Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-05-02, 07:38
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Hej.

Jag har varit på jakt efter att fräscha upp garderoben, och ser att många skjortor fortfarande har en relativt stor ficka på vänster bröst.

Varför är detta ett fenomen på så pass många skjortor. Jag kan köpa att det funnits tidigare, och att det har funnits ett syfte med att förvara glasögon eller pennor.

Men jag har nog inte sett någon under 70 använda detta, och speciellt inte på arbetsplatsen.

Varför verkar det då säljas på många skjortor som riktar sig till yngre?

Själv sprättar jag bort mina, men det känns som om de mest är i vägen för de flesta som bär dessa. Varför finns de då kvar iom att det är ett extra arbete att sy på?
Citera
2024-05-02, 07:46
Medlem
telefon, snusdosa, cigg, finns oändliga användningssätt, själv köper jag aldrig en skjorta utan ficka, å har aldrig gjort.
Citera
2024-05-02, 07:53
Medlem
Kulles avatar
Om något är det väl ett extra arbete att sprätta bort fickan när det finns alla möjligheter i världen att hitta en skjorta utan denna detalj.

Bröstfickans funktion behöver knappast förklaras och är ett naturlig inslag på skjortor som är mer informella eller har sitt ursprung i workwear, ex. button-down-skjortor, skjortor i western-stil, o.s.v.
Citera
2024-05-02, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Varför är detta ett fenomen på så pass många skjortor.
Är det numera inte bara en designgrej, ungefär som klockfickan på många jeans? Vem har ett fickur på sig i dag?
Senast redigerad av Pillerarm 2024-05-02 kl. 08:02.
Citera
2024-05-02, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Är det numera inte bara en designgrej, ungefär som klockfickan på många jeans? Vem har ett fickur på sig i dag?
Vilken ficka är det? Om det är den lilla fickan till höger så är den för mynt.

Fickan på skjorta är ju bra till lite vad som. Glasögon, solglasögon, mobil, kalender, månadskort kollektivtrafik, pengar eller vad som önskas. Vill man inte ha den är det enklaste att köpa skjorta utan ficka.
Citera
2024-05-02, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Citat:
Men faktum är att det är en klockficka!
https://www.cafe.se/vad-ska-den-lill...far-du-svaret/

Men det finns olika bud om det.

Bröstfickan kanske var viktig förr, om man inte hade fickor i byxorna? Och numera hänger den med för att visa anser att det är snyggt.

Tror aldrig jag stoppat något i en skjortas bröstficka.
Citera
2024-05-02, 08:19
Medlem
Citat:

Fickan på skjorta är ju bra till lite vad som. Glasögon, solglasögon, mobil, kalender, månadskort kollektivtrafik, pengar eller vad som önskas. Vill man inte ha den är det enklaste att köpa skjorta utan ficka.

Den är för fickur och är nuförtiden en designgrej. Vem kan fiska upp mynt från den där lilla fickan?
Fickan på skjortan är till för det faktum att man inte alltid har jacka på sig och att det fungera inte så jättebra att ex. ha glasögon, solglasögon i byxfickorna.
Citera
Medlem
Stark-Senaps avatar
Där förvarar man cigg!
Citera
Medlem
Citat:

Och hur många av de som bär jeans har mynt på sig idag?
Citera
2024-05-02, 09:04
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Hej.

Jag har varit på jakt efter att fräscha upp garderoben, och ser att många skjortor fortfarande har en relativt stor ficka på vänster bröst.

Varför är detta ett fenomen på så pass många skjortor. Jag kan köpa att det funnits tidigare, och att det har funnits ett syfte med att förvara glasögon eller pennor.

Men jag har nog inte sett någon under 70 använda detta, och speciellt inte på arbetsplatsen.

Varför verkar det då säljas på många skjortor som riktar sig till yngre?

Själv sprättar jag bort mina, men det känns som om de mest är i vägen för de flesta som bär dessa. Varför finns de då kvar iom att det är ett extra arbete att sy på?

Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Och hur många av de som bär jeans har mynt på sig idag?
De flesta av våra kläder är inte utformade som om de är praktisk ”bäst” eller mest ”funktionella” som om de vore någon sorts ”snickarbyxor” för kontorsarbete.

Det vi bär och hur de ser ut, slag på kavajen, slips runt halsen, snitt, bröstficka, nedvikt krage på skjortan, osv, etc är helt enkelt bärare av djupare värden från vår tradition och historia.

Du vet, sånt som är viktigt på riktigt och inte på något modernt autistiskt vis.
Citera
2024-05-02, 12:08
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
ser att många skjortor fortfarande har en relativt stor ficka på vänster bröst. Varför ...
Detta är en vattendelare, för att skapa variation i din garderob. Skjortor har en del attiraljer, en del höjer "finheten" och andra sänker den. Fin skjorta har aldrig ficka där, så den är för att visa "vardag". Tillfällig förvaring av telefon tex (lite synd att formen inte är optimal för det). Sen kan ännu grövre skjorta (lite "western" stil) ha ett lock, och på även höger sida. Himla avancerat det där. Finns det nån kurs?
Citera
2024-05-02, 12:39
Medlem
Jofs avatar
Vill helst ha två fickor.
Glasögon, snusdosa, iPhone, penna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto