2024-05-16, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenjoh75
Jag skulle säga att läkarutlåtandet är a och o. Om inte det styrker att arbetsförmågan är stadigvarande nedsatt på hela arbetsmarknaden i all överskådlig framtid och att inga rehabiliteringsåtgärder bedöms kunna leda till återfådd arbetsförmåga så beviljas inte sjukersättning. Vad än man själv och arbetsterapeut och kurator o s v säger. Däremot behövs det även annat underlag _också_. T ex från arbetsförmågeutredningar, tidigare journalanteckningar o s v.
Läkarutlåtande är verkligen inte a och o, för 20 år sedan var det det men inte idag. Tro mig jag vet. Och som jag sagt tidigare, "jobb på arbetsmarknaden" som du tänker det är inte så FK tyder det.
2024-05-16, 21:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hackie
Såklart man kan ställa diagnoser mot varandra? Jag ser ju på vilken mental nivå han ligger på jämfört med henne. Hennes sjukersättningen grundar sig på schizo,utvecklingsstörning och bipolaritet. Vet inte vad du jobbar i för branch men som en vanlig arbetare på en industri stöter man på väldigt störda personer i sitt jobb

Du försöker hitta svepskäl till varför hon inte kan jobba. Det är redan fastställt att hon är arbetsför, vilket försäkringskassan hävdade när de tog ifrån henne sjukersättningen. Sen att hennes förvaltare trollade tillbaka det genom troliga kontakter på FK är en annan historia. Sitter man live på en pinnstol 8 timmar om dagen klarar man att jobba 25% iallafall. Hon har glidit på en räkmacka hela livet. Döende cancerpatienter får sjukersättningen tillbakadragen, men Bumbi som orkar åka till Helsingborg dagligen och leva loppan för skattepengarna bryr man sig inte om.
Människor är olika trots samma diagnos. Och här är det som sagt flera diagnoser i samma människa. Plus en extrem omognad. Plus att hon är elak och osympatisk, vilket inte är sjukdomar men som ovanpå annat gör en till en ännu större belastning.

Som jag skrev, jag tycker hon skulle blivit av med sin sjukersättning p g a väldigt stora inkomster från det som räknas som bisyssla. Och jag skulle gärna se att hon tvingades jobba för sin överlevnad som de flesta andra, men har svårt att se ett jobb på vanliga arbetsmarknaden hon på riktigt skulle kunna utföra tillfredsställande och där hon inte vore en stor börda för resten av arbetsplatsen.
2024-05-16, 21:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av avantgarde19
Läkarutlåtande är verkligen inte a och o, för 20 år sedan var det det men inte idag. Tro mig jag vet. Och som jag sagt tidigare, "jobb på arbetsmarknaden" som du tänker det är inte så FK tyder det.
Tro mig jag vet också.
2024-05-16, 21:54
Medlem
Von.griss avatar
Citat:
Och jag skulle gärna se att hon tvingades jobba för sin överlevnad som de flesta andra, men har svårt att se ett jobb på vanliga arbetsmarknaden hon på riktigt skulle kunna utföra tillfredsställande och där hon inte vore en stor börda för resten av arbetsplatsen.

Pillerpundarn kan gå ensam i ett hörn och kratta löv på en kyrkogård.
Finns garanterat något för drottningen av dagcenter att ägna sig åt, mer än att maniskt ljuga och muppa sig på lives hela tiden.
2024-05-16, 21:56
Medlem
Citat:
För att ta bort rätten till sjukersättning ska det handla om arbetsförmåga i verkliga jobb på verkliga arbetsmarknaden.

Kan du se Bumbi gå och tillgodogöra sig en utbildning? Är det rimligt att utsätta äldre människor för henne och att hon ska ansvara för att de kommer ut? O s v.
Syftade inte på jobbrelaterade utbildningar utan mer förebyggande som tex "vardag i balans" och "more to life", att sitta hemma med ett obefintligt socialt sammanhang helt utan insatser är inte rätt väg att gå och ju längre tid man gör det desto svårare att göra några som helst framsteg och verklighetsuppfattningen blir helt frånvänd. Tvivlar på att hon gjort en "riktig" arbetsförmågeutredning som kan ta upp till 6 månader.
En tumregel man kan gå efter är:
Personer med sjukersättning som ändå vill komma tillbaka till någon form av arbetsliv = ofta berättigad
Personer med sjukersättning som kämpar med klor för att få ha kvar den utan testa olika metoder = ofta ej berättigad
2024-05-16, 21:57
Medlem
Von.griss avatar
Hennes senaste update!

https://imgur.com/a/fkfibu6
2024-05-16, 22:01
Medlem
Citat:
Tro mig jag vet också.
Verkar inte som det eftersom du hela tiden tar upp "verkliga jobb på verkliga arbetsmarknaden" ja termen kan vara så men inte i praktiken. Det borde du veta om du är insatt.
2024-05-16, 22:03
Medlem
Citat:
Verkar inte som det eftersom du hela tiden tar upp "verkliga jobb på verkliga arbetsmarknaden" ja termen kan vara så men inte i praktiken. Det borde du veta om du är insatt.
Den riktiga termen är iof "normalt förekommande arbete" vilket inte är som gemene man tror.
2024-05-16, 22:13
Medlem
godofasgaards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von.gris
Hennes senaste update!

https://imgur.com/a/fkfibu6

Det är bara tvångströjan som fattas.
2024-05-16, 22:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Von.gris
Pillerpundarn kan gå ensam i ett hörn och kratta löv på en kyrkogård.
Finns garanterat något för drottningen av dagcenter att ägna sig åt, mer än att maniskt ljuga och muppa sig på lives hela tiden.
Huvva. Ha en människa som utan att skämmas önskar att folk får cancer och annat elände på en kyrkogård bland döda och sörjande …
2024-05-16, 22:33
Avslutad
Citat:
Nej termen är inte så formellt men innebörden är så.
2024-05-16, 23:02
Medlem
Den verkliga termen är att arbetsförmågan ska prövas mot samtliga förvärvsarbeten på arbetsmarknaden, vilket inbegriper anpassade arbeten, skyddad anställning (Samhall) och arbeten med lönebidrag. För att beviljas sjukersättning ska dessutom arbetsförmågan vara stadigvarande nedsatt, dvs. för överskådlig tid. Med stadigvarande nedsatt menas att möjligheten till medicinsk och arbetslivsinriktad rehabilitering ska vara uttömd. För att kunna konstatera att det finns en arbetsförmåga, ska det göras en realistisk bedömning om en arbetsgivare faktiskt är beredd att betala en lön för det arbete som personen kan utföra.

I Dumbos fall är det tveksamt om påvisad aktivitetsförmåga faktiskt kan omsättas i någon form avlönad anställning. Sannolikt har kassan vid grundbesluten gällande indragningen och återkravet resonerat kring att aktivitetsförmåga på OF som genererar relativt hög inkomst utgör arbetsförmåga. Den tolkningen är dock tveksam i juridisk mening även om det är stötande att någon kan tjäna mycket pengar på OF samtidigt som man har sjukersättning. Dessutom är det politiskt känsligt att som myndighet säga att uppvisning av könet mot betalning utgör ett förvärvsarbete. Att få in pengar på kontot är i strikt juridisk mening inte heller detsamma som arbetsförmåga. Att förvaltaren skulle ha kunnat använda sig av nån sorts kontakter vid kassan för att ändra beslutet är sannolikt rent trams. Sånt förekommer så klart inom svenska myndigheter men det är ovanligt. Det är än mer osannolikt att en avlönad förvaltare skulle våga göra något sådant. Däremot har den före detta förvaltaren nog kunnat begära omprövning av beslutet och vid omprövningen kunnat argumentera just kring att aktivitet i form att vissa könet på OF inte är detsamma som arbetsförmåga. Att Dumbi skulle bli av med sjukersättningen igen ser jag som mycket osannlikt. Däremot kommer hon få en sjuhelvetes skattesmäll i form av skönsbeskattning + skattetillägg. Skattetillägg är ett påslag om 25 % på skatten, vilket innebär att Dumbo lär få betala 125 % av den skatt hon borde ha betalat.

Nu återgår jag till att lurka och att läsa om Dumbos tokigheter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in