Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2024-03-01, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Det är ganska normalt att jag måste deklarera om jag har ett hus. Däremot så skattar jag i ett annat land. Jag har inga förpliktelser att skatta i Sverige med tanke på att jag jobbar utanför EU.

Har du ett permanentboende I Sverige är du obegränsat skatteskyldig där ( Sverige alltså).

Det innebär ju inte med automatik att du är skyldig Sverige några skatteslantar beroende på hur dubbebeskattningsavtalet med det land där du är bosatt ser ut.
Citera
2024-03-01, 22:27
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ett bankkonto avslutas inte bara för att man flyttar utomlands. Har du själv sagt upp kontot? Det finns 100 000-tals pensionärer och svenskar som bor och är skrivna i utlandet, men ändå har kvar sina bankkontakter i Sverige

Citat:
Det måste finnas någonting skumt bakom detta om banken avslutar ditt konto. Jag har bott utomlands i sex år i Asien och inte haft några problem med banken. Vad är det som gör att du inte kan behålla ditt konto.
Kan det vara möjligt att du har fuskat och blåst banken eller blåst kunder på Blocket och Tradera.
Bankerna har ganska bra koll på om man har konstiga ovanliga transaktioner på sitt konto. Det skulle vara väldigt konstigt Om banken bara kunde avsluta ett konto Med tanke på att många utomlands har kvar sina konton i Sverige.
Berätta gärna hela historien varför detta är möjligt.

Säg det till Swedbank. De skickade hotbrev till mig direkt om att de skulle stänga ner mitt konto när min arbetsgivare sa till Skatteverket att jag bor utomlands.
Citera
2024-03-02, 10:34
Medlem
Popetoterors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Säg det till Swedbank. De skickade hotbrev till mig direkt om att de skulle stänga ner mitt konto när min arbetsgivare sa till Skatteverket att jag bor utomlands.

Ja du vet väl regeln om du bor utomlands mer än 3 månader så har de rätt att stänga ner dina konton, tycker du ska läsa på lite mer om hur det fungerar i eu och utanför..
Citera
2024-03-02, 12:31
Medlem
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Det är ganska normalt att jag måste deklarera om jag har ett hus. Däremot så skattar jag i ett annat land. Jag har inga förpliktelser att skatta i Sverige med tanke på att jag jobbar utanför EU.

Jo du har förpliktelser att skatta i Sverige om du tex hyr ut ditt hus där. Samma gäller den dagen du säljer det. Det skall ha gått en tid av tio år från det man flyttade utomlands tills man slipper skatta.
Jag deklarerar och skattar varje år pga aktier trots jag är utskriven.

Det är någon konstig myt som går här på fb att man slipper skatten bara för man lämnar landet. Sverige är en diktatur när det gäller skatter. De släpper dig aldrig.

Vad gäller TS så är det lite konstigt att de kastade ur dig från banken. Jag fick bara en förfrågan från dem och sedan fyllde jag i ett dokument "kundkännedom"
Därefter har jag kvar två av mina banker i Sverige.

Annars så får du väl göra som andra gör och får sina pengar via tex Wise..
Citera
2024-03-02, 12:33
Medlem
Dirtydwarfs avatar
Citat:

Då kanske du skulle byta bank för man har rätt att ha kvar din bank trots man väljer flytta från både Sverige och EU.

Swedbank och Nordea är väl i övrigt två riktiga skit banker ändå som man bör undvika.

Vad skrev de exakt i de där hotbreven?
Citera
2024-03-02, 18:18
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popetoteror
Ja du vet väl regeln om du bor utomlands mer än 3 månader så har de rätt att stänga ner dina konton, tycker du ska läsa på lite mer om hur det fungerar i eu och utanför..

Vad fan yrar du om? Nej det finns ingen ”regel” som säger så.

Citat:
Ursprungligen postat av Dirtydwarf
Då kanske du skulle byta bank för man har rätt att ha kvar din bank trots man väljer flytta från både Sverige och EU.

Swedbank och Nordea är väl i övrigt två riktiga skit banker ändå som man bör undvika.

Vad skrev de exakt i de där hotbreven?

Ja det är en riktig skitbank som pissar på sina kunder. SEB också. Den enda anledningen till att jag har kvar skiten är för att jag använder BankID ibland.

Jag orkar inte leta upp brevet, men de skrev att jag måste fylla i ett långt formulär och posta tillbaka till dem, annars kommer de minsann att stänga ned mitt konto för ”deras säkerhet”.

Jag ringde upp dem och sa att jag inte kommer posta ett jävla skit, och sa åt dem att dra åt helvete. Detta var ett år sedan, och de har fortfarande inte stängt ned mitt konto.
Citera
2024-03-03, 10:30
Medlem
Citat:
Det känns som att det måste vara omöjligt att öppna bankkonto utomlands när du inte finns i Sverige. Du säger att du inte har någon bank idag. Det innebär att du inte har BankID heller. Om du inte har BankID kan du inte verifiera dig. Det innebär att du är helt rökt och såld.
Har du inga föräldrar vänner eller bekanta som kan hjälpa dig med detta. Det kan väl inte vara några svårigheter att föra över pengar till någon kompis via andra banker utomlands.
Du får nog räkna med att du måste betala någon form av avgift för någon form av service.
Det känns som att du aldrig kommer att komma bort ifrån detta.
än så länge verkar mitt bank id funka
Citera
2024-03-03, 10:37
Medlem
Man vill inte ha med svenska banker att göra!

Undvik så långt det går!
Citera
2024-03-04, 15:08
Medlem
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Vad fan yrar du om? Nej det finns ingen ”regel” som säger så.

Ja det är en riktig skitbank som pissar på sina kunder. SEB också. Den enda anledningen till att jag har kvar skiten är för att jag använder BankID ibland.

Jag orkar inte leta upp brevet, men de skrev att jag måste fylla i ett långt formulär och posta tillbaka till dem, annars kommer de minsann att stänga ned mitt konto för ”deras säkerhet”.

Jag ringde upp dem och sa att jag inte kommer posta ett jävla skit, och sa åt dem att dra åt helvete. Detta var ett år sedan, och de har fortfarande inte stängt ned mitt konto.

Du behöver inte leta för jag tror dig.
SEB är precis som du säger en riktig skitbank. Jag har Handelsbanken och fick också ett otrevligt brev när de fått besked av skatteverket att jag utvandrat. JAg svarade att det var inga problem om de ville stänga ner mitt bankkonto för då kunde jag flytta över alla mina sparpengar till min aktiedepå på Avanza istället.
Sedan har jag inte heller hört av dem och de lät bli mitt konto.
Mina barns konto har de inte heller stängt ner fast de aldrig satt tassarna på svensk mark.

Svenska banker är några otrevliga jävlar egentligen. Därför är det en skandal att det är tydligen enbart via dem man kan få sitt bankid. Borde istället vara någon annan myndighet som håller i det så kunde man helt strunta i bankerna där hemma,.
Som utvandrad svensk är man ju tyvärr fortfarande tvungen till att kunna använda Bankid.
Citera
2024-05-16, 18:27
Medlem
Nu ska vi utlandssvenskar betala 1500kr om året för förmånen att ha ett bankkonto med Swedbank + de vanliga kostnaderna. Fyfan. De vill verkligen inte ha oss som kunder längre.
Jag har ingen inkomst som kommer in på mitt konto, så jag kommer att gå på minus nu. Jo, jag kan kanske byta till en annan svensk bank, men vem vill ha mig som kund när jag knappt har några pengar på kontot?
Jag har tyckt att det har varit bra att ha kvar ett svenskt bankkonto, men jag ser inte några fördelar längre.
Är det någon som vet hur det står till med andra bankers utgifter för utlandsboende?
Citera
2024-05-16, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av industristad
Nu ska vi utlandssvenskar betala 1500kr om året för förmånen att ha ett bankkonto med Swedbank + de vanliga kostnaderna. Fyfan. De vill verkligen inte ha oss som kunder längre.
Jag har ingen inkomst som kommer in på mitt konto, så jag kommer att gå på minus nu. Jo, jag kan kanske byta till en annan svensk bank, men vem vill ha mig som kund när jag knappt har några pengar på kontot?
Jag har tyckt att det har varit bra att ha kvar ett svenskt bankkonto, men jag ser inte några fördelar längre.
Är det någon som vet hur det står till med andra bankers utgifter för utlandsboende?

Dumpa dem. Varför ska du ha svensk bank när de behandlar dig som en zigenare? Det är ju rent ovärdigt att ha med dessa att göra.

Stängde själv ner mina konton för 15 år sedan. JP Morgan Chase är väl ungefär 100 ggr bättre. Inget tjafs med dem.
Citera
2024-05-17, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av industristad

Skandiabanken kostar inget.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in