2024-03-18, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
(Flyttar från stora tråden)

Hoppas och tror också att Tänglander ansluter till J-laget redan kommande säsong trots att hon fortfarande är yngre junior. I övrigt vill jag ha med Mira Göransson, Kajsa Johansson och Minna Mikaelsson. Den sista platsen är klurigare men kanske att man ger en -05 en chans sista året. I så fall Sofia Pedersen. Hade egentligen gärna sett Alva Svahn men hon har haft en lite för svag säsong för att motivera en plats.

På pojksidan faller Grahn och Danielsson för åldersstrecket. Bergström kvar. Nilsson och Nordlander har varit betydligt svagare i år än ifjol, i Nilssons fall beror det mycket på skada och sjukdom, för Nordlander vet jag inte. Kanske man ändå ska ha tålamod och låta de vara kvar ett år till. Lindberg är naturligtvis helt given som ny i laget. Sen tycker jag Bosse Lövgren förtjänar en plats också efter det han visat i sprint, även mot svenska seniorer.

Hur står sig Mathilda Grahn (Antons lillasyrra??) i konkurrensen?
Citera
2024-03-18, 19:33
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Hur står sig Mathilda Grahn (Antons lillasyrra??) i konkurrensen?

Jo hon tillhör väl skiktet bakom de allra bästa. Bra insatser på JSM och juniorlandskampen men inget som borde räcka för att vara aktuell till juniorlandslaget. Till skillnad från Anton är hon också bäst på distans.
Citera
2024-04-08, 01:40
Moderator
Hjv9s avatar
Slutställning Bauhaus Cup 2023/2024🏆

D 17-18

1. Elsa Tänglander, Östersunds SK
2. Minna Mikaelsson, Vårby IK
3. Johanna Hägg, Finspångs SOK

H 17-18

1. Eddie Pettersson, Åsarna IK
2. Måns Ravald, Ås IF
3. Tage Börjesson, Östersund SK

D 19-20

1. Evelina Crüsell, Skellefteå SK
2. Erica Lavén, Åsarna IK
3. Elin Näslund, Vårby IK

H 19-20

1. Jonatan Lindberg, IFK Mora SK
2. Erik Bergström, Rehns BK
3. Elias Danielsson, Högbo GIF

Elsa, Eddie och Evelina tog alla hem fem deltävlingar under säsongen och därmed välförtjänt bäst totalt. H 19-20 var den jämnaste klassen med fem olika segrare och endast två poängs skillnad mellan Lindberg och Bergström till slut. Trots att Bergström inte vann ett enda lopp.

Crüsell och Lavén ensamma om att vara på pallen i alla åtta deltävlingar.

Individuella segrare: 🥇

Elsa Tänglander, Kajsa Johansson, Minna Mikaelsson, Tove Norgren, Eddie Pettersson, Måns Ravald, Elin Näslund, Evelina Crüsell, Erica Lavén, Jonatan Lindberg, Elias Danielsson, Anton Grahn, Carl Gustafsson, Hjalmar Oscarsson.
Citera
2024-04-30, 14:40
Moderator
Hjv9s avatar
Norge har tagit ut sitt juniorlag

Milla Grosberghaugen Andreassen (Bækkelagets SK)
Hanna Engesæter Sørbye (Røa IL)
Eline Klevberg Lerfall (Lånke IL)
Johanne Bjugan (Leksdal IL)
Veronika Vikhamar Schuler (Heming IL)

Lars Heggen (Harestua IL)
Filip Skari (Nittedal IL)
Mons Melbye (Årvoll IL)
Halvor Kvennås (Byåsen IL)
Torjus Magnus Harbo (Fossum IF)

Anonyma tjejer som gör Milla sällskap.
Citera
2024-05-02, 16:57
Moderator
Hjv9s avatar
Juniorlandslaget 24/25

DAMER
Mira Göransson, Borås SK
Kajsa Johansson, Hägglunds Ski Team SK
Lina Lantto, Gellivare Skidallians IK
Minna Mikaelsson, Vårby IK
Hanna Stenmark, Östersunds SK

HERRAR
Erik Bergström, Rehns BK
Jonatan Lindberg, IFK Mora SK
Alvar Myhlback, Bjursås IK
Eddie Pettersson, Åsarna IK
Måns Ravald, Ås IF

Ingen Elsa som tackat nej. Antar hon fortfarande kommer ingå i skidskyttets juniorlandslag.

Pojkarna är det inga konstigheter med. De som var bäst gångna säsongen fick alla en plats. Börjesson var väl närmast men hans avslutning höll inte samma klass som inledningen. Hugo Nilsson och Simon Nordlander åker ur efter svaga säsonger, rätt ovanligt att de sker i juniorlandslaget.

Mira, Minna och Kajsa var givna bland flickorna. Att det sen skulle bli ett par sistaårsjuniorer var väntat men hade kanske inte trott på Lantto och verkligen inte Stenmark. Själv hade jag nog valt Sofia Pedersen och Alva Svahn istället.
Citera
2024-05-02, 19:03
Medlem
Citat:
Juniorlandslaget 24/25

DAMER
Mira Göransson, Borås SK
Kajsa Johansson, Hägglunds Ski Team SK
Lina Lantto, Gellivare Skidallians IK
Minna Mikaelsson, Vårby IK
Hanna Stenmark, Östersunds SK

HERRAR
Erik Bergström, Rehns BK
Jonatan Lindberg, IFK Mora SK
Alvar Myhlback, Bjursås IK
Eddie Pettersson, Åsarna IK
Måns Ravald, Ås IF

Ingen Elsa som tackat nej. Antar hon fortfarande kommer ingå i skidskyttets juniorlandslag.

Pojkarna är det inga konstigheter med. De som var bäst gångna säsongen fick alla en plats. Börjesson var väl närmast men hans avslutning höll inte samma klass som inledningen. Hugo Nilsson och Simon Nordlander åker ur efter svaga säsonger, rätt ovanligt att de sker i juniorlandslaget.

Mira, Minna och Kajsa var givna bland flickorna. Att det sen skulle bli ett par sistaårsjuniorer var väntat men hade kanske inte trott på Lantto och verkligen inte Stenmark. Själv hade jag nog valt Sofia Pedersen och Alva Svahn istället.

Utan Elsa ser det riktigt svagt ut på tjejsidan. Vet man varför hon tackat nej?
Citera
2024-05-02, 19:47
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Elsas stora mål den kommande säsongen är nog JVM i skidskytte på hemmaplan och då passar det nog bättre att vara med i juniorlandslaget i skidskytte.
Citera
2024-05-02, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Elsas stora mål den kommande säsongen är nog JVM i skidskytte på hemmaplan och då passar det nog bättre att vara med i juniorlandslaget i skidskytte.

Ja, det är ju dubbel hemmaplan, iom att Elsa kommer ifrån Östersund också!
Citera
2024-05-02, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades

Eller så är det helt enkelt för låg nivå på träningen i juniorlandslaget. Enligt mig så håller Elsa redan Team Bauhaus-nivå och kommer sannolikt åka senior-mästerskap redan under juniortiden. Att hon är med i skidskyttets lag har väl med skytteträningen att göra.
Citera
2024-05-02, 23:08
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Eller så är det helt enkelt för låg nivå på träningen i juniorlandslaget. Enligt mig så håller Elsa redan Team Bauhaus-nivå och kommer sannolikt åka senior-mästerskap redan under juniortiden. Att hon är med i skidskyttets lag har väl med skytteträningen att göra.
Tänker du att hon ska köra stora VM redan som junior?
Jag har oerhört svårt att se hur hon ska kunna slå sig in i en VM eller OS trupp om inte flera åkare pensionerar sig innan hon blir senior.
Även om Sverige har regerande mästare ska hon alltså hålla nivå så hon går till final i sprint eller god chans på topp tio på distans, vilket jag har svårt att se.
Hon håller inte Team Bauhaus nivå heller, de gånger hon mött Lavén, Näslund och Crüssel har hon alltid fått stryk, ofta tydligt - och av dem är det bara den sista som fått plats i Team Bauhaus.
Så även om hon är en supertalang så är hon inte så bra.
Edit: inser att jag inte har koll på alla lopp de kört i vinter, men i de lopp jag känner till så har dett gått så
Senast redigerad av bcdefg 2024-05-02 kl. 23:10.
Citera
2024-05-03, 00:46
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:

Riktigt svagt är väl att ta i. Vi har Mira med JVM-guld i stafett, Minna med seger i J-landskampen och Kajsa med medalj från U-OS. Men svagare än senaste åren kan jag gå med på.

Citat:

Nja, så hög nivå redan är tveksamt även fast vi inte sett henne mot seniorer.

Räknar med att alla A-lags tjejer är kvar till Falun 2027 så om hon ska åka senior-VM måste hon ta rejäla kliv. Möjligt ja, sannolikt nej.
Citera
2024-05-03, 07:48
Medlem
Citat:
Riktigt svagt är väl att ta i. Vi har Mira med JVM-guld i stafett, Minna med seger i J-landskampen och Kajsa med medalj från U-OS. Men svagare än senaste åren kan jag gå med på.

Nja, så hög nivå redan är tveksamt även fast vi inte sett henne mot seniorer.

Räknar med att alla A-lags tjejer är kvar till Falun 2027 så om hon ska åka senior-VM måste hon ta rejäla kliv. Möjligt ja, sannolikt nej.

Mira har sin medalj tack vare Evelina. Kajsa gjorde sitt livs lopp. Får mer än gärna återvända till den nivån dock. Minna bra men klart efter Elsa trots åldersfördel.

Vilka av A-lagsåkarna som fortfarande är aktiva, är skadefria och har form om tre år är lika vanskligt som hur Elsas utveckling ser ut. Men hon har ingen, inte ens Crussiluskan, före sig i kön in i A-laget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in