ska använda miniräknare i lärandet av matematik. I mitt fall så använder jag miniräknare till att enbart kontrollera svaret jag själv räknat ut. Det vill säga, först räknar jag ut svaret på egen hand med papper och penna, stället upp etcetera. Sedan när jag har svaret framför mig så kontrollerar jag det mot miniräknaren. Detta borde väl vara okey? Alltså att jag inte drar några fördelar av miniräknaren i själva räknandet. Vill lära mig så effektivt som möjligt liksom och absolut inte fuska. Det som jag skrivit ovan är väl inte fusk?
Citera
2024-05-18, 08:13
Medlem
2024 får du dig en "miniräknare" tilldelad när du går i skolan, och den får användas vid HP
Citera
2024-05-18, 08:18
Medlem
Men det borde väl vara ok och inte fusk så som jag använder den?
Citera
2024-05-18, 08:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av koppen85
Har fått till mig att man inte ska använda miniräknare i lärandet av matematik. I mitt fall så använder jag miniräknare till att enbart kontrollera svaret jag själv räknat ut. Det vill säga, först räknar jag ut svaret på egen hand med papper och penna, stället upp etcetera. Sedan när jag har svaret framför mig så kontrollerar jag det mot miniräknaren. Detta borde väl vara okey? Alltså att jag inte drar några fördelar av miniräknaren i själva räknandet. Vill lära mig så effektivt som möjligt liksom och absolut inte fuska. Det som jag skrivit ovan är väl inte fusk?
Vad är poängen med att räkna utan miniräknare om du bara ska räkna ut något?
Är du genuint intresserad av matematik så vill du så klart kunna räkna ut roten ur 7 med fyra korrekta decimaler utan miniräknare, men om du bara behöver ett svar så varför inte göra på enklaste sätt?
Citera
2024-05-18, 08:27
Medlem
Det har väl med själva lärandets skull och jag håller på att lära mig. Det kan handla om exempelvis längre ekvationer och en del i ekvationen är att räkna ut en division. Då tar jag och ställer upp det med papper och penna istället för att slå det på räknaren. Det handlar alltså om en division jag inte direkt kan räkna i huvudet.

Är väl mer en tvångsgrej jag fått för mig, att om jag slår det på räknaren fuskar jag.
Citera
2024-05-18, 08:28
Medlem
Majblommenegers avatar
Miniräknare är för numerisk beräkning. Matematik är i regel symbolisk hantering av ekvationer och storheter, och man ska då inte göra sig beroende av miniräknare för "kontroll". Sträva istället efter noggrannhet i härledning och beräkning.
Citera
2024-05-18, 08:32
Bannlyst
Citat:
Det har väl med själva lärandets skull och jag håller på att lära mig. Det kan handla om exempelvis längre ekvationer och en del i ekvationen är att räkna ut en division. Då tar jag och ställer upp det med papper och penna istället för att slå det på räknaren. Det handlar alltså om en division jag inte direkt kan räkna i huvudet.

Är väl mer en tvångsgrej jag fått för mig, att om jag slår det på räknaren fuskar jag.
Jepp det är en tvångsgrej.
Om man bara är ute efter svaret så använder man enklast möjliga metod. Finns inget som heter fusk då.
Citera
2024-05-18, 08:33
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Har fått till mig att man inte ska använda miniräknare i lärandet av matematik.

[…]

Det som jag skrivit ovan är väl inte fusk?
Du måste göra skillnad på att lära dig och att inte fuska.

Att inte fuska innebär bara att du inte bryter mot de regler någon godtycklig person eller organisation har satt upp.

För att lära dig finns det mängder av metoder och processer.

Jag förespråkar en där du undviker miniräknare och annat maskinellt stöd och istället lär dig matematikens språk och framförallt lär dig tänka matematiskt.

Det kommer göra att din hjärna och ditt matematiska intellekt utvecklas dramatiskt bättre än om du använder apparater, även om dessa endast är för att kontrollera en uppgift.
Citera
2024-05-18, 08:33
Medlem
Stephen Wawking använde kalkylator, även om han hade en brilliant hjärna. Se det som ett stöd, använd papper och penna, och njut av din hjärnas kapacitet, kontrollera i efterhand för att få en bekräftelse på dina uträkningar
Citera
2024-05-18, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majblommeneger
Miniräknare är för numerisk beräkning. Matematik är i regel symbolisk hantering av ekvationer och storheter, och man ska då inte göra sig beroende av miniräknare för "kontroll". Sträva istället efter noggrannhet i härledning och beräkning.

Men alltså, jag använder inte miniräknaren i själva räknandet. Det är när jag har svaret framför mig när jag gjort allt själv som jag kontrollerar att jag gjort rätt. Hur ska jag annars få respons på att jag räknat rätt?
Citera
2024-05-18, 08:41
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Stephen Wawking använde kalkylator, även om han hade en brilliant hjärna. Se det som ett stöd, använd papper och penna, och njut av din hjärnas kapacitet, kontrollera i efterhand för att få en bekräftelse på dina uträkningar
Varför ljuger du för?

Stephen Hawking är känd för att just ha undvikit miniräknare och för hans enorma kapacitet för massiva komplicerade uträkningar i huvudet.

Han använde definitivt inte miniräknare när han lärde sig matematik.
Senast redigerad av Eponumos 2024-05-18 kl. 08:43.
Citera
2024-05-18, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Precis, du var en av få här inne som förstod vad jag menade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in