Flashback bygger pepparkakshus!
2024-05-10, 14:52
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troublezzz
Det står även att han är ångerfull och att han själv inte anser att han passar som lärare. Han har tappat kontrollen över sig själv och det ska inte en lärare göra, men du verkar inte hålla med om det. Det verkar som att du vill att lärare ska springa bärsärk i våra skolor och glömma allt vad pedagogik är. Det låter som en toppentrygg miljö att utvecklas i.

Att greppa tag i en elevs arm är alltså att springa bärsärk. Då vet vi vad du har för syn på världen.
Citera
2024-05-10, 14:55
Medlem
Troublezzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Att greppa tag i en elevs arm är alltså att springa bärsärk. Då vet vi vad du har för syn på världen.

Det har jag aldrig skrivit, men du verkar tro att personer som tappar kontrollen alltid kommer att stanna vid att ta ett hårt grepp om en elevs arm. Då vet vi vilken läsförmåga du har och har full förståelse för att du är besviken på din egen skolgång. *handhjärta*
Citera
2024-05-10, 14:57
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troublezzz
Det står även att han är ångerfull och att han själv inte anser att han passar som lärare. Han har tappat kontrollen över sig själv och det ska inte en lärare göra, men du verkar inte hålla med om det. Det verkar som att du vill att lärare ska springa bärsärk i våra skolor och glömma allt vad pedagogik är. Det låter som en toppentrygg miljö att utvecklas i.

Redovisa gärna hur man löser problemet som beskrivs på ett pedagogiskt sätt, tack
Citera
2024-05-10, 14:57
Medlem
Tänk när läraryrket handlade om att kunna sitt ämne och kunna förmedla detta till eleverna... En svunnen tid. Nuförtiden skall läraren vara psykolog, polis, kampsportare, förälder, etnolog, kurator, konfliktlösare, gisslanförhandlare, superhjälte och administratör. Inte undra på att ingen jävel uppfyller kraven. Att skolan sen polisanmäler läraren är nog inte lösningen
Citera
2024-05-10, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarinBruse
En av Sveriges folkkäraste ikoner jobbar några timmar i veckan på friidrottsgymnasiet och hankar sig fram som timvikarie på högstadiet. Låter helt ofattbart, tycker jag. Var är alla miljoner han tjänat som friidrottare och i TV-branschen ? Går det inte att förvalta sig själv bättre ???

Han hade ju ett välbetalt jobb för sveriges olympiska kommitten.. Pengar verkar inte vara hans drivkraft.. Han hade nog vart en lysande lärare för 20-30 år sedan...
Citera
2024-05-10, 15:00
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Han vann guld i "kortast lärarkarriär"

Otur för honom att det ledde till polisanmälan, antar att det är förälder som anmält...?

Aftonbladet skriver:

"..flera elever gick och satte sig i en fåtölj längst bak i klassrummet.

– Jag sa till dem att de skulle gå tillbaka till sina platser, vilket de till slut gjorde. Men den här killen som det handlar om gjorde inte det och reagerade inte på det jag sa. Antingen hörde han inte vad jag sa eller så lyssnade han bara inte.

– Då rinner det över för mig och jag tar tag i överarmarna på honom och mer eller mindre bär honom tvärs över klassrummet och sätter honom ensam längst fram vid en bänk.

Hur reagerade eleven då?

– När jag bar honom var det i princip passivt motstånd. Han gjorde inget direkt. Men när jag sätter ner honom på en stol och försöker prata med honom så käftar han emot. Det förstår jag att han gör, det skulle jag nog också ha gjort i den situationen. Vi håller på och tjafsar ett tag och han försöker sedan springa ut ur klassrummet. Då springer jag ikapp honom och drar tillbaka honom och sätter ner honom på stolen. ...

Jag skulle förstås gått ut och hämtat en annan lärare som skulle hjälpt mig att hantera situationen."

https://www.aftonbladet.se/sportblad...-elev-pa-skola

Det är orimligt att lärare inte får ingripa mot elever som stör.
Citera
2024-05-10, 15:04
Medlem
Vilken skola handlar det om och hur gammal är satungen?

Citat:
Ursprungligen postat av tarafel
Skulle inte kalla mitt bemötande för direkt lågaffektivt. Mot de som det passar för, ja, men extremt tydlig mot de som behöver det. Jag fattar varför det som hände Holm hände. Skolan är en förjävlig arbetsplats och ungarna kan vara extremt provocerande. Tycker ändå att vuxna ska kunna behålla behärskningen när de arbetar med barn.
Det var hans första dag och han hade antagligen ingen aning om att han skulle konfronteras av demoner.
Citera
2024-05-10, 15:05
Medlem
Troublezzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Redovisa gärna hur man löser problemet som beskrivs på ett pedagogiskt sätt, tack

Alla detaljer förtäljer inte historien, så exakt tillvägagångssätt kan vara svårt att beskriva. Men exempelvis framkommer det i berättelsen att eleven försöker fly situationen men att Stefan fysiskt tar tag i eleven och trycker ner honom i en bänk. Det fanns absolut ingen anledning att springa efter eleven i affekt och tvinga in honom i klassrummet där och då. Framförallt är problemet fortfarande att han TAPPAR KONTROLLEN enligt egen utsago och agerar därmed inte medvetet och kontrollerat.

Hur hade du gjort?
Citera
2024-05-10, 15:06
Medlem
Lavas avatar
När Holm själv gick i grundskola/gymnasium rådde fortfarande respekt och disciplin. Han måste fått en chock över hur dysfunktionell skolmiljö och elever är i många fall numer.

"I idrottsvärlden möter man en annan typ av elever."
- No shit!

"Hans mamma kommer och hämtar honom och vi pratar. Hon är förstås upprörd."
- Något säger mig att mamman inte var upprörd av rätt skäl dvs att hennes fostran skapat en odräglig unge och att hon skäms som en hund över både sin oförmåga och sin odrägliga unge.
Citera
2024-05-10, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Aftonbladet skriver:

"..flera elever gick och satte sig i en fåtölj längst bak i klassrummet.

– Jag sa till dem att de skulle gå tillbaka till sina platser, vilket de till slut gjorde. Men den här killen som det handlar om gjorde inte det och reagerade inte på det jag sa. Antingen hörde han inte vad jag sa eller så lyssnade han bara inte.

– Då rinner det över för mig och jag tar tag i överarmarna på honom och mer eller mindre bär honom tvärs över klassrummet och sätter honom ensam längst fram vid en bänk.

Hur reagerade eleven då?

– När jag bar honom var det i princip passivt motstånd. Han gjorde inget direkt. Men när jag sätter ner honom på en stol och försöker prata med honom så käftar han emot. Det förstår jag att han gör, det skulle jag nog också ha gjort i den situationen. Vi håller på och tjafsar ett tag och han försöker sedan springa ut ur klassrummet. Då springer jag ikapp honom och drar tillbaka honom och sätter ner honom på stolen. ...

Jag skulle förstås gått ut och hämtat en annan lärare som skulle hjälpt mig att hantera situationen."

https://www.aftonbladet.se/sportblad...-elev-pa-skola

Det är orimligt att lärare inte får ingripa mot elever som stör.

Haha. Lite längre ner ställer aftonbladet följande fråga

Vi antar att du ångrar dig väldigt mycket?

Vilken töntig fråga. Självklart vet man vilket svar man får på den frågan.

Stefan skulle ha sagt "nä, varför skulle jag göra det?" "Melvin får samma stryk där hemma och det går bra"
Citera
2024-05-10, 15:07
Medlem
tarafels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Vilken skola handlar det om och hur gammal är satungen?

Det var hans första dag och han hade antagligen ingen aning om att han skulle konfronteras av demoner.

Haha! Nä, förmodligen chockad.

Internationella engelska skolan i Karlstad. Barnet går högstadiet.
Citera
2024-05-10, 15:12
Medlem
Q-Trons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnuttePang
Tänk när läraryrket handlade om att kunna sitt ämne och kunna förmedla detta till eleverna... En svunnen tid. Nuförtiden skall läraren vara psykolog, polis, kampsportare, förälder, etnolog, kurator, konfliktlösare, gisslanförhandlare, superhjälte och administratör. Inte undra på att ingen jävel uppfyller kraven. Att skolan sen polisanmäler läraren är nog inte lösningen

Huvudet på spiken...

Citat:
Ursprungligen postat av Lava
När Holm själv gick i grundskola/gymnasium rådde fortfarande respekt och disciplin. Han måste fått en chock över hur dysfunktionell skolmiljö och elever är i många fall numer.

"I idrottsvärlden möter man en annan typ av elever."
- No shit!

"Hans mamma kommer och hämtar honom och vi pratar. Hon är förstås upprörd."
- Något säger mig att mamman inte var upprörd av rätt skäl dvs att hennes fostran skapat en odräglig unge och att hon skäms som en hund över både sin oförmåga och sin odrägliga unge.

...och så även här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in