Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-05-17, 16:43
Medlem
Jag växte upp i ett hem där man inte åt tacos och är gift med en utländsk kvinna som även hon växte upp utan tacos. Jag inser nu att mina barn aldrig har ätit svenssontacos och jag tycker att det känns som en trevlig tradition.

Vad köper man och hur ska man servera det?
Det behöver inte vara överarbetat utan halv- och helfabrikat känns helt ok att börja med. Det ska orkas med när man kommer hem efter jobb.
Citera
2024-05-17, 16:48
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanola12
Jag växte upp i ett hem där man inte åt tacos och är gift med en utländsk kvinna som även hon växte upp utan tacos. Jag inser nu att mina barn aldrig har ätit svenssontacos och jag tycker att det känns som en trevlig tradition.

Vad köper man och hur ska man servera det?
Det behöver inte vara överarbetat utan halv- och helfabrikat känns helt ok att börja med. Det ska orkas med när man kommer hem efter jobb.
Så du har aldrig ätit din frus tacos?

köttfärs
tacokrydda
tortillia bröd

sen vad man vill ha för tillbehör är upp till den som ska äta
gurka
tomat
ost
tacosås
gräddfil

där har du grunden för en svenne taco
Citera
2024-05-17, 17:10
Medlem
Farbaute666s avatar
Bra sammanfattning av SilkyJohnson. Om du inte ska göra till så många och har ont om tid, så kan du alltid köpa färdigriven ost. Jag har gärna egengjord guacamole till, men då ska det ju finnas fina avokados också, men du kan köpa halvfabrikat på bland annat Ica.

Ju mer tillbehör desto roligare, men det gäller att hitta det som alla trivs med.
Citera
2024-05-17, 17:19
Medlem
Nachoalistens avatar
Köttfärs med tacokrydda såklart.

Tillbehören vi kör med hemma är: Ost, majs, lök, gurka och antingen tomat eller paprika, toppa med tacosås, ibland även en klick gräddfil.
Finns både hårt och mjukt bröd, tycker båda smakar bra.

Personligen en av mina absoluta favoriträtter!
Senast redigerad av Nachoalisten 2024-05-17 kl. 17:22.
Citera
2024-05-17, 17:34
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Ja rödlök i mängder krävfer denna anrättning.

Gillar att ts missat de gigantiska tacohyllorna i mataffärerna hela sitt liv..😂
Tummen upp!
Citera
2024-05-17, 17:43
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Så du har aldrig ätit din frus tacos?

köttfärs
tacokrydda
tortillia bröd

sen vad man vill ha för tillbehör är upp till den som ska äta
gurka
tomat
ost
tacosås
gräddfil

där har du grunden för en svenne taco

Bra lista!
Tycker att man ska ha även hårda skal, majs, rödlök och i frysdisken finns något som heter Tacokyckling (bara att fräsa till i stekpannan), vi brukar ha två stekpannor, en med nötfärs och en med kyckling.

Glöm inte påsen med tacokrydda som ska vara i färsen och både kryddan och såsen finns i olika styrkor!
Det är även smidigt att köpa färdigriven ost, finns speciell till tacos.

Just det, lite krispig sallad också!

Vet inte om detta ingår hos alla men vi brukar ha nachochips och köpt ostsås att dippa i samtidigt som vi äter av allt annat!

Till TS: Hoppas att hela familjen kommer att tycka om detta så du får gärna uppdatera när ni har testat!
Citera
2024-05-17, 17:59
Medlem
Paleoketovors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanola12
Jag inser nu att mina barn aldrig har ätit svenssontacos och jag tycker att det känns som en trevlig tradition.

Hur gammal är egentligen denna "tradition"? Känns som något från 00-talet, och man har bara lagt köttfärsen i ett hårt skal istället för på tallriken tillsammans med pasta. Har föga att göra med tacos i Mexiko och USA.
Citera
2024-05-17, 18:28
Medlem
SmegmaFris avatar
Vad har du handlat i för affärer innan om du aldrig sett tacohyllan?

Bra förslag här innan!
Sen så kan du ju även utöka ambitionerna lite och testa på exempelvis enchiladas om det faller dig i smaken.
Citera
2024-05-17, 20:06
Medlem
Tillägg till SilkyJohnson lista är sallad och majs.
Citera
2024-05-17, 20:21
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paleoketovor
Hur gammal är egentligen denna "tradition"? Känns som något från 00-talet, och man har bara lagt köttfärsen i ett hårt skal istället för på tallriken tillsammans med pasta. Har föga att göra med tacos i Mexiko och USA.

Och spaghetti med köttfärssås har föga att göra med svennetaco. Om du inte har spiskummin i din köttfärssås dvs

Svennetaco är ett bra koncept tycker jag.
Nyttiga ingredienser som man kan variera in i det oändliga i ett tunt bröd.
Sen kan man ju bli lite mätt på default-svennetacon ibland..
Jamen seså, slunga i lite scampi, koriander och annat lullull, så drar det mer åt mexico
Citera
2024-05-17, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Ja rödlök i mängder krävfer denna anrättning.

Gillar att ts missat de gigantiska tacohyllorna i mataffärerna hela sitt liv..😂
Tummen upp!

Jag har så klart sett dem och försökt tolka dem, men det är som en stor tunna osorterade legobitar. Vet man inte vad man ska bygga så vet man inte vilka bitar man ska välja
Citera
2024-05-17, 21:09
Medlem
Jag körde färs med tacokrydda. Höll det simpelt med tortillabröd, färsen, gurka, tomat, riven ost och mild tacosås. Köpte även tacotubs men intresset var svalt. Hade kört starkt själv och med lök, nog gott med lite ris också. Men körde mest ett test på barnen idag. Sonen ville ha mer, dottern verkade tycka om smaken men inte kladdet och ville inte äta upp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in