2024-05-11, 14:02
Medlem
Det är konserver och de håller ända tills du ätit upp dem. Bästföredatum är en riktlinje och tillverkarna får inte skriva datumet så långt fram så det täcker en konservvara.
Öppna och lukta, är mitt bästa tips och som sagt, det är konserver.
Citera
2024-05-11, 16:07
Medlem
Gör falafel
Bönburgare
Allt möjligt med bönor och frys in
Citera
2024-05-11, 21:07
Medlem
Ragnarok4000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
I ett kallförråd (över 1+ grader) står de ifrån Zeina, Zeta och go Green
Hela 50-60 pack står där på rad. Men använt iaf 50 pack innan det till diverse rätter
så de var 100 på totalen i början eller nåt.

De går ut BFD i i slutet av juli iaf

Köper in sånt där varje år i händelse av krig eller akuta landsomfattande händelser som kan ju ske, vem vet ? Så fyller man bara en väska med bönor etc man har där och drar liksom.

Men nu vart det tetra blandat med konserver med bönor

Vill göra nåt enkelt av alla bönorna samtidigt, en gigantisk rätt kanske man kan säga
och som begränsning säger vi....

...att jag får endast använda lök (som grönsak) och tomatpure och vatten som bas och sen är det bara er fantasi hur ni vill jag ska krydda det och det innebär inte bara torra kryddor utan diverse såser och smaksättare på flaska eller burk mm etc osv

Så utifrån dessa villkor ovan ... vad ska jag göra för nåt av alla bönor samtidigt, vad hade ni gjort ?

De är ju gott som fan, käka käka käka
Citera
2024-05-11, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Precis.

Så nu kan sladdrn köpa 200 paket nästa gång
Ha ha fy fan. 😁 Kom över ett större parti nudlar så jag äter det nästan jämt. Blivit så vanligt att det blivit en slags standard till allt.
Bara man har nåt till. Pesto, ost, krossade tomater...
Har haft massa fina såser också, men ibland ger jag upp och äter nudlar med nudlar. 😂
Citera
2024-05-11, 21:31
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Bäst före datum gäller när förpackningen förvaras i rumstemperatur. Den håller mycket längre i ett kallförråd.
Citera
2024-05-11, 22:55
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeppoLundgren
Bäst före datum gäller när förpackningen förvaras i rumstemperatur. Den håller mycket längre i ett kallförråd.
Nej bäste före datum måste tillverkaren ange, det är inte samma som sista förbrukningsdag. Så länge förpackning inte tar in luft, förvaras mörkt och svalt har de flesta produkter decenniers hållbarhet. Luktar och smakar det ok så är det ok.
Citera
2024-05-12, 08:27
Medlem
Denna sortens bönor är fullt ätbara minst tio år efter utgångsdatum.
Citera
2024-05-12, 08:34
Medlem
Stek skiten och pasta med parmesan eller pesto.

Bönor måste stekas så de "poppar eller blommar ut", annars smakar de skit och saggigt.

1-2 om veckan då är de snart slut
Senast redigerad av SamDumpty 2024-05-12 kl. 08:36.
Citera
2024-05-12, 08:49
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Nej bäste före datum måste tillverkaren ange, det är inte samma som sista förbrukningsdag. Så länge förpackning inte tar in luft, förvaras mörkt och svalt har de flesta produkter decenniers hållbarhet. Luktar och smakar det ok så är det ok.

Skrev jag inte att produkten håller längre om den har förvarats svalare?
Citera
2024-05-12, 10:12
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeppoLundgren
Skrev jag inte att produkten håller längre om den har förvarats svalare?
Du skrev: "Bäst före datum gäller när förpackningen förvaras i rumstemperatur".

Vilket jag invände mot. Frågor på det?
Citera
2024-05-12, 14:23
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
I ett kallförråd (över 1+ grader) står de ifrån Zeina, Zeta och go Green
Hela 50-60 pack står där på rad. Men använt iaf 50 pack innan det till diverse rätter
så de var 100 på totalen i början eller nåt.

De går ut BFD i i slutet av juli iaf

Köper in sånt där varje år i händelse av krig eller akuta landsomfattande händelser som kan ju ske, vem vet ? Så fyller man bara en väska med bönor etc man har där och drar liksom.

Men nu vart det tetra blandat med konserver med bönor

Vill göra nåt enkelt av alla bönorna samtidigt, en gigantisk rätt kanske man kan säga
och som begränsning säger vi....

...att jag får endast använda lök (som grönsak) och tomatpure och vatten som bas och sen är det bara er fantasi hur ni vill jag ska krydda det och det innebär inte bara torra kryddor utan diverse såser och smaksättare på flaska eller burk mm etc osv

Så utifrån dessa villkor ovan ... vad ska jag göra för nåt av alla bönor samtidigt, vad hade ni gjort ?
Jag skulle nog inte gjort något ting och bara fortsatt och använda dom när man vill ha bönor.
För har svårt att tänka mig dessa blir dåliga.

Men vill du öka uttaget av förpackningarna, så börja göra en bönsallad till var måltid, det finns många varianter på dessa.
Citera
2024-05-12, 14:25
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterklet
Denna sortens bönor är fullt ätbara minst tio år efter utgångsdatum.
Enda jag har lätt förbehåll för är just tetrapack, hade de alla varit vanliga plåtkonserver så säkert mer än 10år också.
Dock har jag inte tillräcklig erfarenhet med tetrapack, och ser potentiella möjligheter att den är mindre tät än en konserv.

Men en sak är säker dock, just nu så är inte datumet ett problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in