Flashback bygger pepparkakshus!
2024-05-16, 14:44
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Sparbanken Nord om det spelar någon roll.
Haha 'om det spelar någon roll', det är ju väsentligt att veta vilken bank som har utfärdat kortet för att svara på frågan.

Men ja, det brukar inte vara något problem. Har själv ett kreditkort hos Nordea som jag inte använt på väldigt länge.
Men för att vara säker läs igenom villkoren.
Citera
2024-05-16, 14:47
Medlem
Sånt där kan man aldrig vara säker på. Även om det inte står något i villkoren, kan banken bestämma sig för att avsluta ditt kort av skäl som bara de själva begriper.

Mitt tips är att dra någon liten summa på kortet då och då. Så skulle jag ha gjort. En McDonalds varannan månad är förmodligen mer än tillräckligt.
Citera
2024-05-16, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Sånt där kan man aldrig vara säker på. Även om det inte står något i villkoren, kan banken bestämma sig för att avsluta ditt kort av skäl som bara de själva begriper.

Mitt tips är att dra någon liten summa på kortet då och då. Så skulle jag ha gjort. En McDonalds varannan månad är förmodligen mer än tillräckligt.

Ja, men enbart om avtalet ändras, eller en ny kreditbedömning görs.
Citera
2024-05-16, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ja, men enbart om avtalet ändras, eller en ny kreditbedömning görs.

Det behövs nog ingen ändring av avtalet för att banken ska avsluta kortet. Om de tycker att de vill göra det, av orsaker som man inte förstår, så kommer de att göra det. Misstänkt användningsmönster skulle kunna hävdas från bankens sida, om kortet aldrig används. Därför; se till att det händer något på kortet då och då. Det skadar inte.
Citera
2024-05-16, 15:01
Medlem
RiverStyxs avatar
Jag har ett Mastercard jag handlat på kanske 5 gånger de senaste 17 åren. Jag har det egentligen bara som reservkort när jag reser. De har inte gnällt något om att jag måste använda det mer för att få ha det kvar.

Jag får också en sån där E-faktura på 0 kr varenda månad från dem.
Citera
2024-05-16, 15:30
Medlem
sebastian66s avatar
Du ställer en enkel simpel fråga på flasback innan banken stänger.
Du vet om att du mest troligen kommer att få vilseledande svar av folk som har dålig koll på läget.
I dagens samhälle borde det finnas telefonsupport som kan hjälpa dig med 100 rätt svar.
Vad är det som ör att du INTE kan eller våar ringa banken undrar man då.
Citera
2024-05-16, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66

Å andra sidan kanske han inte vill väcka björnen som sover? Frågar han kanske de tittar på hans användning och avslutar kortet?

Sparbanken Nord är inte en jättestor bank, de har 10 talet kontor. En fråga kan leda till att några pratar på fikarasten och någon får idèer om policyändringar.
Senast redigerad av Engineer 2024-05-16 kl. 16:49.
Citera
2024-05-16, 16:49
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart

Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Jag har ett Mastercard jag handlat på kanske 5 gånger de senaste 17 åren. Jag har det egentligen bara som reservkort när jag reser. De har inte gnällt något om att jag måste använda det mer för att få ha det kvar.

Jag får också en sån där E-faktura på 0 kr varenda månad från dem.

Okej, tack för svar. Verkar som att jag kan strunta i att använda kortet då, men blir nog att använda det till ett köp per månad för att vara på den säkra sidan. Vill dessutom gärna använda det nästa gång jag köper en flygresa p.g.a. den extra tryggheten det ger om man behöver reklamera.

Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Du vet om att du mest troligen kommer att få vilseledande svar av folk som har dålig koll på läget.
I dagens samhälle borde det finnas telefonsupport som kan hjälpa dig med 100 rätt svar.
Vad är det som ör att du INTE kan eller våar ringa banken undrar man då.

Telefonkö.
Citera
2024-05-16, 16:50
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Å andra sidan kanske han inte vill väcka björnen som sover? Frågar han kanske de tittar på hans användning och avslutar kortet?

Sparbanken Nord är inte en jättestor bank, de har 10 talet kontor. En fråga kan leda till att några pratar på fikarasten och någon får idèer om policyändringar.

Jag tänker också att det kan vara till min nackdel, ja.
Citera
2024-05-16, 17:26
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Jag hade ett Mastercard hos Handelsbanken som aldrig användes och fick ett meddelande efter ett halvår att kortet hade avslutats.

Citat:
Avslut av ditt Bankkort

Hej,

Du har inte använt ditt Bankkort på över 24 månader och kortet och kortavtalet kommer därför att avslutas i enlighet med villkoren vid tecknandet.

Ingen årsavgift för kortet har dragits för 2023.

Med vänliga hälsningar

Handelsbanken

Väldigt märkligt när ett bankkort ingår i avgiften för basutbudet.
Citera
2024-05-16, 18:51
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Okej. Jag har läst igenom avtalet lite snabbt och vad jag kan se verkar det inte finnas något krav på att faktiskt använda kortet. Men jag undrar ändå om man riskerar att förlora det om man inte använder det alls.

Har SEB och ett cc som inte använts på 3 år.

Känn lugnet, plötsligt kan det behövas. .
Citera
2024-05-16, 19:43
Medlem
Ja
Men du har oftast minst ett år på dig
Vissa banker lägger kortet i ett slags paus-läge
Medan andra tvingar dig att söka nytt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto