2024-05-06, 20:30
Medlem
Lawnmoverman2011 - "Du kan ju inte sitta där som en gammal moraltant och uppmana folk att dom ska använda kondom men skulle någon råka bli med barn så får dom alltså skylla sig själva om dom ska bli förälder ofrivilligt?"

Du är ju helt tappad ! Ja det är klart att han får skylla sig själv om han blir förälder ofrivilligt när han inte har tagit sitt eget ansvar och använt kondom.
Citera
2024-05-07, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Jo det går att utesluta därför att ingen okänd DNA fanns på Saga, lampsladden eller bordet.
Sagas och Am*ns DNA återfanns både på insidan och utsidan av de handskar som hittades i hans bil.

Du kan inte citera Aftonbladet som källa till förundersökningen. Det där har jag berättat för dig tidigare i andra trådar. Så jävla tröttsamt att du inte förstår skillnaden mellan olika källor.
Får jag fråga varför du har så svårt att läsa i FUPen? Är det så att du inte vet hur man gör för att ladda ner FUPen, eller spelar du bara dum?

Under rättegången idag sades det att det fanns DNA från tre personer på lampskadden, Saga, Sagas mamma och en okänd person.
Citera
2024-05-07, 00:32
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimprofessorn
Under rättegången idag sades det att det fanns DNA från tre personer på lampskadden, Saga, Sagas mamma och en okänd person.

NFC gjorde en kompletterande analys av lampsladden med 6 personers DNA, närmare bestämt sjukvårdspersonal och poliser som var på platsen.
Endast 2 av dessa kunde avfärdas. För 4 kunde man inte dra en säker slutsats p.g.a att mängderna DNA var för små.
Se aktbilaga 153 s. 300.
Så det är väl ganska troligt att DNA härrör sig från någon av dessa.

Det är ju dessutom konstaterat att lampsladden inte är ett mordvapen utan placerades dit efter mordet.
Döden orsakades av tryck mot nacken och/eller tryck från bordsskivan.
Citera
2024-05-07, 02:10
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Det finns en hel del indicier som pekar på att han ville beröva S*ga livet, och en hel del tekniska bevis som pekar på att han faktiskt gjorde det. .

Ok nu ska du får chansen att rada upp de påstådda indicierna och de tekniska bevisen mot pojkvännen. Visa nu vad du går för tack.

Citat:
Hade du haft koll på juridiken så hade du känt till att åklagaren inte får lov att väcka åtal om inte gärningen bedöms vara styrkt bortom rimligt tvivel.

Frågan är väl snarare om "bevisningen" kommer att räcka till i det aktuella fallet?

Citat:
Förundersökningen är en produkt av uppemot 50 poliser och sakkunniga som sammanställer fakta och vittnesmål om vad som hänt. Åklagarens roll är att objektivt ta ställning till om utredningen ger tillräckligt stöd för att en brottslig gärning begåtts. Åklagaren beaktar givetvis också uppgifter som talar i andra riktningen. Specifikt så måste hen undersöka alternativa förklaringar som den misstänkte för fram, vilket det lagts stor energi på i det aktuella fallet.
Jag sätter stor tilltro till detta arbete, eftersom det är grundligt gjort av personer med stor kompetens på området.

Ändå kan vissa utredningar misslyckas med att fastställa vad som hänt. Du har helt uppenbart en övertro på rättsväsendet.

Citat:
Jämfört med detta väger dina ogrundade spekulationer fjäderlätt.

Stackars dig, det måste vara jobbigt när andra skribenter ifrågasätter vissa omständigheter i det aktuella fallet.

Citat:
Det är helt okej att ställa alternativa hypoteser om man underbygger dem med en saklig analys av fakta. .

Tack men det bestämmer inte du. Jag tänker fortsätta att spekulera och komma med alternativa hypoteser. Gilla läget alltså ☺️

Citat:
Vad gör dig mer kvalificerad än forensikerna på NFC att bedöma hur DNA normalt avsätts på arbetshandskar? Varför fanns det omfattande DNA-spår från både Saga och Am*n fanns i greppområdet på handskarna? Varför blev Am*n så ställd när polisen konfronterade honom med fyndet av handskarna?
Varför fanns hans skoavtryck i lägenheten?
Osv. .

Du resonerar återigen som en vattenbuffel , skoavtrycket kan givetvis ha uppkommit vid tidigare tillfällen när han besökte lägenheten. Han har säkert varit där hundratals gånger.

DNA:at på handskarna kan också ha avsatts vid tidigare tillfällen, det är ju inte så att S*ga och pojkvännen var kompletta främlingar för varandra och aldrig hade träffats tidigare, inte sant? DNA spår kan ibland dessutom leda utredningar på fel spår, det känner du kanske till?
Citera
2024-05-07, 02:40
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Om hon struntade i att ta p-pillren så är det knappast något som står i FUP. Gör dig inte löjlig nu.

Hur ska han kunna veta om hon struntade i att ta p-pillren?
Det enda sättet för en man att vara säker på att slippa graviditet är att använda kondom, alla andra preventivmedel står kvinnorna för. Du tvivlar ju på hur Saga använde sina p-piller, och om män väljer att lita på att kvinnan använder p-piller får de liksom skylla sig lite själva om det blir barn, de har ju lämnat ifrån sig ansvaret för skydd. I slutändan är den enda du kan lita på dig själv; vill du som man inte riskera att göra en kvinna med barn finns tre alternativ:
Avstå sex
Använda kondom
Sterilisera dig

Och ja, jag vet att kondomer kan gå sönder, men du förstår vad jag menar om eget ansvar.
Citera
2024-05-07, 03:01
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Du har helt klart inte läst FUPen eller i vart fall inte förstått vad du läst.
Det finns en hel del indicier som pekar på att han ville beröva Saga livet, och en hel del tekniska bevis som pekar på att han faktiskt gjorde det.
Men i din värld är det kanske helt normalt att man ber en kompis om att sparka en gravid flickvän i magen? Eller trycker ner hennes nacke med behandskade händer så hon inte får luft, efter att ha avsatt in sperma i hennes trosor, och avslutar med att trycka en bordsskiva av marmor över henne?

Hade du haft koll på juridiken så hade du känt till att åklagaren inte får lov att väcka åtal om inte gärningen bedöms vara styrkt bortom rimligt tvivel.

Vattenbuffel kan du vara själv. Du gör dig bara till mer åtlöje med dylikt trams.

Nu går det ju inte till som du påstår, vilket du hade vetat om du satt dig in i juridiken, att åklagaren har ”en teori.”

Förundersökningen är en produkt av uppemot 50 poliser och sakkunniga som sammanställer fakta och vittnesmål om vad som hänt. Åklagarens roll är att objektivt ta ställning till om utredningen ger tillräckligt stöd för att en brottslig gärning begåtts. Åklagaren beaktar givetvis också uppgifter som talar i andra riktningen. Specifikt så måste hen undersöka alternativa förklaringar som den misstänkte för fram, vilket det lagts stor energi på i det aktuella fallet.
Jag sätter stor tilltro till detta arbete, eftersom det är grundligt gjort av personer med stor kompetens på området.
Jämfört med detta väger dina ogrundade spekulationer fjäderlätt.
Det är helt okej att ställa alternativa hypoteser om man underbygger dem med en saklig analys av fakta. Men det är du för lat eller okunnig för. Fan vet vilket.

Vad gör dig mer kvalificerad än forensikerna på NFC att bedöma hur DNA normalt avsätts på arbetshandskar? Varför fanns det omfattande DNA-spår från både Saga och Am*n fanns i greppområdet på handskarna? Varför blev Am*n så ställd när polisen konfronterade honom med fyndet av handskarna?
Varför fanns hans skoavtryck i lägenheten?
Osv.

Du tillskriver mig utsagor som bara finns i din förvirrade hjärna. Att vännen var misstänkt inledningsvis framgår av FUPen som du alltså uppenbarligen inte läst eller förstått.
Jag har heller inte påstått att det skett en våldtäkt. Det är du som har vansinniga problem med läsförståelsen och logiken.

Jag har bara ifrågasatt att du är tvärsäker på att det inte skett en våldtäkt. Du är nämligen tvärsäker på en massa saker som du inte har någon som helst täckning för. Och som vanligt står du med skägget i brevlådan.
Hade hon pojkvännens sperma i trosorna när hon hittades? Det måste jag ha missat. Det är väl i så fall ett väldigt tydligt bevis på att han hos henne på natten.
Citera
2024-05-07, 06:23
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Hade hon pojkvännens sperma i trosorna när hon hittades? Det måste jag ha missat. Det är väl i så fall ett väldigt tydligt bevis på att han hos henne på natten.

I aktbilaga 147 s.45 står det att en besudling av sperma fanns i trosorna Saga hade på sig då hon hittades.
På s.82 står vidare att det fanns 23 trosor i tvättkorgen varav 20 st (!) hade spår av sperma som hund markerade för. Av dess 20 valde NFC ut 3 st för vidare analys.
DNA-analys av trosorna finns på s.375 och framåt. Sperma från Am*n kunde detekteras i de som Saga hade på sig samt ett par från tvättkorgen.

Am*n förnekade inte fyndet i förhör utan menade att det är hans sperma som runnit ut efter samlag. Han ville inte precisera tidpunkten för samlaget.
Med tanke på vad som framkommit om att Saga var pedantisk och mycket noga med hygienen så har jag svårt att tro att sperman i trosorna hon hade på sig skulle ha varit gammal.
Citera
2024-05-07, 06:59
Medlem
Citat:
I aktbilaga 147 s.45 står det att en besudling av sperma fanns i trosorna Saga hade på sig då hon hittades.
På s.82 står vidare att det fanns 23 trosor i tvättkorgen varav 20 st (!) hade spår av sperma som hund markerade för. Av dess 20 valde NFC ut 3 st för vidare analys.
DNA-analys av trosorna finns på s.375 och framåt. Sperma från Am*n kunde detekteras i de som Saga hade på sig samt ett par från tvättkorgen.

Am*n förnekade inte fyndet i förhör utan menade att det är hans sperma som runnit ut efter samlag. Han ville inte precisera tidpunkten för samlaget.
Med tanke på vad som framkommit om att Saga var pedantisk och mycket noga med hygienen så har jag svårt att tro att sperman i trosorna hon hade på sig skulle ha varit gammal.

Det blir inte lätt för denne "man" att klara sig från många år bakom galler! Förmodligen får han vad han förtjänar... livstid.

Inte blir det lättare heller att den som var tänkt att ge honom alibi för kvällen/natten håller sig undan för delgivning och förhör!
Har han flytt från stan, borde vara enkelt att hitta honom annans på jobbet/hemma? Rädd för att bli skyldig till skyddande av brottsling? Dessutom har vi föräldrarna som vägrade att ställa upp i rätten...

Usch vilken otrevlig läsning ang sperma i hennes trosor, tog han sig ett sista samlag och därefter mördade henne när hon låg ner?!
Senast redigerad av Kattentufsan 2024-05-07 kl. 07:32.
Citera
2024-05-07, 07:41
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Det blir inte lätt för denne "man" att klara sig från många år bakom galler! Förmodligen får han vad han förtjänar... livstid.

Inte blir det lättare heller att den som var tänkt att ge honom alibi för kvällen/natten håller sig undan för delgivning och förhör!
Har han flytt från stan, borde vara enkelt att hitta honom annans på jobbet/hemma?

Usch vilken otrevlig läsning ang sperma i hennes trosor, tog han sig ett sista samlag och därefter mördade henne när hon låg ner?!

Eller hur. Jag har också tänkt den tanken. Det skulle ju kunna förklara hur han tog kontrollen över henne.
Tyvärr gjordes ingen topsning för sperma i hennes underliv, vilket jag tycker är mycket anmärkningsvärt. Däremot hittades hans DNA i nagelavskrap under Sagas naglar.
Det framgår också att Saga vad beredd att ha överseende med hans otrohet eftersom de väntade barn.

En teori som skulle stämma med dessa fakta:
Med sitt väloljade munläder bad han om förlåtelse och snackade till sig ett försoningsknull, varefter han drog på sig handskar och tog ett kvävande grepp om hennes nacke medan han trängde in.
När han inte släppte greppet försökte hon få honom att släppa genom att klösa med händerna. Men han höll kvar tills hon var medvetslös.
Sen drog han upp trosorna, lade ner henne på mattan och satte bordsskivan över hennes hals. Lampsladden satte han dit efteråt som ett infall för att försöka dölja sitt strypgrepp.

Ovanstående är givetvis en spekulation. Det är bara Am*n själv som vet exakt hur det hela gick till.
Citera
2024-05-07, 07:58
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Eller hur. Jag har också tänkt den tanken. Det skulle ju kunna förklara hur han tog kontrollen över henne.
Tyvärr gjordes ingen topsning för sperma i hennes underliv, vilket jag tycker är mycket anmärkningsvärt. Däremot hittades hans DNA i nagelavskrap under Sagas naglar.
Det framgår också att Saga vad beredd att ha överseende med hans otrohet eftersom de väntade barn.

Med sitt väloljade munläder bad han om förlåtelse och snackade till sig ett försoningsknull, varefter han drog på sig handskar och tog ett kvävande grepp om hennes nacke medan han trängde in.
När han inte släppte greppet försökte hon få honom att släppa genom att klösa med händerna. Men han höll kvar tills hon var medvetslös.
Sen drog han upp trosorna, lade ner henne på mattan och satte bordsskivan över hennes hals. Lampsladden satte han dit efteråt som ett infall för att försöka dölja sitt strypgrepp.

Ovanstående är givetvis en spekulation. Det är bara Am*n själv som vet exakt hur det hela gick till.

Väldigt fishy om det gick till som du spekulerar, men även jag tänker att det kan ha gått till så. Om det gick till så, bekräftar det ju Am*ns "begåvning", att han inte begrep att han lämnade spår efter sig via sperman. Dock kan han ju ha haft sex med henne, och efterpå har någon annan strypt henne? Känns lite olustigt med en tredje persons (okänd) dna på telefonsladden. Någonting säger mig att den här babbeluringen kommer att gå fri i slutet på den här månaden, tyvärr.
Citera
2024-05-07, 08:07
Medlem
Citat:

Dessutom verkar allt ha gått väldigt tyst tillväga, ingen granne som hört något bråk på natten (som jag läst om). Svårt att tro att det skulle ha varit någon okänd person för Saga som varit där.
Citera
2024-05-07, 09:52
Medlem
Citat:
NFC gjorde en kompletterande analys av lampsladden med 6 personers DNA, närmare bestämt sjukvårdspersonal och poliser som var på platsen.
Endast 2 av dessa kunde avfärdas. För 4 kunde man inte dra en säker slutsats p.g.a att mängderna DNA var för små.
Se aktbilaga 153 s. 300.
Så det är väl ganska troligt att DNA härrör sig från någon av dessa.

Det är ju dessutom konstaterat att lampsladden inte är ett mordvapen utan placerades dit efter mordet.
Döden orsakades av tryck mot nacken och/eller tryck från bordsskivan.

Låg hon alltså först på mage och därefter vände mördaren henne ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in